Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

    Hallo


    Ik vrees dat m'n Konica-Minolta Dimage Z3, ong. 2,5 jaar oud, de geest reeds aan het geven is. Gisteren bleek de zoom(knop?) het niet meer goed te doen. Een paar dagen ervoor nog een 150 ingezoomde foto's genomen (slottijdrit Eneco), geen problemen ? Of heb ik teveel geëist van het toestel ?

    Gisteren kon je dmv het knopje niet goed meer inzoomen : er werd ofwel ineens heel erg ingezoomd, ofwel vrijwel niet, en je kon niet meer "stukje per stukje" precies inzoomen. Herkent iemand dit evtl.?
    s Avond de instellingen wat veranderd, gereset enz. na wat googlen (omdat er nog mensen dit probleem gehad hebben, en het bij hun te maken had met de instelling voor wideconverter.)

    Nu vandaag leek het even weer in orde, maar na een 5-10 "snelle zoom"foto's is het terug zover
    De zoom is dus vrijwel onbruikbaar of lijkt dit na kort gebruik te worden.
    Na wat schuiven lukt het op de duur wel om het ong. zover in te krijgen als je wil, maar het is verre van normaal en geen doen bij bv. een koers.


    Ben dus tegelijk al aan het overwegen om een nieuwe dig. camera aan te schaffen. Ik denk wel dat een nieuwe een beter optie is dan bv. reparatie. M'n interesses voor "onderwerpen" en "eisen" zijn nl. ook wat veranderd tov 2,5 jaar geleden, had ook net van't weekend een boek aangeschaft om toch zoveel mogelijk uit het halfautomatische toestel te krijgen, en liep wel tegen de beperkingen aan ifv het "nieuwe gebruik".

    Zouden jullie evtl ook advies daarin kunnen geven aub ? Heb helaas zoals bij de aanschaf van de Dimage, geen weken de tijd om alles tot in detail uit te zoeken, te wikken en wegen ahv reviews, Tweakers-ervaringen enz.
    Ik zou er nl. ook zo snel mogelijk dan al terug van kunnen genieten (nog veel plannen voor komende weken). Lijkt me een situatie waarbij je achteraf spijt zou hebben dat je nog langer gewacht had (en zit te knoeien op terrein en achteraf met veel teleurstellende foto's zit door het probleem) en zou jullie meningen en/of adviezen erg op prijs stellen.

    Wensen:

    - instelbaar op M S A P, minstens halfautomatisch (nog maar een maand dez instellingen leren ontdekken ... voorheen meestal auto-stand )
    - min. 12x optische zoom, ik zie dat er ondertussen al 15x is ?
    - wel liefst ook AntiShake, ben het gewoon van deze
    - beter voor actiefoto's, m.n. wielrennen/mountainbiken
    - geschikt voor SD geheugenkaartjes
    - tegen lichte schemer (19-20u) ook nog zonder flits kunnen trekken, zonder dat de foto's zwart en compleet verruisd zijn

    Niet nodig/belangrijk :

    - videofunctie ed
    - kleur, uiterlijk, gewicht, ...

    Prijscategorie liefst onder de 500 € .. (helaas pas een nieuwe laptop ook moeten bekostigen na een dom koffie-ongeluk waardoor de plannen voor een serieuzere dig. camera eigenlijk op langere termijn terechtgekomen waren). Als het nu toch wat meer is, maar het dat verschil wel waard is, ben ik er wel voor over te halen (Je hebt er normaalgezien toch jaren plezier van dus wat is de 50, 100 euro meer) maar hoe minder duur, hoe beter dus helaas heb dus geen hoge verwachtingen, cfr de prijscategorie. Maar ben altijd zeer tevreden geweest van deze, en hij kostte destijds "maar" 350€.
    Iets beterschap tov nu (bij foto's van wielrennen ed.) zou het verlies/de onverwachte kosten al wat sneller doen vergeten
    (Specs huidige klik)


    Ik ben zelf deze tegengekomen , is dit iets en voor welke zou'k het best gaan ?
    - PANASONIC-DMC-FZ8 (350€)
    - SONY DSC-H9 (500€)
    eigenlijk qua prijs het max helaas. Liever niet dus ... maar mss zijn er toch wel overtuigende voordelen ?
    - Kodak Easyshare Z710 (Slechts 200€)
    Een heel stuk goedkoper, maar wel 10x opt. zoom terwijl'k 12x gewend ben. Maar mss volstaat het/is het verder beter dan m'n huidige camera ?

