Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resultaten bij (weinig) rood licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • resultaten bij (weinig) rood licht

    Hallo,

    ik heb sinds een paar maanden een D200 na lang met een D70s gewerkt te hebben. 1 van de belangerijkste voordelen die ik heb ondekt (en waar ik aangenaam door verrast was) is dat hij véél beter om kan met rood licht.
    De concertfotografen onder jullie zullen wel weten wat ik bedoel: Op optredens, vooral op kleine optredens in cafétjes of kleine zaaltjes met kleine budgetten, gebruikt men soms heel weinig licht en enkel rood licht omdat dat zogezegd snel sfeer brengt. De realiteit voor een fotograaf is dat het vooral rode vlekken opleverd.
    Nu heb ik door de jaren al wel een paar dingen ondekt waardoor je er toch nog redelijke foto's bij kunt maken maar echt ideaal is het toch niet.

    Ik heb echter gemerkt dat mij D200 véél beter om kan met rood licht (in die mate dat het al heel erg moet zijn voor ik er nog echt veel last van heb als ik men foto's in zwart-wit omzet). Hebben jullie dit ook al gemerkt en zijn er eigenlijk ergens tests hieromtrent te vinden? Ik vind het een beetje vreemd dat het verschil zo groot is en dat ik daar toch nog nooit eerder iets over gelezen heb. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit voor iemand die veel concerten in slechte omstandigheden fotografeerd een beslissende factor kan vormen.

    mvg,

    Jan

  • #2
    Re: resultaten bij (weinig) rood licht

    Ik ben zelf een D70 bezitter en zit me op elk van die kleine concertjes dood te ergeren aan die rode lampen. Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd om van die rode gloed af te komen maar het lukt me niet.
    Aangezien ik me voorlopig geen D200 of 300 kan permiteren vraag ik me toch af of hier geen oplossing voor is ( filter of bepaalde bewerkingen in PS )

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

    Comment


    • #3
      Re: resultaten bij (weinig) rood licht

      Blijkbaar is de D70 vrij gevoelig voor infrarood licht. Of beter gezegd, de infrarood filter waarvan elke DSLR voorzien is was nog niet zo effectief als de filters heden ten dage... Goed nieuws voor de infrarood fotografen met een D70, minder goed nieuws voor de concert fotografen.
      Een filter die de golflengte (rond de 700nm) van (infra)rood licht blokkeert kan toch niet zo moeilijk te vinden zijn?
      Apple Inc. rulez

      Comment


      • #4
        Re: resultaten bij (weinig) rood licht

        Gevonden op de website van B&W over de "UV IR CUT" filter:
        This B+W Interference Filter has a completely colorless glass carrier coated with a number of extremely thin, partially reflecting layers with precisely computed thicknesses, similar to MC coating. The B+W Filter 486 does not block by means of absorption, but by interference of the unwanted UV and IR radiation that is repeatedly reflected between these layers, affecting the wavelengths on both sides of the visible spectrum with a steep cut-off. It is used mainly on digital and video cameras with CCD sensors without an integrated IR protection filter, because the IR sensitivity of the CCD sensor would otherwise cause color changes and unsharpness. That unsharpness results from the chromatic aberration of the lenses that are only corrected for visible light. In the visible range, the transmission curve is very high and straight. This filter is completely clear and it requires no increase in exposure. Its filter factor is 1.
        Apple Inc. rulez

        Comment


        • #5
          Re: resultaten bij (weinig) rood licht

          Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
          Ik ben zelf een D70 bezitter en zit me op elk van die kleine concertjes dood te ergeren aan die rode lampen. Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd om van die rode gloed af te komen maar het lukt me niet.
          Aangezien ik me voorlopig geen D200 of 300 kan permiteren vraag ik me toch af of hier geen oplossing voor is ( filter of bepaalde bewerkingen in PS )

          Erwin
          Het zou kunnen dat zo'n IR filter helpt, dat weet ik niet, ik ken enkel het fenomeen, niet de verklaring ervan. Het zou wel een eenvoudige mogelijke verklaring zijn voor de betere resultaten van mijn D200, koop gerust zo'n filter en meld ons de resultaten ;-)

          Maar wat ik doe om toch nog iets van zwart-wit resultaten te halen:
          - RAW fotograferen, anders lukt het bijna nooit
          - spot meting gebruiken op de `lichtvlek'
          - minstens 1 stop, meestal 2 en soms zelfs iets meer onderbelichten, hoeveel kun je meestal zien op het schermpje (je kunt al raden dat het een beetje trial and error is): de foto zal weliswaar veel te donker zijn, maar je zult zien dat je naarmate je onderbelicht een verloop begint te krijgen van rood naar zwart in plaats van rode vlekken en dan plots zwart
          Je krijgt dan een raw bestand dat op niets trekt.
          Maar nu komt het. Als je dan zo'n file met de kanaalmixer omzet naar zwart wit (je kunt enkel spelen met het rood kanaal, al de rest heeft geen of zeer weinig invloed) in combinatie met de curves kun je er vaak nog een goeie foto uit krijgen met zeer veel sfeer en zelfs nog redelijke nuances in de grijstinten. Het vergt wel héél veel oefening om optimale resultaten te bekomen en je zult er een pak digitale ruis moeten bijnemen (die zich maar zeer beperkt in noiseninja laat corrigeren).

          Het zal nooit ideaal zijn, verre van, maar ik heb toch al een paar foto's die ik niet had willen missen op deze manier bekomen.

          Groetjes,

          Jan

          Comment

          Working...
          X