Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kitlens aanvullen óf vervangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kitlens aanvullen óf vervangen?

    Ik heb momenteel nog maar één lens voor m'n D40 en dat is de 18-55mm kitlens. Graag wil ik nu wat meer bereik maar twijfel over de oplossingen die voorhanden zijn.
    Wat zouden jullie doen?
    1/ kitlens aanvullen met een 55-200mm VR
    2/ kitlens buitengooien en gaan voor een 18-200mm VR

    De keuze gaat dus tussen duur maar veel gebruiksgemak, en goedkoop maar meer risico dat je bepaalde shots mist omdat je van lens moet wisselen. Kwaliteit primeert overigens wat mij betreft.

    Alvast bedankt voor jullie adviezen!

    Groet,
    Stefan
    Last edited by Stefan1408; 7 september 2007, 16:28.

  • #2
    Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

    Als kwaliteit primeert, vervangen door beter en niet door meer zoombereik.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

      Ik zou voor de 18-200mm gaan (ik ga deze zelf ook kopen). In één keer een heel bereik en kwalitatief zeker beter dan je kitlens (zie bv http://www.cameralabs.com/reviews/Ni...st/page6.shtml). In reviews komt de 18-200 er steeds goed uit, mits een aantal beperkingen (o.a. vignettering, vertekening). Met deze lens kan je nu veel fotograferen in het hele bereik, en later eventueel aanvullen met hogere kwaliteitslenzen in het bereik dat je het meeste gebruikt. De 18-200mm heb je dan nog altijd als reis- en wandellens.
      Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

      Comment


      • #4
        Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

        kitlens houden en gaan voor de 18-200 je weet maar nooit of er iets aan je lens kan komen en dan zit je er zonder,kan er van meespreken versta jemet de 18-200 hoef je niet te verwisselen...
        nog veel plezier verder
        Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

        Comment


        • #5
          Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

          lees m'n objectief advies op m'n website
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            lees m'n objectief advies op m'n website
            Nooit eerder gelezen
            Mooi stukje werk Hans.
            Een lust om te lezen voor iedere (beginnende) fotograaf

            Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              lees m'n objectief advies op m'n website
              @Hans:

              Zeer interessant leesvoer, bedankt

              Ik heb vooral het gedeelte over standaardobjectieven aandachtig doorgelezen. Je raad dus aan om eerst en vooral te leren werken met een standaardobjectief. Nu had ik er zelf ook al wel aan gedacht om een 50mm 1.8 te kopen. Probleem in dit geval met mijn D40: geen autofocus! Denk je dat het doenbaar zou zijn om deze lens manueel scherp te stellen?

              Groet,
              Stefan

              Comment


              • #8
                Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan1408 Bekijk bericht
                Ik heb momenteel nog maar één lens voor m'n D40 en dat is de 18-55mm kitlens. Graag wil ik nu wat meer bereik maar twijfel over de oplossingen die voorhanden zijn.
                Wat zouden jullie doen?
                1/ kitlens aanvullen met een 55-200mm VR
                2/ kitlens buitengooien en gaan voor een 18-200mm VR

                De keuze gaat dus tussen duur maar veel gebruiksgemak, en goedkoop maar meer risico dat je bepaalde shots mist omdat je van lens moet wisselen. Kwaliteit primeert overigens wat mij betreft.

                Alvast bedankt voor jullie adviezen!

                Groet,
                Stefan
                Simpel, wil je nooit meer met lenzen lopen te klooien, bijt dan door en koop de 18-200, een echte goede lens prijs / kwaliteit / gemak.
                Ik zou dan de kitlens verkopen, omdat ze toch wel 175-200€ waard is, en zo goed als nutteloos word na aankoop van de superzoom.
                Als backup bijhouden is een optie, maar dan moet je eigenlijk eerst een tweede body hebben, die gaan eerst stuk..
                Wil je (iets) minder geld uitgeven, en kwalitatief ook goed zitten, ben je met de 55-200 ook goed af. Maar dat lenzengesleur... tas, doppen, filters...

                Comment


                • #9
                  Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan1408 Bekijk bericht
                  @Hans:
                  Nu had ik er zelf ook al wel aan gedacht om een 50mm 1.8 te kopen. Probleem in dit geval met mijn D40: geen autofocus! Denk je dat het doenbaar zou zijn om deze lens manueel scherp te stellen?

                  Groet,
                  Stefan
                  Je kan net als ik met mijn D40 eens proberen je lens op 50mm te zetten en op op manueel scherpstellen. Ik vond het niet zo simpel om zo foto's te nemen (vooral zonder statief en klein mannen) ondanks dat in je zoeker de "focus-indicator" nog werkt.

                  Naar het schijnt zou het met een lichtgevoeligere lens wat eenvoudiger zijn maar heb zelf besloten om wat te wachten tot er een AF-S alternatief komt.

                  Of die er komt weet ik niet maar het valt wel op dat er meer en meer Nikkor AF-S lenzen komen in de bestaande reeksten en dat Sigma zijn bestaande lenzen meer en meer met HSM uitrust.

                  De toekomst zal het uitwijzen.

                  Boony
                  I would, if I could ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kitlens aanvullen óf vervangen?

                    Ik ben gegaan voor de Nikkor AF-S 18-200. Uiteraard heeft deze lens zijn beperkingen en nadelen tov een "prime lens" maar ik heb gekozen voor het compromis, waarbij gebruiksgemak en bereik toch wel belangrijk waren en waarbij kwaliteit nog steeds primeert !
                    Ik heb de kitlens (18-55) netjes bijgehouden ! Beetje back-up kan geen kwaad...

                    Comment

                    Working...
                    X