    Of heeft er iemand evtl een andere aanrader ?
    Evtl een opvolger van Dimage Z3 ?


    Alvast bedankt !
    * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

  • #2
    Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

    Ik zou zeker de Canon S5 eens overwegen of de oudere S3.
    S5 zit rond de €440 de S3 daar een stukje onder.

    Janus
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

    Comment


    • #3
      Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

      Bedankt voor je reactie !

      Ik ga er zeker eens naar kijken (mee bezig)
      Maar een eerste vraagje al dat opkomt : steekt het schermpje niet in de weg ? of kan je dat gewoon altijd "dicht" laten (ik kijk sowieso nauselijks/nooit naar het schermpje) ? Ik vergeet nl. soms m'n helm af te zetten en zie het ding er al achter blijven hangen ...
      En het lijkt me niet zo handig bij het nemen van de foto's of is dat maar een idee ?
      * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

      Comment


      • #4
        Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

        Ik gebruik het schermpje altijd en vindt het reuze handig.
        Maar je kunt hem ook dicht geklapt laten zitten en de zoeker gebruiken.
        Ook is het mogelijk om hem op zijn plaats te laten zitten maar met het scherm naar je toe, zodat je het gebruikt als een normaal scherm.
        Janus.
        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
        Enkele van mijn foto's

        Comment


        • #5
          Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

          Ok, bedankt

          Heb je evtl zelf al sportfoto's oid. genomen, en viel het instellen, resultaat, ... goed mee of heb je evtl vbn. van foto's ?

          --

          Ben ook even aan het kijken geweest naar een instapmodel van spiegelreflex camera die slechts rond de 500 euro kost met een aantal voordeelacties erbij (Nikon D40). Zou zoiets aan te raden zijn of kan je het beter houden bij een halfautomatisch compact toestel van rodn diezelfde prijs ?
          * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

          Comment


          • #6
            Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

            Ik ben zelf nog in een leer fase van mijn camera en ben nog niet aan sport foto's toe gekomen.
            Maar op dit forum vind je genoeg voorbeelden: http://www.s3users.com/forum/index.php
            Janus.
            Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
            Enkele van mijn foto's

            Comment


            • #7
              Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

              Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
              Ben ook even aan het kijken geweest naar een instapmodel van spiegelreflex camera die slechts rond de 500 euro kost met een aantal voordeelacties erbij (Nikon D40). Zou zoiets aan te raden zijn of kan je het beter houden bij een halfautomatisch compact toestel van rodn diezelfde prijs ?
              Voor die 500 € heb je wel enkel een kitlensje, meestal 18-55mm of iets dergelijke, ver van je 12x zoom die je vooropstelt.

              Wat ik wel zou aanraden is eens te kijken naar de Panasonic FZ50 en/of de Fuji Finepix 9600. Beide hebben een zoomring welke veel vlotter an acurater werkt als die zoomknopjes van de andere toestellen.
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                Neem toch de Sony DSC H9...GEWELDIGE camera. Ik heb de H5 ondertussen al een jaar en ben SUPER content van wat dit toestel kan. De kleuren zijn fantastisch, de kwaliteit is goed en de zoom is ook enorm goed en behoudt zijn kwaliteit vrij goed na helemaal in te zoomen, vind ik toch. Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen en hoop dat je er iets aan hebt. Ik kan je over die andere camera's niet veel vertellen want daar heb ik geen ervaring!

                Veel succes met het kiezen,
                Groetjes,
                Ann

                Comment


                • #9
                  Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                  Bedankt voor de reacties en adviezen iedereen !


