Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

    Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe Tokina AT-X 107 DX 10-17 fisheye?

    is ze scherp?
    snelle focus?
    moest iemand ze kunnen vergelijken met de sigma 10-20 zou mij dat enorm verderhelpen

    greetz
    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

  • #2
    Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

    'k ben hier ook wel in geinteresseerd. Heb deze lens in het tijdschrift ZOOM.NL van deze maand gezien.
    Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
    Meer info op: www.tomvh.be

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

      nog altijd niemand met ervaring met deze lens?
      Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
      my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

        Oorspronkelijk geplaatst door pons Bekijk bericht
        Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe Tokina AT-X 107 DX 10-17 fisheye?

        is ze scherp?
        snelle focus?
        moest iemand ze kunnen vergelijken met de sigma 10-20 zou mij dat enorm verderhelpen

        greetz


        Bedoel je deze? :

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

          Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          jep de die ... iemand die er een objectieve uitleg over kan geven?
          Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
          my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

            ik werk met deze lens - heb de lens aangeschaft voor onderwateropnames waar die schitterend presteert -
            Vorig jaar ben ik op digitaal overgestapt (D80) en ik wist dat ik een nieuwe superbreedhoek voor onderwater nodig had. Mijn meeste onderwaterfotografie-vrienden hadden een 10.5 van Nikon maar deze heeft zo zijn beperkingen- vandaar. Onderwater is het een fantastisch veelzijdige lens en geeft mooie resultaten, bovendien kan je heel dicht op je onderwerp focussen. Heb de lens sinds juli.

            Bovenwater is het gebruik uiteraard eerder beperkt vanwege het enorme fisheye effect. Gebruik deze dan ook niet vaak bovenwater vanwege de beperkingen.

            In ieder geval is het een heel degelijk klein handzaam objectief maar voor enkel bovenwatergebruik nogal beperkt. Voordeel uiteraard is dat je een zoom-fisheye (de enige op de markt?) hebt en dit voor een heel schappelijke prijs. Let wel - je kan geen filters plaatsen vanwege het gebold glas dat op dezelfde hoogte als de rand van het objectief komt (180 graden) objectief.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

              Als je foto's wil maken met het fisheye-effect , dan is die Tokina een leuke lens. Je krijgt heel veel vervorming, maar dat weet je vooraf als je een fisheye-lens koopt.

              Maar voor de meeste foto's gebruik je waarschijnlijk liever een lens die minder vervormt, en dan is een Sigma 10-20 bijvoorbeeld een veel betere keuze.

              Met een fisheye kan je dus leuke effecten in de foto krijgen, maar als het nieuwe er af is, dan zal je die waarschijnlijk minder gebruiken dan een gewone breedhoek(zoom).

              Het is dus afhankelijk van het soort foto's dat je wil maken, of die Tokina voor jou interessant is of niet, dat moet je dus voor jezelf uitmaken.

              Ik zou ook wel eens met een echte fisheye willen "spelen" (deze zou ik wel eens willen testen: http://www.dpreview.com/news/0711/07...igma45fish.asp ), maar ik weet vooraf dat ik die lens véél te weinig zal gebruiken, en daarom kan ik er het geld niet aan geven.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                ik zou hem gebruiken voor snowboard fotos ..

                momenteel gebruik ik daarvoor nog de Sigma 10-20, maar ik heb het gevoel dat ik af en toe nog wat breedhoek mis, en het grootste nadeel aan de Sigma is de zeer sterke vertekeningen in de hoeken op minder dan 14mm

                nu gaat ge zeggen dat fisheye's ook zowieso altijd die vertekening hebben (nog harder) maar op de een of de andere manier vind ik die er meestal "natuurlijker" uitzien dan de barrel distortion van de sigma ?

                klets ik hier uit mijn nek of heb ik hier een punt dat de vertekeningen tussen de wide-angle en de fisheye verschillend zijn?
                Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pons Bekijk bericht
                  ik zou hem gebruiken voor snowboard fotos ..

