Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filters

    Ik heb momenteel een D40x van Nikon met een kitlens, 18-55, en een 55-200.

    Afgelopen week ben ik in Zwitserland geweest en heb wat kunnen experimenteren met mijn nieuw toestel. De fotografie op zich lukte wel, echter door de omgeving (fel licht (goed weer) en gletsjers (fel wit)) heb ik een deel foto's die overbelicht zijn/lijken.

    Ik vermoed dat een uv-filter veel had kunnen doen ?

    Wat voor filters moet ik kopen ? Iemand tips (links) ?
    Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

  • #2
    Re: UV filters

    Nee, je had op je display de histogrammen en highlights moeten raadplegen en dan de belichting moeten aanpassen. De belichtingsmeter raakt in de war van al dat wit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: UV filters

      Ik heb momenteel een D40x van Nikon met een kitlens, 18-55, en een 55-200.

      Afgelopen week ben ik in Zwitserland geweest en heb wat kunnen experimenteren met mijn nieuw toestel. De fotografie op zich lukte wel, echter door de omgeving (fel licht (goed weer) en gletsjers (fel wit)) heb ik een deel foto's die overbelicht zijn/lijken.

      Ik vermoed dat een uv-filter veel had kunnen doen ?

      Wat voor filters moet ik kopen ? Iemand tips (links) ?
      Met of zonder UV filter had volgens mij weinig of niets uitgemaakt, dat was alleen voor film van nut, eigenlijk had je je licht moeten meten op de sneeuw, of wat gaan onderbelichten, sneeuw bij helder weer is nu ook niet het makkelijkste om te fotograferen
      Nikon stapt namelijk af van zijn UV filters, deze worden tegenwoordig toch alleen maar gebruikt ter bescherming van de lens, daarom hebben ze deze vervangen door NC filters, deze hebben de eigenschap niets weg te filteren en zijn maximaal neutraal tegen schitteringen van opvallend licht

      Comment


      • #4
        Re: UV filters

        Ik weet het, het zal dom klinken, maar de foto's werden allemaal genomen onder 'tijdsdruk'. We hadden een strak programma en hadden weinig tijd om te blijven staan, etc ...

        Ik ben ook nog niet zo vertrouwd met manueel fotograferen. Ik gebruik eigelijk, op dit moment nog, te veel de 'voorgeprogrammeerde' toestanden omdat ik nog te weinig kennis heb van lichtmetingen, diafragma, etc etc

        Eigelijk ben ik op zoek naar sites of andere info-bronnen die me hier bij kunnen helpen.

        Alle hulp is dus welkom.
        Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

        Comment


        • #5
          Re: UV filters

          Oorspronkelijk geplaatst door Makke Bekijk bericht
          Eigelijk ben ik op zoek naar sites of andere info-bronnen die me hier bij kunnen helpen.
          Hallo Makke, ik had je hier nog niet opgemerkt maar in dit topic kom ik niet zo vaak.

          In elk geval proficiat met de aankoop van je toestel. Het is een goede keuze

          Regelmatig op BD rondhangen is de beste leerschool volgens mij. Althans voor mij, ik heb er al heel wat van opgestoken. Ik denk dat ik hier al méér geleerd heb dan dat ik ooit uit de boekjes zou leren.

          Wat die filter betreft : ik gebruik steeds een filter : ofwel een polarisatiefilter ofwel een UV filter (die laatste enkel ter bescherming van m'n lens)

          En zoals hjanssen reeds zei, je histogram en highlights is wel een handig hulpmiddel. Dat is bij mij al min of meer een reflex geworden, na elke foto die ik genomen heb kijk ik naar m'n histogram en highlights. Op die manier heb je al direct een idee van de belichting van je foto.

          Groetjes,

          (en by the way : de sfeer op DIT forum is opperbest, if you know what I mean )

          Comment

          Working...
          X