Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

    Is het niet zo, dat mijn uiterst trots is als men een foto maakt dat men achteraf niet meer moet bewerken omdat men het gewoon af vind?
    Achteraf croppen, omdat de horizon scheef getrokken is, dat had men toch moeten kunnen voorkomen.
    Ongewenste details niet in beeld brengen door minder scherp te zetten, niet in beeld te brengen, met een ander voorwerp in voorgrond te brengen,...
    Meer aandacht schenken aan de compositie in plaats van erop los te schieten en paas achteraf na te denken.
    Beter opletten met instellingen zoals iso, wittbalans,...
    We hebben het voordeel om op onze scherm het foto te bekijken en doen het toch niet voldoende om van een eventuele fout bewust te worden.
    Zijn we nu zo geobseedeerd van het motief, hebben we geen tijd ervoor of zijn we gewoon te lax?
    In ieder geval heb ik dat bij mij vastgesteld en ben van plan bewuster te shooten. Verken je je eigen in dit verhaal?

    Groetjes Yquem
    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

  • #2
    Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

    Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
    Is het niet zo, dat mijn uiterst trots is als men een foto maakt dat men achteraf niet meer moet bewerken omdat men het gewoon af vind?
    Achteraf croppen, omdat de horizon scheef getrokken is, dat had men toch moeten kunnen voorkomen.
    Ongewenste details niet in beeld brengen door minder scherp te zetten, niet in beeld te brengen, met een ander voorwerp in voorgrond te brengen,...
    Meer aandacht schenken aan de compositie in plaats van erop los te schieten en paas achteraf na te denken.
    Beter opletten met instellingen zoals iso, wittbalans,...
    We hebben het voordeel om op onze scherm het foto te bekijken en doen het toch niet voldoende om van een eventuele fout bewust te worden.
    Zijn we nu zo geobseedeerd van het motief, hebben we geen tijd ervoor of zijn we gewoon te lax?
    In ieder geval heb ik dat bij mij vastgesteld en ben van plan bewuster te shooten. Verken je je eigen in dit verhaal?

    Groetjes Yquem

    Een beeld bewerken na de opname is een normale workflow en is een digitaal vervolg van de vroegere natte doka! Mogelijkheden zijn er om te benutten!

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Onbewerkt, rechtsreeks uit de doos...?

      Vroeger werden de foto's bewerkt in de doka, nu heb je de digitale doka. Als je nooit in een doka hebt gewerkt (je bracht je rolletjes naar de fotozaak) dan heb je misschien het idee dat de foto's nooit bewerkt werden. Maar reken maar dat dit wel degelijk gebeurde. Alleen door de digitale fotografie en de steeds goedkopere mogelijkheden van de digitale doka (er bestaat ook gratis fotobewerkingssoftware) is het bewerken van foto's nu mogelijk voor iedereen die fotografeert. Dus lijkt het of alles nu bewerkt wordt.
      Sterker nog, ik ben van mening dat je niet alle mogelijkheden uit je foto's haalt als je je foto's niet bewerkt. Het hoeven geen schokkende bewerkingen te zijn, maar je doet je foto's te kort als je je foto's niet bewerkt over het algemeen.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

        een "JPG" zo uit de camera heeft OOK al een (automatische) bewerking ondergaan in de camera: contrast, saturatie, kleurbalans, verscherping om er maar enkele te noemen.. voor beter resultaat laat je de camera dit niet afwerken met een standaard instelling, maar maak je de keuze zelf in functie van de foto.

        Comment


        • #5
          Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

          Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, voor mij. Ik erger me soms aan de bijgeleverde commentaar "zo recht uit de camera enkel verkleind en verscherpt" alsof men daar dan rekening mee moet houden bij de beoordeling van de foto.

          Zie je, als je in een museum een schilderij tegenkomt, daar ook al onder hangen "slechts 1 penseel gebruikt!" ?

