Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfelaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfelaar

    Goedenavond dames en heren,
    Ik ben van plan om een DSLR aan te schaffen, maar ik raak er niet echt uit.
    Ik heb zowat heel het forum afgezocht en gelezen en toch...mes excuses

    Een korte schets.
    Ik ben nog niet lang bezig met fotografie, althans niet zo intensief als het voorbije half jaar. Ik hou me vnl. bezig met (een poging tot) macrofotografie. Begin volgend jaar komt daar 'babyfotografie' bij
    Ik maak nu mijn foto's met een Sony H9. Ik vind het een schitterend toestel (ga het waarschijnlijk ook houden), maar ik ben het gecrop beu.

    Wat ik zoek is dus een degelijk 'instap'toestel met een aanvaardbare prijs. Het mag gerust een in goede staat verkerende 2de hands body zijn.

    Natuurlijk heb ik het internet al afgeschuimd, enkele shops bezocht en enkele toestellen in mijn handen gehad.
    Nu heb ik een lijstje opgesteld van enkele toestellen die mij wel wat lijken:
    Canon: 350D of 400D
    Nikon: D70s of D40
    Olympus: E410
    Pentax: K100D (super)
    Sony A100

    Staan er toestellen in het lijstje die jullie een beginner afraden of ontbreken er nog toestellen die ik ook moet overwegen?

    Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp!
    Last edited by Ticor; 4 september 2007, 22:03.
    Mvg Tim

  • #2
    Re: Twijfelaar

    dus eigelijk staan zowat alle huidige toestellen op je lijstje ...

    Ik zou dan voor de canon of de nikon gaan , die hebben een brede userbase en er zijn veel 2de hands spullen voor verkrijgbaar (als je ni goed weet wat je wil kan je mss beter eerst okkaziespullen kopen en zien of het je bevalt)
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

    Comment


    • #3
      Re: Twijfelaar

      Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
      dus eigelijk staan zowat alle huidige toestellen op je lijstje ...

      Ik zou dan voor de canon of de nikon gaan , die hebben een brede userbase en er zijn veel 2de hands spullen voor verkrijgbaar (als je ni goed weet wat je wil kan je mss beter eerst okkaziespullen kopen en zien of het je bevalt)
      Dat is altijd mijn probleem geweest...kiezen
      Dat er geen slechte toestellen op de markt worden gebracht, daar ben ik ondertussen van overtuigd. Vandaar dat ik ook de Oly er bijnam.
      Maar als amateurtje is de 2de handsmarkt belangrijk...

      Ik heb het lijstje ondertussen al wat ingekort en ik zal voor een 2de hands body gaan.
      350D, K100D, D70s (willekeurige volgorde)

      Wat ik me nog afvraag. Ik heb de Nikon D40(x) altijd wat links laten liggen door het ontbreklen van de AF-motor in de body, maar anderzijds lijkt het me wel het ideale instapmodel.
      Is de 350D, K100DSuper, D70s op de zelfde hoogte te plaatsen als de D40(x)?
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Twijfelaar

        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        Is de 350D, K100DSuper, D70s op de zelfde hoogte te plaatsen als de D40(x)?
        Als instapper zijn die allemaal equivalent denk ik. Grootste verschil is in de MP. Van 6MP tot 10MP. Wat je daar 't belangrijkste vindt is relatief. Meer MP geven meer detail (op te kunnen bijsnijden) op de lagere ISOs als het objectieven van voldoende kwaliteit zijn tenmiste. Minder MP geven zuiverdere beelden op hogere ISOs...

