Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar geschikt toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar geschikt toestel.

    Hoi, ik ben nieuw hier, maar ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.

    Ik ben op zoek naar een digitale camera. Ik heb al wat rondgesnuffeld op het forum en andere sites, maar graag had ik van jullie toch ook enkele persoonlijke meningen en tips gekregen.

    Deze winter vertrek ik voor een half jaar naar Zuid-Amerika, en het toestel moet daar dus dienst bewijzen. Dingen die ik belangrijk vind: snelle reactiesnelheid, oplaadmogelijkheden/batterijen?, liefst water/stof/schokbestendig en dan natuurlijk voldoende pixels en goede lens.
    Ik ken er eigenlijk zelf nul-de-botten van, dus alle info over vooral de batterijen en de lenzen zijn zeer welkom. Ook over verschillende mogelijkheden van geheugenkaartjes ken ik niets, als daar iets over te zeggen valt mag je dat ook doen.
    Het zou handig zijn als het een compact toestel is (ik moet er een half jaar mee rondzeulen in mijn rugzak), maar langs de andere kant vind ik zo'n grote kloeffer wel leuker om foto's mee te maken, dus dit punt laat ik open.
    Wat de prijs betreft: <400euro.

    Een eerste zoektocht bracht me bij de "mju"-serie van Olympus (http://www.nl.olympus.be/consumer/29_191.htm) Wat denken jullie hiervan?
    Van andere merken kan ik precies niet direct water/stof/schokbestendige modellen vinden...?
    Het mag eventueel ook een tweedehands zijn die hier (of elders) te koop wordt aangeboden, zo kan ik misschien een beter toestel kopen voor een schappelijke prijs?

    Voorlopig ben ik nog een absolute leek op vlak van fotografie, maar ik zou er graag een hobby van maken!

    Alvast bedankt voor de hopelijk nuttige reacties!

    PS ik heb hier al veel gelezen over 'glaswerk', wat is dat juist?

  • #2
    Re: Op zoek naar geschikt toestel.

    hoy

    ik heb zo'n olympus gehad en ik was er toch niet zo content van.
    Ik zou dan eerder voor een panasonic tz2 of tz3 gaan.
    je heb een goeie lens, groothoek + zoom en compact

    ander de pana fz50 die is dan groter maar een uitstekende beeldkwaliteit
    voor zijn klasse. manuele zoomring is erg handig.
    en veel snufjes kan je gebruiken
    bv externe flitser, groothoekconverter, teleconverter, ...

    en een tussenslag is dan de panasonic fz8
    schijnt ook een goed toestel te zijn maar heb er geen ervaring mee.

    groeten davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar geschikt toestel.

      Tenzij je héél grote afdrukken zou willen maken, kom je meestal vlot toe met 6 megapixels. Je hoeft dus niet meer geld uit te geven voor de laatste nieuwe 10 of 12 megepixel-camera, want die geven over het algemeen ook meer ruis (ongeveer vergelijkbaar met de korrel van lichtgevoelige film vroeger).

      Voor 400 euro kan je een toestel vinden met een groot zoombereik, en beeldstabilisatie. Die beeldstabilisatie is dan weer erg handig als je inzoomt op een onderwerp, want dan krijg je gemakkelijker bewogen foto's.

      De spatwaterdichte toestellen hebben gewoonlijk niet zo'n groot zoombereik, en ik denk dat je net in Zuid Afrika een flinke tele zal kunnen gebruiken.

      Er zijn verschillende soorten geheugenkaartjes, het enige waar je rekening mee moet houden is dat je kaartjes koopt die in je toestel passen, er is ook nog verschil in snelheid, maar dat is minder belangrijk voor een compact. Bij een digitale reflex kan het interessant zijn om snelle kaartjes te gebruiken, als je heel veel foto's kort na elkaar wil maken.

      In de meeste compacte toestellen worden er SD-kaartjes gebruikt, Sony gebruikt een wat duurdere "eigen" memorystick. (andere merken maken die tegenwoordig ook, maar ze blijven wat duurder dan een SD of CF kaartje)


      Als het over glaswerk gaat, dan worden er lenzen voor (digitale) reflextoestellen bedoeld (objectieven is de juiste benaming, het gaat over een geheel waarin verschillende lenselementen verwerkt zitten).
      Zolang je geen reflextoestel koopt, dan kan je dat allemaal overslaan.
      Voor 400 euro koop je trouwens geen reflex...