                  momenteel gebruik ik daarvoor nog de Sigma 10-20, maar ik heb het gevoel dat ik af en toe nog wat breedhoek mis, en het grootste nadeel aan de Sigma is de zeer sterke vertekeningen in de hoeken op minder dan 14mm

                  nu gaat ge zeggen dat fisheye's ook zowieso altijd die vertekening hebben (nog harder) maar op de een of de andere manier vind ik die er meestal "natuurlijker" uitzien dan de barrel distortion van de sigma ?

                  klets ik hier uit mijn nek of heb ik hier een punt dat de vertekeningen tussen de wide-angle en de fisheye verschillend zijn?
                  natuurlijk zijn die verschillend, bij een fisheye zijn ze gewoon altijd en overheersend aanwezig, dat maakt het juist een fisheye... (en bij een fisheye zijn ze zo sterk, dat het niet opvalt omdat je het gewoon bent, bij een groothoek is het niet de bedoeling dat je veel barrel distortion krijgt, dus als ze er wel is, dan valt het ook meer op)


                  maar ehm, met een sigma 10-20 nog niet genoeg breedhoek
                  dan zoek je dus eerder een circulaire fisheye zoals ik gebruikte bij deze foto's?
                  let op, bij deze foto's moest ik echt wel al heeel dicht komen hoor bij de snowboarders, ik schat zo'n 2m en éénmaal heb ik door een mislukte sprong net geen snowboard in mijn gezicht gehad (net op tijd naar achter gesprongen)
                  en sjans dat ik bij zulke foto's met twee ogen kijk, want enkel door de zoeker kan je de afstand tot onderwerp totaaal niet inschatten met zulke fisheye



                  Last edited by Matthias; 8 januari 2008, 19:32.
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                    mja maar op de 40D is er nog de cropfactor ... dus zijn de beelden niet zo circulair als die van u..

                    en idd dicht bij de actie gaan staan, goed oppassen maar de fish is wel handig om sequenses te schieten als je bvb op de flat van een jump van 25m staat
                    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pons Bekijk bericht
                      mja maar op de 40D is er nog de cropfactor ... dus zijn de beelden niet zo circulair als die van u..

                      en idd dicht bij de actie gaan staan, goed oppassen maar de fish is wel handig om sequenses te schieten als je bvb op de flat van een jump van 25m staat
                      allebei waar,
                      maar zoveel wordt er van de zijkanten niet meer afgesneden hoor (vooral zwart wordt afgesneden in vergelijking met mijn 1D)

                      en tis ook makkelijk om dan sequences te maken, maar vergeet niet dat je onderwerp heeel snel in de verte verdwijnt hoor (ook al lijkt het met het gewone oog nog dichtbij)
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                        het effect dat ik zou willen verkrijgen is zoals hieronder op de foto staat



                        getrokken met een nikon 10.5mm fish .. ik neem aan dat de tokina soortgelijke resultaten zou afleveren?
                        Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                        my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pons Bekijk bericht
                          ik neem aan dat de tokina soortgelijke resultaten zou afleveren?
                          klopt
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pons Bekijk bericht
                            het effect dat ik zou willen verkrijgen is zoals hieronder op de foto staat ...
                            Dan heb ik toch de indruk dat je dit beeld ook met de 10-20 zou moeten kunnen maken.
                            Het onderwerp staat ver genoeg van de lens dus zal er al wat minder vervorming optreden.
                            Of heb ik het hier mis?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring met Tokina AT-X 107 DX fisheye?

                              Oorspronkelijk geplaatst door rubenvonparty Bekijk bericht
                              Dan heb ik toch de indruk dat je dit beeld ook met de 10-20 zou moeten kunnen maken.
                              Het onderwerp staat ver genoeg van de lens dus zal er al wat minder vervorming optreden.
                              Of heb ik het hier mis?
                              ik denk dat de hoek op die foto iets te groot is voor de sigma 10-20
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X