        Voor de rest is 't een kwestie van gebruikscomfort, en daar zou ik ze (1) K100DSuper (2) D70s/D40x (3) 350D schikken. Maar ik ben een Pentax-gebruiker en Nikon ligt kwa benadering dichter bij Pentax dan Canon... Vastnemen en even uitproberen is 't beste. Maar zonder uitvoerige fotografie-ervaring kan dat niet altijd makkelijk zijn.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Twijfelaar

          En hoe staat het met de tweedehandsmarkt wat lenzen betreft voor Pentax.
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: Twijfelaar

            Pentax K100 D's vind je amper 2dehands, ze worden ook beduidend minder verkocht dan bv. Canon, Nikon. Maar dat wil niet zeggen dat ze minderwaardig zijn . Voor de prijs van een 2de hands Nikon of Canon met kitlens heb je een nieuwe K 100 D mét beeldstabilisator in de body, iets wat je ook in je H9 hebt en waarschijnlijk wil behouden. Reken daar nog 2 jaar waarborg bij en je hebt een meer dan degelijke DLSR, nieuw !
            Natuurlijk zal een Canon 400D of Nikon D70S, D80 nog meer mogelijkheden hebben, maar mijn keuze is/was snel gemaakt. Komt er nog bij dat nieuwe Pentax-lenzen (even toekomstgericht denkend) beduidend goedkoper zijn dan Nikon of Canon-glas.
            Maar alles hangt ook af van je eigen smaak EN je moet de cams. ook voelen en proberen vooraleer je beslist.
            Suc6
            PENTAX K100d SUPER !!!!!
            Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
            En een dapper standaard-kitlensje

            Comment


            • #7
              Re: Twijfelaar

              Onlangs had ik dezelfde twijfels ...
              Ik ben uiteindelijk voor een tweedehands 350d body gegaan en heb me die keuze nog geen seconde beklaagd. Het ligt erg goed in de hand en is erg gebruiksvriendelijk. Ook de ruime keuze aan lenzen op de (tweedehands)markt heeft een belangrijke rol gespeeld.
              Momenteel ben ik op zoek naar een bijkomende lens, gezien ik enkel de kitlens heb.
              Veel succes nog!
              2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

              Comment


              • #8
                Re: Twijfelaar

                Wat je nog kan proberen is een Nikon d50 zien te krijgen, er zijn vast nog wel winkels die dat type verkopen. Ik heb zelf deze camera ook ik denk dat het wel een goeie instapper is voor een redelijke prijs. Kijk bv eens bij de Makro daar heb ik ze een maand of 2 geleden nog zien liggen voor +- 450 euro.
                http://www.avdmnatuurfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfelaar

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                  En hoe staat het met de tweedehandsmarkt wat lenzen betreft voor Pentax.
                  Die is er zeker en ze fluctueert een beetje. Met wat geduld heb ikzelf in ongeveer twee jaar ruim 15 objectieven voor relatief lage prijzen kunnen kopen. Weliswaar vooral in 't buitenland (via eBay en Marktplaats.nl), slechts uitzonderlijk in België (eentje uit de tweedehandsvitrine bij Grobet).

                  Momenteel lijken de prijzen gestegen, zodat ik fameuze winst zou kunnen maken mocht ik m'n FA* objectieven nu op de markt brengen. Vooral te wijten aan het success van de K-reeks allicht.

                  Oud MF glas is makkelijk te vinden, de nieuwere AF-generaties (F en FA) beginnen schaarser te worden.

                  Hoe zal die markt evolueren? Da's moeilijk te zeggen. Als Pentax in het kort met een aankondiging komt met een impact gelijkaardig aan de Nikon-aankondiging van de D3 en D300 (dat wordt halvelings verwacht in Parijs begin october, hoewel de voornaamste verkondiger van dat nieuws erg stil geworden is...), dan zullen de vraag zeker gehandhaaft blijven en mogelijk de prijzen nog wat stijgen. Als Pentax echter besluit het toch wat op langere termijn te spelen (dat zou eerder mijn gok geweest zijn), dan zullen de prijzen allicht dalen en mss zal ook het aanbod weer wat toenemen.

                  In elk geval is het nieuw-aanbod van Pentax langzamerhand op niveau aan het komen. Nog eentje (die ik wel kortelings verwacht) om een belangrijk gat in het aanbod voor instappers te vullen, en ik denk dat starters bij Pentax volledig hun gading zullen kunnen vinden. Tg December zullen ook de meer veeleisende gebruikers hun tele-objectieven hebben.

