Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 350d instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eos 350d instellingen

    hallo,

    was aan het spelen, met de instelling voor interieur fotografie

    nu blijkt dat ten eerste als de camera op automatische instellingen staat ik geen raw kan gebruiken

    ten tweede, hoe krijg ik het voor elkaar dat elke keer er een raam in de buurt komt, de zijkanten donker zijn omdat de camera zich focust op de lichtinval van de ramen?

    Alvast bedankt

    Roger

  • #2
    Re: eos 350d instellingen

    Oorspronkelijk geplaatst door rvanuden Bekijk bericht
    nu blijkt dat ten eerste als de camera op automatische instellingen staat ik geen raw kan gebruiken
    Klopt. Wil je die gebruiken, dan moet je in een van de manuele modi gebruiken (Av, Tv of M).

    Oorspronkelijk geplaatst door rvanuden Bekijk bericht
    ten tweede, hoe krijg ik het voor elkaar dat elke keer er een raam in de buurt komt, de zijkanten donker zijn omdat de camera zich focust op de lichtinval van de ramen?
    Je moet een onderscheid maken tussen het focussen en de lichtmeting.

    De camera focust zich steeds op het geselecteerde focus-punt (die licht rood op als je de sluiterknop half indrukt. Een raam of object dat zich niet op dat punt bevindt heeft geen invloed op het focussen. Focussen is het bepalen van de afstand tussen camera en onderwerp. Alles wat zich op die afstand van de camera bevindt zal in-focus/scherp zijn.

    De lichtmeting meet hoeveel licht er aanwezig is in de scène en bepaalt op basis daarvan de benodigde sluitertijd (in Av-mode) of hoe open het diafragma moet zijn (in Tv-mode) opdat de foto goed belicht zou zijn. De 350D beschikt over 3 verschillende manieren van lichtmeting:
    • Matrix (aangegeven door een lege rechthoek): de hoeveelheid licht wordt bepaald op de hele oppervlakte van de foto en er wordt een gemiddelde belichting berekend zodat zo veel mogelijk van de foto juist belicht is. Gebruik deze mode bijvoorbeeld om landschappen of gebouwen te nemen..
    • Center-weighted (aangegeven door een rechthoek met daarin een puntje omgeven door 2 haakjes): de hoeveelheid licht wordt bepaald op de hele oppervlakte van de foto en er wordt een gewogen gemiddelde belichting berekend (de belichting van het midden van de frame heeft een hogere weging dan de rest van de foto) zodat het midden van de foto zo goed mogelijk belicht is zonder dat dat te veel invloed heeft op de belichting van de rest van de foto. Gebruik dit als een deel van je foto voor onderwerp moet dienen en de belichting van de achtergrond niet te veel verschilt van die van je onderwerp.
    • Partial (aangegeven door een rechthoek met daarin een puntje): de belichting wordt enkel gemeten rond het midden van de foto. De belichting wordt dan zo bepaald dat het midden van de foto juist belicht wordt zonder rekening te houden met wat dat voor effect heeft op de rest van de foto. Gebruik dit wanneer er een groot contrast is tussen de belichting van je onderwerp en de belichting van de achtergrond (zoals in jouw geval dus).

    Zowel de focus als de belichting kan je vergrendelen vóór je de foto neemt:
    • De focus wordt bepaald wanneer je de sluiterknop half indrukt. De focus blijft vergrendeld op die afstand zolang je de sluiterknop half ingedrukt houdt.
    • De belichting kan je afzonderlijk meten door op de knop met het sterretje te drukken. De belichting blijft vergrendeld zo lang je die knop ingedrukt houdt.

    Door gebruik te maken van die vergrendeling kan je de belichting meten op het deel van de foto dat je juist belicht wil zien en hou je de belichting vergrendeld. Richt vervolgens je focus-punt op het onderwerp van je foto (dat punt wat je in-focus wil hebben); hou de sluiterknop nu ook half ingedrukt (samen met de knop met het sterretje) en hercadreer om de compositie van de foto te hebben zoals je die wil. Neem vervolgens de foto.
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

    Comment


    • #3
      Re: eos 350d instellingen

      Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
      Klopt. Wil je die gebruiken, dan moet je in een van de manuele modi gebruiken (Av, Tv of M).


      Richt vervolgens je focus-punt op het onderwerp van je foto (dat punt wat je in-focus wil hebben); hou de sluiterknop nu ook half ingedrukt (samen met de knop met het sterretje) en hercadreer om de compositie van de foto te hebben zoals je die wil. Neem vervolgens de foto.
      Is het nodig om voor de belichting vast te houden dat je blijft drukken op de knop met het sterretje wanneer je een nieuwe compositie maakt? Ik dacht dat eenmaal drukken voldoende was, maar indien niet dan doe ik het al enige tijd verkeerd .
      ------------------------------------------
      Canon 350D
      Elk recht spoor heeft dwarsliggers nodig

      Comment


      • #4
        Re: eos 350d instellingen

        Oorspronkelijk geplaatst door Stevers75 Bekijk bericht
        Is het nodig om voor de belichting vast te houden dat je blijft drukken op de knop met het sterretje wanneer je een nieuwe compositie maakt? Ik dacht dat eenmaal drukken voldoende was, maar indien niet dan doe ik het al enige tijd verkeerd .

        Dacht ik ook. Het sterretje blijft toch aan?
        Groetjes Steco

        Comment


        • #5
          Re: eos 350d instellingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Stevers75 Bekijk bericht
          Is het nodig om voor de belichting vast te houden dat je blijft drukken op de knop met het sterretje wanneer je een nieuwe compositie maakt? Ik dacht dat eenmaal drukken voldoende was, maar indien niet dan doe ik het al enige tijd verkeerd .
          Klopt... Ik heb het even opgezocht en de belichting blijft vergrendeld gedurende 8 seconden of tot je de knop ernaast (focus-punt selectie) indrukt. My bad: bedankt voor de rechtzetting (zo leer ik ook iets bij he )
          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

          Comment

          Working...
          X