Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

    Beste BD'ers,
    Graag tips mbt lenzen (oudere) die ik zou kunnen aanschaffen voor mijn nieuwe Pentax K100D Super.
    Heb nu de kitlens, maar in de toekomst zou ik willen uitbreiden met 2dehands lensjes. Vooral oudere Pentax-lenzen die compatibel zijn interesseren mij.
    Welke zijn interessant?
    Vooral Zoom en Breedhoek interesseren me, en evt. vastebrandpunt.

    Welke types gebruiken jullie en of raden jullie me aan?

    Alvast bedankt !
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

  • #2
    Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

    Goh, eens kijken wat ik hier heb staan
    Vast brandpunt:
    - RMC Tokina 24mm 1:2,8
    - Sigma 28mm AF 1:1,8
    - SMC Pentax M 50mm 1:1,4
    - SMC Pentax A 50mm 1:2
    - Vivitar 135mm 1:2,8

    Zoom:
    - SMC Pentax F Fish Eye 17-28mm 1:3.5 - 4.5
    - Kitlens 18-55mm
    - Tokina 28-80mm AF Macro 1:3.5 - 5.6
    - SMC Pentax F 28 - 80 1:3.5 - 4.5
    - SMC Pentax A 50-200mm 1:4.7 - 5.6
    - Tokina 100-300 AF 1:5.6 - 6.7
    - Makinon 60-300mm 1:4 - 5.6 (past niet op m'n K100D - staat op analoge P 30)

    Verder nog wat oude Pentax schuifzooms ,een uitstekende Tamronzoom (28-200mm) en een Koreaanse supertele (500mm 1:8), maar die zijn uitgeleend, dus daar kan ik je de specs niet van geven.

    Ik schrik ,nu ik het hier zo opgesomd zie staan, zelf van het aantal !
    Als je wat wil grasduinen in het (oude) lenzenaanbod van Pentax is volgende site zeer aan te raden:


    Grtz
    Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

    Comment


    • #3
      Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

      Hi,

      Je moet niet bij K-mount blijven, dat is hier enkele weken geleden al aan bod geweest.

      Bijna alle m42 takumars zijn VEEL beter dan de latere k-mounts. Tientallen....

      En als je andere merken in overweging neemt in m42 dan zijn er honderden.

      Klein voorbeeld. De Tak 135 mm is een super lens. De slimme koper betaalt niet meer dan 25 euro.

      Paul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Klein voorbeeld. De Tak 135 mm is een super lens. De slimme koper betaalt niet meer dan 25 euro.
        Wel opletten dat je niet de Takumar 135/2.5 in K-mount neemt, da's een brolobjectief. De M42 Takumar 135/2.5 is wat anders, in K mount heet die gewoon Pentax SMC 135/2.5.

        Takumars zijn goed als het M42 betreft, in K mount zijn dat de goedkope budget exemplaren.

        Bij de eerste generatie K mounts hebben de K30/2.8 en de K135/2.5 een erg goede reputatie.

        Breedhoek ligt wat moeilijker omwille van de APS-C sensor die 1.5x kleiner is dan een 135film negatief. Daardoor krijgen lichte breedhoeken uit de 135film-tijd eerder een standaard beeldhoek op APS-C. De FA20/2.8 zou niet slecht zijn...

        Wim
        Last edited by ishpuini; 5 september 2007, 07:51.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

          groot probleem zijn inderdaad de groothoeken vinden (als je zoals ik lowbudget wil blijven he)...daar is inderdaad iedereen naar opzoek...vb heb zelf de K28/3.5 zeer goed...en heb zelf mijn groothoek probleem opgelost met een nieuwe zenithar 16/2.8 te kopen 110 euro geen perfecte lens maar does the job. Wat zooms betreft een A 35-105/3.5 zeer goed (makkelijker te vinden) en ook de F 70-210/4-5.6 is goed en wordt regelmatig aangeboden rond de 70 euro.

          een must is ook een 50mm heb zelf F 50/1.7 prima portretlens hoor.(een 50/1.4 is ook prima hoor waarschijnlijk zal de 1.2 moeilijker te vinden zijn en een pak duurder)

          Er zijn veeeeel betere lenzen limited 21mm 31mm 43mm 77mm enz maar ik heb geen 800 euro en meer over per lens voor mijn hobby.

          De kwaliteit van meerdere M42 lenzen is super (heb zelf nog een Takumar 55/1.8 en een 105/2.8 prachtig) alleen gebruik is nogal omslachtig en dan bedoel ik niet het manuele werken maar het wisselen van lenzen (zeker als je moet wisselen tussen M42 en K vatting lens, verwijderen van tussenring vind ik prutswerk hoor)

          voor beoordeling van lenzen kijk ook eens op Stan's Pentax Photography Site
          Last edited by Freddy56; 4 september 2007, 09:49.