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

            "onbewerkt = beter" is de meeste enge en vastgeroeste visie die er is.
            erger nog, jpg's worden als "onbewerkt" geclaimd maar ze zijn verwerkt!

            wil je dan toch "onbewerkt" gaan?
            koop een SLR en steek er een diafilm in.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

              Leuk de mening van andere te horen, bedankt van jullie reactie's. Ik ben ook van mening dat men moet genieten van de mogelijkheden van de technologie van vandaag en dat men zijn foto moet bewerken, maar ik bedoelde, dat , wij, de digitale fotografen, rapper geneigt zijn om foto's te trekken zonder ons druk te maken om de perfekte krop, de rechte lijn , de juiste witt balans,...aangezien we weten, dat we dit gemakkelijk kunnen corrigeren.
              Vroeger fotografeerde ik analoog en heb ik me veel meer moeite gegeven, en niet zo erop los getrokken.Toen heb ik me nooit bezig gehouden met foto's te knippen, en zeker niet te ontwikkelen. Gewoon super de luxe wat we nu allemaal kunnen doen.
              Maar persoonlijk vind ik het toch een kunst, van iemand die zonder veel bewerking een foto kan maken "rechtstreek uit de doos" Ik zal wel nog eens mijn oude canon uit de kast halen en proberen met deze goede resultaten te boeken, just for fun. Ik dacht dat er nog meer mensen van mijn gedacht waren.

              Groetjes Yquem
              DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
              D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
              BD0941BE website: www.fotoplezier.be

              Comment


              • #8
                Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
                ...maar ik bedoelde, dat , wij, de digitale fotografen, rapper geneigt zijn om foto's te trekken zonder ons druk te maken om de perfekte krop, de rechte lijn , de juiste witt balans,...

                Maar persoonlijk vind ik het toch een kunst, van iemand die zonder veel bewerking een foto kan maken "rechtstreek uit de doos" Ik zal wel nog eens mijn oude canon uit de kast halen en proberen met deze goede resultaten te boeken, just for fun. Ik dacht dat er nog meer mensen van mijn gedacht waren.
                Het digitaal fotograferen is anders. Daar ben ik het met je eens. Wanneer je pas een digitaaltje hebt, dan ben je al snel geneigd om foto's met bergen te nemen. Na verloop van tijd minder je daar terug in, en ga je toch een beetje meer opletten, althans bij mij is dat zo. Het is toch niet dat je vanuit de heup foto's gaat maken.
                Ik probeer, als ik de tijd er voor heb, toch altijd alles juist te zetten. Het aanpassen van de witbalans is maar één bewerking meer. Dat een lijntje niet 100% recht staat, daar val ik meestal niet over, maar een foto 45° draaien is bijna onmogelijk.
                Het feit dat je deze extra bewerkingen doet, maakt het bijwerken in de digidoka zoveel makkelijker. Toch moet je er van uit gaan, meen ik, dat elke foto toch wel een paar bewerkingen moet doorgaan. Het minste vind ik even de niveaus bijtrekken, en even de foto recht- of naar wens zetten.

                Er is geen kunst aan om foto's rechtstreeks goed uit de camera te toveren. De kunst zit hem in het eindresultaat. Het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken , is eigenlijk maken dat je een zo goed mogelijk plaatje schiet. Ik denk dat de meeste fotografen er wel naar streven een zo goed mogelijk plaatje te schieten, en er niet op rekenen dat de digidoka hun plaatje gaat redden.

                Ik zie hier op het forum soms "eigenlijk mislukte" foto's passeren (presteerde het zelf ook wel eens zo één te posten), die na enige bewerkingen in de digidoka toch nog toonbaar worden. Het mag m.i. niet de bedoeling zijn van een bewerking maar het kan... Als je uit iets dat hopeloos is, toch nog iets toonbaars kan halen, is eigenlijk ook kunst.

                Zoals eerder al gezegd... vroeger was er de doka of het labo, nu is er de digidoka. Het hoort er gewoon bij. Tot voor kort, april/mei, dacht ik ook nog foto's uit mijn toestel te moeten toveren die geen bewerking nodig hadden. Zo maakte ik nog de communieshoot van mijn dochter.
                Toen kon ik alleen nog maar spelen met "kadertjes" en "laagjes" in photoshop. Nu... denk ik er heel anders over, en passeert elke foto de digidoka voor hij getoond wordt. Soms moet er bijna niets gebeuren, maar een paar kleine ingrepen, levert vaak een veel beter resultaat.

