Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

    De Nikkor 12-24 presteert die van 17 tot 24mm even goed als de 17-55 van 17 tot 24?
    Behalve natuurlijk het f/2.8 en f/4 verschil.

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

    Dat zou moeten getest worden maar ik kan enkel maar zeggen dat mijn 12-24 prima scherp is vanaf F/4 over het hele bereik
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

      De 12-24 mm is op 24mm(F/5.6) even scherp en evengoed als de vaste 2.8/24mm ! Bij de 17-55 zie ik ook geen verschil. Dus .
      ps: Mijn antwoord is niet van horen zeggen of van het lezen op het net, maar persoonlijke ervaringen met alle drie de lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
        De 12-24 mm is op 24mm(F/5.6) even scherp en evengoed als de vaste 2.8/24mm ! Bij de 17-55 zie ik ook geen verschil. Dus .
        ps: Mijn antwoord is niet van horen zeggen of van het lezen op het net, maar persoonlijke ervaringen met alle drie de lenzen.
        Bedankt Stefan.
        Klinkt goed.
        Ik wil een groothoek bijkopen en dacht aan de Sigma 10-20.
        Als de Nikkor 12-24 werkelijk zo goed is, is het misschien wel slim om nog even te wachten (omdat deze wel duurder is) te gaan en evt mijn 17-55 ruilen tegen een 28-70.
        Vandaar dat ik deze vraag startte.

        Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
          Bedankt Stefan.
          Klinkt goed.
          Ik wil een groothoek bijkopen en dacht aan de Sigma 10-20.
          Als de Nikkor 12-24 werkelijk zo goed is, is het misschien wel slim om nog even te wachten (omdat deze wel duurder is) te gaan en evt mijn 17-55 ruilen tegen een 28-70.
          Vandaar dat ik deze vraag startte.

          Gr kees
          Naast een 12-24 of 10-20 zal je volgens mij meer plezier hebben van een Nikon 17-55mm dan van een 28-70mm. Dit lijkt misschien eigenaardig, maar ik heb ze allebei en ga meestal op stap met de eerste twee. Het gebied tussen 24 en 55 ga je waarschijnlijk meer gebruiken dan dat tussen 55 en 80.
          De 17-55 is zo allround dat de 28-70 er volgens mij niet kan tegen concureren. Op FF is dit inderdaad een ander verhaal.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

            Ik las ergens dat de 28-70 nóg beter zou presteren dan de 17-55.
            Ik weet niet of dat zo is.
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
              Als de Nikkor 12-24 werkelijk zo goed is, is het misschien wel slim om nog even te wachten (omdat deze wel duurder is)
              Kees, als de prijs het probleem is (dat was het bij mij) kan je de Tokina 12-24 overwegen. Ik heb die en ze is ook even goed dan de 24/2.8 op f/5.6 (eigen ervaring). Diverse tests op het net suggereren dan de Tokina en Nikon elkaar optisch niet ontlopen, en mechanisch is de Tokina zeker ook niet de mindere. Het is eigenlijk de eerste niet-Nikon lens waar ik echt 100% tevreden mee ben.
              Kris

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                Ik las ergens dat de 28-70 nóg beter zou presteren dan de 17-55. Ik weet niet of dat zo is.
                Mijn persoonlijke ervaring, leert me dat dit zo is, maar de 17-55 is dan weer beter qua bereik.

                Ik heb de 28-70 gehad, nu de 17-55
                Bij de 28-70 miste ik de groothoek.

                Sven

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                  Ik las ergens dat de 28-70 nóg beter zou presteren dan de 17-55.
                  Ik weet niet of dat zo is.
                  Inderdaad, op het net zijn er verschillende testen die aantonen dat de 28-70 een absolute toplens is en net iets beter scoort. De 17-55/2.8 toont enige zwakte bij 55 mm op f2.8 en heeft meer last van flare dan de 28-70/2.8. In de praktijk zal je daar heel weinig van merken.
                  Desalniettemin sluit ik mij aan bij Pol. Het gebruiksgemak van de 17-55 gecombineerd met zijn hoge optische kwaliteit zijn de grootste troeven van deze lens. Het is een quasi perfecte all-rounder.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

                    Ik wil een groothoek bijkopen en dacht aan de Sigma 10-20.
                    Als de Nikkor 12-24 werkelijk zo goed is, is het misschien wel slim om nog even te wachten (omdat deze wel duurder is) te gaan en evt mijn 17-55 ruilen tegen een 28-70.
                    Vandaar dat ik deze vraag startte.
                    Persoonlijk zou ik mijn 17-55 niet willen ruilen voor een 28-70, daar deze 17-55 een zeer handig bereik heeft op alle huidige digitale toestellen van Nikon, ben je echter van plan om een Fullframe toestel te kopen, bv. de nieuwe D3 dan is dat natuurlijk wat anders, het is ook de normaalse zaak van de wereld dat de 28-70 AFS iets beter presteerd op een aps sensorformaat camera, daar wordt immers maar het middelste (optisch beste deel) van de lens gebruikt.
                    De 12-24 is volgens mij een lens hoofdzakelijk voor landschapsfotografie, als je Bv. groepen mensen wil fotograferen, is alles wat beneden de 20mm komt te breed, een hoofd in een van de hoeken geeft een onabseptabele vervorming, dit door de correctie die hier in de optiek wordt toegepast, bovendien kan geen enkele opzetflits een breedhoek van 12mm uitlichten.
                    Mijn splinternieuwe 12-24 AFS staat hier reeds enkele weken te koop, omdat ik vind dat ik voor mijzelf genoeg heb aan 17mm, voor landschapsfotografen is dat natuurlijk anders, gelukkig heeft iedereen niet hetzelfde gedacht, aan welke normen een lens moet voldoen immers, keuze genoeg tegenwoordig bij Nikon, als je er maar het nodige budget voor hebt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 12-24 vs 17-55 vraag

                      17-55 is my main working lens for assignments. It lives on the Nikon.
                      It comes off for studio work though. Then I usually switch to the Tamron 28-75, sometimes the 70-200

                      The 12-24. I have the Tokina and it's hardly used really. It only really comes out for interior work.

                      Comment

                      Working...
                      X