          Comment


          • #6
            Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56 Bekijk bericht
            ik heb zelf mijn groothoek probleem opgelost met een nieuwe zenithar 16/2.8 te kopen 110 euro geen perfecte lens maar does the job.
            Niet perfect die Zenitar, maar toch erg goed op 6MP!! Ik ben een fan, hoewel ik 'm op termijn mss wel vervang door de DA10-17...

            Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56 Bekijk bericht
            Wat zooms betreft een A 35-105/3.5 zeer goed (makkelijker te vinden)
            Klopt, die heb ik en ik gebruikte 'm graag als overbrugging tss m'n DA16-45/4 en m'n Sigma EX70-200/2.8. Met de DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 ziet hij een stuk minder gebruik... Mss verkoop ik 'm wel eens...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

              Fantastisch ! Iedereen bedankt voor de meer dan interessante info !

              You guys made my day
              PENTAX K100d SUPER !!!!!
              Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
              En een dapper standaard-kitlensje

              Comment


              • #8
                Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Freddy56 Bekijk bericht
                Wat zooms betreft een A 35-105/3.5 zeer goed (makkelijker te vinden)
                Klopt: dat is inderdaad een heel goede zoomlens. Jammer alleen dat ik hem tegenwoordig nog weinig gebruik, dus hij mag weg tegen een vriendenprijsje. PM mij als je interesse zou hebben...

                Als je ze kunt vinden, laat ze dan niet passeren:
                M (of A) 35 f/2
                A 50 f/2,8 macro
                40 f/2,8 pancake

                die moet je nog tegen een schappelijke prijs kunnen vinden...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                  Heeft er iemand ervaring met Chinon-lenzen (voor Pentax)?
                  PENTAX K100d SUPER !!!!!
                  Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                  En een dapper standaard-kitlensje

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                    De meeste zullen niet passen omdat de auto chinons een pinnetje hebben (voor automatische belichting) die krek in het gaatje valt van de Af-pin van de camera. Als die daarin valt, dan krijg je het objectief er niet meer uit. Al zijn er mensen die het klaargespeeld hebben om het pinnetje er af te vijlen.

                    Maar mijn advies is: geen Chinons (zijn toch niet zo fameus optisch gezien.)
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                      Thanks, Marc.

                      PM verstuurd voor je zoomlens
                      PENTAX K100d SUPER !!!!!
                      Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                      En een dapper standaard-kitlensje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                        Mijn favoriete "oude "lens is wel de Pentax SMC A 70-210 mm f4. Echt een prachtlens. Ik had ook de DA 50-200 mm maar bij mij heeft ie de competitie verloren met de 70-210 en vervolgens weer verkocht op Marktplaats.


                        leo
                        Pentax K10D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                          Ik heb me die 70-210 gisteren aangeschaft :-) stond voor etalage wat te lummelen en zag em plots 2dehands staan voor 12 euro. Even binnen kijkje gaan nemen en was gewoonweg in nieuwstaat!
                          Bovendien nog half jaar garantie dus goeie lenzen hoeven zeker niet duur te zijn

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                            Eerst toch even vermelden dat al die m42 lenzen manueel te focussen zijn, 't lijkt evident (en mss stond het al vermeld en heb ik erover gelezen), maar het is maar dat TS niet voor verrassingen komt te staan he

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                            De meeste zullen niet passen omdat de auto chinons een pinnetje hebben (voor automatische belichting) die krek in het gaatje valt van de Af-pin van de camera. Als die daarin valt, dan krijg je het objectief er niet meer uit. Al zijn er mensen die het klaargespeeld hebben om het pinnetje er af te vijlen.

                            Maar mijn advies is: geen Chinons (zijn toch niet zo fameus optisch gezien.)
                            Welk pinnetje bedoelt u? Ik heb net even gekeken en de Takumars hebben wel een paar nokjes meer, maar mijn Chinon (35 2.8) heeft geen extra pin. Ik weet wel dat Ricoh een extra pin heeft die voor veel problemen zorgt.
                            Die 35 2.8 geeft trouwens best goede beelden, vooral in het midden is ze prima, maar de hoeken zijn wel minder, zelfs op een cropcamera.
                            Voor macro, met tussenring(en) is ze dan weer erg goed!

                            mvg,
                            Koen
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interessante (oude) lenzen Pentax K100D ?

                              Is al een kleine 3 jaar terug Koen.....

                              Comment

                              Working...
                              X