                Mvg

                Comment


                • #9
                  Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                  Wel, er is "bewerkt" en er is "Bewerkt".

                  Dat je een horizon eens rechtzet of de kleur wat bijregelt of een en ander wegknipt dat stoort is nog best te doen.

                  Maar dan heb je er die bewerkt zijn dat het nog amper een foto is. Die lijken eerder op collages van verschillende dingen dan een foto. Alle luchten knal blauw, verscherpt dat er witte lijnen langs ieder onderwerp staan, de achtergrond uitgeveegd dat er precies een gordijn achterhangt. Dat hoeft voor mij nu toch wel niet.

                  wil je dan toch "onbewerkt" gaan?
                  koop een SLR en steek er een diafilm in.
                  Ben ik dan ook van plan. Het toestel is er al, nu nog enkele lenzen en film. Misschien maar 1/10 van de foto's meer, maar wel meer genot om ze te maken. Is me ook iets waard.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Het digitaal fotograferen is anders. Daar ben ik het met je eens. Wanneer je pas een digitaaltje hebt, dan ben je al snel geneigd om foto's met bergen te nemen. Na verloop van tijd minder je daar terug in, en ga je toch een beetje meer opletten, althans bij mij is dat zo. Het is toch niet dat je vanuit de heup foto's gaat maken.
                    Ik probeer, als ik de tijd er voor heb, toch altijd alles juist te zetten. Het aanpassen van de witbalans is maar één bewerking meer. Dat een lijntje niet 100% recht staat, daar val ik meestal niet over, maar een foto 45° draaien is bijna onmogelijk.
                    Het feit dat je deze extra bewerkingen doet, maakt het bijwerken in de digidoka zoveel makkelijker. Toch moet je er van uit gaan, meen ik, dat elke foto toch wel een paar bewerkingen moet doorgaan. Het minste vind ik even de niveaus bijtrekken, en even de foto recht- of naar wens zetten.

                    Er is geen kunst aan om foto's rechtstreeks goed uit de camera te toveren. De kunst zit hem in het eindresultaat. Het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken , is eigenlijk maken dat je een zo goed mogelijk plaatje schiet. Ik denk dat de meeste fotografen er wel naar streven een zo goed mogelijk plaatje te schieten, en er niet op rekenen dat de digidoka hun plaatje gaat redden.

                    Ik zie hier op het forum soms "eigenlijk mislukte" foto's passeren (presteerde het zelf ook wel eens zo één te posten), die na enige bewerkingen in de digidoka toch nog toonbaar worden. Het mag m.i. niet de bedoeling zijn van een bewerking maar het kan... Als je uit iets dat hopeloos is, toch nog iets toonbaars kan halen, is eigenlijk ook kunst.

                    Zoals eerder al gezegd... vroeger was er de doka of het labo, nu is er de digidoka. Het hoort er gewoon bij. Tot voor kort, april/mei, dacht ik ook nog foto's uit mijn toestel te moeten toveren die geen bewerking nodig hadden. Zo maakte ik nog de communieshoot van mijn dochter.
                    Toen kon ik alleen nog maar spelen met "kadertjes" en "laagjes" in photoshop. Nu... denk ik er heel anders over, en passeert elke foto de digidoka voor hij getoond wordt. Soms moet er bijna niets gebeuren, maar een paar kleine ingrepen, levert vaak een veel beter resultaat.

                    Mvg
                    Ben het met je eens, ook mijn foto's moet ik bewerken om een beter resultat te verkrijgen, vooral met niveau's, ik fotografeer zo graag uit de hand, ook al heb ik een statief altijd mee,...ik haat het gewoon, ik vind het zo belemmernd maar de wille om het te gebruiken is er wel. Dus onderbelicht ik al mijn foto's, en profiteer ik van een kortere sluitertijd en meer scherpte.
                    Ben blij te horen dat toch iemand toegeeft dat hij vermindert is met de aantal foto's dat die trekt en probeert zijn kwaliteit erdoor te verbeteren.
                    Bedankt voor alle reakties, conclusie is dus: een foto bewerken is niet uit den boze maar welkom, zolang het de foto te goede komt.


