Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoomlens of vaste brandpuntafstand??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoomlens of vaste brandpuntafstand??

    Ben nu al ongeveer 2 jaar bezig met fotografie maar ken eigenlijk weinig van lenzen. Ik neem vooral foto's van landschappen en zonsondergangen, maar wil me nu ook meer toeleggen op mensen en straatfotografie.

    Ik was dus van plan om de Canon 17-85mm aan te schaffen,had al verschillende reviews gelezen, maar is deze wel geschikt voor landschappen? Of pak ik daar beter een vaste brandpuntafstand lens voor? (Wat is het beste?) Ik heb wel gelezen dat de 17-85 goed is voor allround situaties, dus zou handig zijn voor mij aangezien ik nu meer dan natuur wil fotograferen.


    alvast bedankt
    deviantART

  • #2
    Re: Zoomlens of vaste brandpuntafstand??

    indien je aandacht vooral naar landschappen gaat , zal het allicht praktischer zijn je een 17-85mm aan te schaffen - tegenover een vaste lens moet je natuurlijk er bij nemen dat ze minder lichtsterk is , maar dat is niet zo erg, want je hebt geen 1/500sec nodig om een landschap te fotograferen .
    Een review kan je hier vinden :



    gr,

    Comment


    • #3
      Re: Zoomlens of vaste brandpuntafstand??

      Voor landschappen gebruik ik vast een 20mm AF fixed (nikon). Licht en meer heb ik niet nodig (*).
      Zooms zijn alleen interessant als je aan
      -straatfotografie doet
      -snelle sport fotografie doet
      -paperazzo bent (aloewel een 1000mm CAT je dan meer dient)

      -M-
      (*) daar landschappen mijn specialiteit zijn een omzettings tabel fwiw:
      Is 28mm in filmkleinbeeld
      Is 40mm in 6x6
      Is 65mm in 6x9
      Is 90mm in 4x5"
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Zoomlens of vaste brandpuntafstand??

        Meningen zijn verdeeld blijkbaar

        de ene zegt dat een zoomlens praktischer is voor landschappen, de ander een vaste lens

        Moest het budget dat toelaten zou ik ze natuurlijk wel alletwee kopen

        Maar aangezien ik nu meer allround ga fotograferen zou de 17-85 misschien toch wel het beste zijn
        deviantART

        Comment

        Working...
        X