                  Prijs-kwaliteit blijven de nieuwe Pentax-objectieven imho beter gepositioneerd dan Canon of Nikon. Maar bij Canon en Nikon is het aanbod natuurlijk groter, maar dat heeft bij mij nog geen verschil gemaakt (check m'n profiel op dpreview voor al m'n gerief)

                  hth, Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfelaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Wat ik me nog afvraag. Ik heb de Nikon D40(x) altijd wat links laten liggen door het ontbreklen van de AF-motor in de body,

                    best grappig, heb je nog lenzen die via zo'n AF-motor moeten worden aangedreven? En ben je van plan die lenzen nog te gebruiken op je DSLR?
                    - Indien twee keer ja, dan negeer je de D40.
                    - Indien op 't eerste een ja en op 't tweede een neen, koop de D40.
                    - Indien twee keer neen, koop de D40

                    Know what you know, and don't know what you don't know.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfelaar

                      Aan allen alvast bedankt voor de tips.

                      Ik ga zaterdag proberen langs te gaan in de fotozaak en de toestellen nog even vastnemen.

                      Als ik het op dit moment even bekijk lijkt een tweedehands D70s of een nieuwe K100Dsuper.
                      Nieuwe 350D's heb ik nog zien liggen in de MM voor 555euro.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                      best grappig, heb je nog lenzen die via zo'n AF-motor moeten worden aangedreven? En ben je van plan die lenzen nog te gebruiken op je DSLR?
                      - Indien twee keer ja, dan negeer je de D40.
                      - Indien op 't eerste een ja en op 't tweede een neen, koop de D40.
                      - Indien twee keer neen, koop de D40

                      Mja, maar wat ik me heb laten wijsmaken, is dat AF-S lenzen veel duurder zijn en dat je dan een pak lenzen op de tweedehandsmarkt moet laten links liggen (tenzij je manueel scherpstelt).
                      Mvg Tim

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfelaar

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                        ... maar ik ben het gecrop beu ...
                        Dan moeten we het zeker ook eens over objectieven gaan hebben. Hoeveel mm gebruik je nu dan dat je nog sterk moet croppen ?

                        Alle bodys zijn goed, maar bekijk eerst eens wat je nog allemaal nodig hebt. Objectieven, een goede flitser, filters, afstandbediening, etc ... zijn die ook voor alle merken voorhande EN wat kosten ze ?

                        Allez, nog wat meer denk-, puzzel- en opzoekwerk

                        Mvg,
                        TravelToy
                        www.christian-bailleul.be | Blog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfelaar

                          Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                          Dan moeten we het zeker ook eens over objectieven gaan hebben. Hoeveel mm gebruik je nu dan dat je nog sterk moet croppen ?

                          Alle bodys zijn goed, maar bekijk eerst eens wat je nog allemaal nodig hebt. Objectieven, een goede flitser, filters, afstandbediening, etc ... zijn die ook voor alle merken voorhande EN wat kosten ze ?

                          Allez, nog wat meer denk-, puzzel- en opzoekwerk

                          Mvg,
                          TravelToy

                          Ik maak nu mijn foto's met een compact, de Sony H9.

                          Het objectief dat voorrang zal krijgen is een goede macrolens en later een teleobjectief. Ik spendeer nogal van veel van mijn vrije tijd in de natuur en de beestjes vandaar dus.

                          Ik ben bereid om in de toekomst te investeren in goed materiaal, maar ik ben niet van plan om steeds weer van merk te veranderen en bijgevolg opnieuw te beginnen.
                          Dus ik moet inderdaad een merk uitzoeken dat een goed aanbod.
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfelaar

                            Macro ga je meestal manueel instellen. Behoud van AF heeft dan weinig zin, dan doen ook de D40 en D40x volop mee.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfelaar

                              Het is de D80 geworden!
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X