                  Neem toch de Sony DSC H9...GEWELDIGE camera.
                  Oei, ik wou juist komen zeggen dat'k de Sony DSC 9 ondertussen geschrapt had van het lijstje (en er de canon S5 voor in de plaats had staan nu, na verder bekijken van de linkjes van janus, reviews erover enz)
                  Oa ook. omdat deze (de Sony) als ik het goed heb, helaas geen cont. AF functie blijkt te hebben (?) en deze optie voor sportfotografie aan te raden zou zijn

                  Een ander nadeel (denk'k) is de batterij, dat zijn geen AA batterijen ? Ik vrees dat (zonder nog een extra reserveaccu dan aan te kopen die enkel in de Sony camera's past (als ik het allemaal goed onthouden heb want ondertss zoveel specs enz. gelezen en weer een paar dagen overheen) het mss wel eens een probleem zou kunnen zijn dat die leeg is op de duur (ter plekke). Of zouden ze (met instellingen energie die veel verbruiken) toch nog makkelijk tot bv 5u gebruik toekomen ?

                  Hij lijt me iig verder super idd, heb er ook in een ander topic een paar dagen geleden erg mooie macrofoto's van gezien van insecten enz.., en dat spreekt me ook erg aan, maar vrees een beetje ivm de geschiktheid voor sportfotografie (al is m'n huidige daar ook niet speciaal voor en ben/was ik er toch ook wel tevreden van)



                  Wat ik wel zou aanraden is eens te kijken naar de Panasonic FZ50 en/of de Fuji Finepix 9600. Beide hebben een zoomring welke veel vlotter an acurater werkt als die zoomknopjes van de andere toestellen.
                  Bedankt voor het advies !
                  Ik ga er eens verdere info/specs ed. over opzoeken, maar die zoomring spreekt me iig al erg aan !



                  Had ondertussen ook Olympus SP-550 ultrazoom tegengekomen, heeft daar evtl iem. ervaringen mee ?



                  (Ondertussen doet de zoom van m'n huidige het nu wel net weer terug de voorbije dagen (Niet zoals het hoort, maar min of meer "bruikbaar", hij is terug wat meer specifieker in te stellen qua zoomstadium). Ben nu weer aan het overwegen of ik de aankoop nog niet wat uitstel tot bv. een paar weken begin van het nieuwe (wieler)seizoen omdat de prijzen van de huidige dan mss nog wat gezakt nog zijn of er weer nieuwe (verbeterde ?) keuzes bijzijn.
                  Langs de andere kant is het mss de moeite niet te wachten en kan je er ondertussen al veel plezier aan beleven. Er zijn nu ook bij sommige zaken juist acties dat je er een egheugenkaartje van 1GB en zakje enz. bijkrijgt. Raak er maar niet uit )
                  * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                    Van die Olympus zou ik afblijven, nog niet echt veel overtuigende dingen over gelezen.
                    Ik was zelf eerst niet te vinden voor een zoomring, maar het is een wereld van verschil hoor nu ik een DSLR heb gekocht. Een Pana Z50 (heeft beeldstab.) of de Canon S3 blijven voor mij toppers in het bridge-segment, de S5 vind ik persoonlijk geen grote vooruitgang tegenover de S3 (de prijs in acht genomen).
                    Een Pana FZ8 is ook een alternatief en goedkoper dan de FZ50.

                    Succes met je keuze.
                    PENTAX K100d SUPER !!!!!
                    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                    En een dapper standaard-kitlensje

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                      Bedankt


                      De FZ50 is iets boven m'n budget, maar als het dat waard is tov de andere keuzes, heb ik het er wel voor over.
                      De zoomring en inteligente iso-optie lijken mij wel interessant. Als ik het goed begrepen heb, is dit ifv het bewegende onderwerp. Dan denk ik al aan een wielrenner die net in de schaduw (bv. bomen) zit, maar waarbij de achtergrond in het volle zonlicht valt, dus zou voor mij wel een voordeel/pluspunt zijn ?