                    Groetjes Yquem
                    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
                    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
                    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                      persoonlijk,en ik zeg wel "persoonlijk" vind ik dat als je je foto's achteraf bewerkt dat je jezelf bedot.als je bv examen moet gaan afleggen en je vult de vragen in ,dan ga je toch ook niet voor je de test afgeeft eerst de antwoorden juist afschrijven van je handboek(al zouden de meeste studenten dat wel willen).ik bedoel maar je maakt toch wat je maakt,maar zoals ik al vertelde dat moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken.waarom geen forum maken met enkel onbewerkte foto's zodat men ziet wie echt de beste foto's kan maken,wie echt een goede fotograaf is.

                      mvg jopat
                      www.fotojoel.be
                      7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                        persoonlijk,en ik zeg wel "persoonlijk" vind ik dat als je je foto's achteraf bewerkt dat je jezelf bedot.
                        Het is eigenlijk net zozeer andersom, omdat een sensor totaal niet overeenkomt met je fysiologie/psychologie en nog andere beperkingen heeft. Om een beeld te krijgen dat het best overkomt "zoals het echt was" is ironisch genoeg juist het meeste bewerking nodig.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                        waarom geen forum maken met enkel onbewerkte foto's zodat men ziet wie echt de beste foto's kan maken,wie echt een goede fotograaf is.
                        Omdat daar niet 100% eerlijk gaat gespeeld worden En omdat het gebaseerd is op een verkeerde filosofie, want nabewerking heeft altijd bestaan en kan indien goed gedaan de foto bijna altijd veel en veel beter maken (technisch dan toch al), zelfs de foto's die reeds heel mooi uit de camera komen. Het is dus een kwestie van welke kwaliteit je nastreeft: ben je snel tevreden of wil je al het potentieel eruithalen? Veel mensen hebben niet eens dat kwaliteitsbesef.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                          persoonlijk,en ik zeg wel "persoonlijk" vind ik dat als je je foto's achteraf bewerkt dat je jezelf bedot.als je bv examen moet gaan afleggen en je vult de vragen in ,dan ga je toch ook niet voor je de test afgeeft eerst de antwoorden juist afschrijven van je handboek(al zouden de meeste studenten dat wel willen).ik bedoel maar je maakt toch wat je maakt,maar zoals ik al vertelde dat moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken.waarom geen forum maken met enkel onbewerkte foto's zodat men ziet wie echt de beste foto's kan maken,wie echt een goede fotograaf is.

                          mvg jopat
                          Dus enkel wie de foto's zo uit het toestel haalt is echt een goeie fotograaf? Hmm.. scheef beeld vind ik.

                          dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                            persoonlijk,en ik zeg wel "persoonlijk" vind ik dat als je je foto's achteraf bewerkt dat je jezelf bedot.als je bv examen moet gaan afleggen en je vult de vragen in ,dan ga je toch ook niet voor je de test afgeeft eerst de antwoorden juist afschrijven van je handboek(al zouden de meeste studenten dat wel willen).ik bedoel maar je maakt toch wat je maakt,maar zoals ik al vertelde dat moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken.waarom geen forum maken met enkel onbewerkte foto's zodat men ziet wie echt de beste foto's kan maken,wie echt een goede fotograaf is.

                            mvg jopat


                            Je kan de opname nooit scheiden van de bewerking, net zoals analoog niet kan gescheiden worden van zijn chemische doka. Een fotograaf dien in deze twee werelden thuis te zijn om een goed resultaat te behalen.

                            Dat was vroeger zo en nu nog steeds geldig !

                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                              ....een forum maken met enkel onbewerkte foto's zodat men ziet wie echt de beste foto's kan maken,wie echt een goede fotograaf is.
                              mvg jopat
                              Als ik het juist interpreteer dan is de fotograaf die het minst de bestaande technieken benut ook de beste.
                              Ik raad de mensen die dit vinden aan om hun gesofisticeerd fotoapparaat in het vervolg te vervangen door een lei en een griffel en datgene wat ze willen vastleggen over te tekenen. (er tevens goed rekening mee houdend dat men een standpunt kiest waarbij niet hoeft gefoefeld te worden met de achtergrond en zo
                              )

                              Comment

                              Working...
                              X