Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

    Hello,

    Ik heb de laatste tijd een aantal keer foto's genomen tijdens concerten met mijn Canon 400d en een 70-300 IS-lens. Ik neem quasi altijd mijn foto's in RAW, omdat ze zo het makkelijkst bij te werken zijn (witbalans etc.).

    Indien ik foto's neem in omstandigheden met weinig licht (en zonder flits) heb ik heel soms last van ruis die zich vooral manifesteert in rode pixels. Dit maakt mooie foto's in de praktijk waardeloos.

    Wie kan me vertellen wat hier de reden van is en heeft er iemand tips om dit te voorkomen?
    Canon EOS 400D - Canon 70-300 IS USM - door velen onderschat bokaaltje (18-55 kitlens) - meer tassen dan lenzen

  • #2
    Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

    1600 ISO en lange sluitertijd ?

    Comment


    • #3
      Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

      Komen de rode pixels altijd op dezelfde plaats voor? In dat geval kunnen het ook "hot pixels" zijn. Het zou handig zijn als je een foto zou kunnen plaatsen als voorbeeld van het probleem, dan is het voor iedereen hier makkelijker een mening te vormen.

      mvg
      Thierry
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

        Een 70-300 IS is ook geen echt lichtsterke lens. Probeer het eens met de 50 F1.8?
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

          Oorspronkelijk geplaatst door FJRrider38 Bekijk bericht
          Een 70-300 IS is ook geen echt lichtsterke lens. Probeer het eens met de 50 F1.8?
          mag normaal geen verschil maken met die hot pixels hoor...

          @TS: post gewoon eens een foto met exif en we zullen u al veel meer kunnen zeggen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            mag normaal geen verschil maken met die hot pixels hoor...

            @TS: post gewoon eens een foto met exif en we zullen u al veel meer kunnen zeggen
            Met een lichtsterkere lens kan de iso omlaag, en dan is er ook minder ruis (maar dan heb je ook weer minder scherptediepte met het diafragma verder open).

            Maar met dezelfde sluitertijd en iso-waarde zal de hoeveelheid ruis (en ook de hot pixels die tevoorschijn komen bij lange sluitertijden) natuurlijk hetzelfde zijn, eender welke lens er gebruikt wordt.


            Als er bij concerten teveel rood licht gebruikt wordt, dan heb je gewoonlijk nog meer problemen met ruis. Dit kan je alleen maar voorkomen als je zelf wat te zeggen hebt over de belichting., je moet het dus doen met het aanwezige licht. Daar moet je het beste uithalen, maar dat kan soms erg moeilijk zijn....
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              mag normaal geen verschil maken met die hot pixels hoor...

              @TS: post gewoon eens een foto met exif en we zullen u al veel meer kunnen zeggen
              Zei ik iets over hot pixels?
              I don't think so.
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

              Comment


              • #8
                Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                Als uw fotos inderdaad RAW zijn converteer deze even met Canon dpp met de instelling voor kleurruis reductie op maximun.

                Meestal is rood ook een kleur.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                  Oorspronkelijk geplaatst door FJRrider38 Bekijk bericht
                  Zei ik iets over hot pixels?
                  I don't think so.
                  neen, maar ik zeg gewoon dat met exact dezelfde instellingen, zal de hoeveelheid beeldruis niet veranderen van lens tot lens...
                  als jij dit niet bedoelde met jou eerste post, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry hiervoor
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                    Dit is eigenlijk redelijk normaal volgens mij, bij hoge ISO's zal je een programma moeten gebruiken om de ruis eruit te halen.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                      Bij canon word er op de jpg foto's ook een soort van ruis reducitie overheen gegooid. Bij raw moet je dit achteraf doen. Ik doe dit zelf met lightroom of CS3 en dat gaat heel goed!
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                        Je werkt in RAW ?
                        Dan opteer ik voor een trukje dat ik regelmatig toepas : verminder je witbalans tot zo'n 2800-3500 K (werkt niet altijd, maar soms haal je mooie resultaten)
                        Nadeel: de kleur kan nogal afwijken af van de 'echte' sfeer
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                          Bij canon word er op de jpg foto's ook een soort van ruis reducitie overheen gegooid. Bij raw moet je dit achteraf doen. Ik doe dit zelf met lightroom of CS3 en dat gaat heel goed!
                          Goeie tip, maar ik probeer de ruisreductie zo beperkt mogelijk toe te passen, aangezien het funest is voor de scherpte van de foto's.
                          Canon EOS 400D - Canon 70-300 IS USM - door velen onderschat bokaaltje (18-55 kitlens) - meer tassen dan lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's met ruis (rooie spikkels) met 400d

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Je werkt in RAW ?
                            Dan opteer ik voor een trukje dat ik regelmatig toepas : verminder je witbalans tot zo'n 2800-3500 K (werkt niet altijd, maar soms haal je mooie resultaten)
                            Nadeel: de kleur kan nogal afwijken af van de 'echte' sfeer
                            Deze "truuk" ga ik zeker eens proberen. Daar had ik nog niet aan gedacht. De afwijkende kleuren zullen normaal gezien geen echt probleem zijn. Op een optreden krijg je door de wisselende belichting sowieso allerhande onverwachte kleuren.
                            Canon EOS 400D - Canon 70-300 IS USM - door velen onderschat bokaaltje (18-55 kitlens) - meer tassen dan lenzen

                            Comment

                            Working...
                            X