                      Maar ik zie nu dat er in het Panasonic-aanbod ook een FZ18 is, naast de FZ8 en de FZ50
                      Deze heeft net als de FZ8 de zoomring echter niet (maar "wat je niet kent, kan je niet missen" ? ).
                      De 8 MP ipv 10 (FZ50), lijkt me een pluspunt.
                      De intelligente iso heeft hij wel, i.t.t. de FZ8.
                      De FZ18 heeft ineens 18x opt. zoom ipv 12, maar 'k moet nu ook niet blindstaren op het zoomgetal, als andere zaken belangrijker zijn ih algemeen.
                      De levensduur van de batterij is ook wat langer bij deze FZ18 dan bij de FZ50.
                      Van prijs valt deze tussen de FZ18 en de FZ50, en binnen het budget dus wel.

                      Zou deze FZ18 voordelen hebben tov de FZ8 of geen nadelen tov de FZ50, of zijn ze er alledrie "evenwaardig" met oog op (buiten)sportfotografie ?
                      (zal maar niet "even goed" gebruiken, 'k weet dat ik niet al te grote verwachtingen moet hebben, maar het zal alleszins toch beter zijn dan bij m'n huidige (DimageZ3) ?)

                      Ik heb het topic Fujifilm finepix s9600 vs. Panasonic Lumix DMC-FZ50 gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat nu de conclusie is ivm sportfotografie. En kan het doorgetrokken worden voor de FZ18 of FZ8 ?


                      Alvast bedankt
                      Last edited by De Steppewolf; 8 september 2007, 21:12. Reden: typo's
                      * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                        Eerlijk ?> Voor sportfotografie heb je een camera nodig met snelle focus, dan verliest de gemiddelde bridge van een DSLR. Misschien een Canon 350D of Nikon D50 tweedehands overwegen als body en sparen voor een goede lens?

                        Al heb ik ook al wel gelezen dat vooral de Canon S3 IS een snelle focus zou hebben. En die kun je vinden aan 350 Euro en minder.
                        De Pana FZ50 is interessanter dan de S9600 omdat deze ook beeldstabilisatie heeft (net als Canon S5, S3, Sony H9). Daar moeten ze bij Fuji dringend werk van maken, want bij sterk inzoomen krijg je zeer snel bewegingsonscherpte, en ik spreek uit ervaring.
                        PENTAX K100d SUPER !!!!!
                        Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                        En een dapper standaard-kitlensje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                          EERLIJK> Als ik ook eerlijk ben dan moet ik ook toegeven dat met een bridge toestel onder moeilijke omstandigheden (weinig licht) het bijna niet mogelijk is om een goede sportfoto te maken.
                          Misschien moet je toch eens wat testen een andere camera voordat je tot aankoop overgaat.
                          Als je in het Antwerpse woont mag je wel eens binnen springen voor mijn S5 te proberen.

                          Janus
                          Janus.
                          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                          Enkele van mijn foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                            Hallo,

                            Er was deze middag een voetbalwedstriijd aan de gang tegenover ons, dus heb van de gelegenheid gebruik gemaakt.
                            De omstandigheden waren redelijk gunstig met een beetje zon.
                            Kon dus met 1/500 en 1/640 sluitertijd werken en ISO400, diafragma heb ik zo groot mogelijk gehouden.
                            Heb wel met mijn teleconverter gewerkt (1.7x)
                            Verder zijn ze recht uit de camera alleen een crop naar 1600x1200


                            Janus
                            Janus.
                            Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                            Enkele van mijn foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoom stuk ? Aankoopadvies nieuwe camera ?

                              Mooie kleuren en best scherp
                              Zeker de moeite, maar het hangt er natuurlijk vanaf welke sport je wenst te fotograferen : wielrennen zal al iets moeilijker worden met de S5, maar toch ze mogen er wezen hoor je Pix !
                              PENTAX K100d SUPER !!!!!
                              Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                              En een dapper standaard-kitlensje

                              Comment

                              Working...
                              X