      Heb je een laptop om mee te nemen, want op een half jaar zal je heel wat foto's bij elkaar krijgen. Als je die allemaal op geheugenkaartjes wil bijhouden, dan heb je heel wat opslagcapaciteit nodig. Je kan ook een imagetank gebruiken (= een soort externe harde schijf waarin je het geheugenkaartje steekt om de gegevens over te zetten).

      Koop het fototoestel niet op het allerlaatste ogenblik, zodat je eerst de mogelijkheden wat kan testen, dan zal je ginder heel wat minder "missers" hebben.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar geschikt toestel.

        Alvast erg bedankt voor de tips so far. Ik ben het nog volop aan't uitzoeken allemaal, dus meer info/meningen zijn nog steeds welkom!

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar geschikt toestel.

          Bijkomden vraag:
          Op de site van pixmania.com worden de digitale camera's onderverdeeld in de categoriën '(ultra) compact', 'bridge', 'spiegelreflex' en 'slr voor experts'. Wat is die bridge? Want dat lijkt me precies het type waar ik voor wil gaan. Komt dat overeen met wat hier DSLR genoemd wordt?

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar geschikt toestel.

            Oorspronkelijk geplaatst door SpeedyK Bekijk bericht
            Bijkomden vraag:
            Op de site van pixmania.com worden de digitale camera's onderverdeeld in de categoriën '(ultra) compact', 'bridge', 'spiegelreflex' en 'slr voor experts'. Wat is die bridge? Want dat lijkt me precies het type waar ik voor wil gaan. Komt dat overeen met wat hier DSLR genoemd wordt?

            Nee, een bridge is net wat Ducaudi hier aanhaalt, heeft een vaste lens.
            DSLR's zijn nog beter, hebben verwisselbare lenzen, maar zijn voor dezelfde mogelijkheden een pak duurder (maar dan wel nog iets beter van fotokwaliteit wegens grotere sensor)
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar geschikt toestel.

              Oké, effe vermelden dat de woorden 'bridge' en 'prosumer' me al meteen een pak vooruit hebben geholpen! Heb net echt de ganse avond/nacht zitten lezen, en ben ineens al een heel pak wijzer geworden :-)
              Ik ben dus op zoek naar en goeie bridge die aan mijn noden voldoet. Tips zijn uiteraard nog altijd welkom, maar ik denk wel dat ik vanaf nu zelf op zoek kan naar een geschikt toestel. Waar ik op ga letten: IS, manuele zoom, groot zoombereik (of hoe zeg je dat), snelle autozoom en op AA-batterijen. Vergeet ik nog iets belangrijks?
              Als iemand mij een bepaald toestel wil aanbevelen mag dat altijd :-)

              PS maakt Nikon geen prosumer-camera's? Dit merk komt precies nooit voor als het hierover gaat...

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar geschikt toestel.

                Hoe zie je als je op sites naar de details van een toestel kijkt of het met manuele zoom is, en hoe snel de autozoom is? Welke parameters zijn dat?
                En ivm de ISO, welke waarden zou ik zeker moeten hebben? (en wat betekent ISO in hemelsnaam?)

                koen

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar geschikt toestel.

                  Ik ben een gelukkige Canon S5 gebruiker, dit toestel voldoet aan al je wensen:
                  Waar ik op ga letten: IS, manuele zoom, groot zoombereik (of hoe zeg je dat), snelle autozoom en op AA-batterijen.
                  Heeft daar boven op nog een uitklapbaar lcd scherm "face detectie" en een "hot shoe".

                  Iso waarden kun je vergelijken met de verschillende "asa filmpjes" van vroeger.
                  Je steld de ISO in aan de hand van de hoeveelheid licht.
                  ISO 80, 100 , 200 en 400 zijn goed bruikbaar, daarboven krijg je al snel ruis op je foto's zeker als je ze erg groot wilt afdrukken.
                  Voor kleine afdrukken of gebruik op websites durf ik wel tot 800 en in nood gevallen tot 1600 te gaan.

                  Janus
                  Janus.
                  Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                  Enkele van mijn foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar geschikt toestel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door SpeedyK Bekijk bericht
                    PS maakt Nikon geen prosumer-camera's? Dit merk komt precies nooit voor als het hierover gaat...
                    Hun laatste prosumer was een CP8800 VR http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp8800/ , die nu alleen tweedehands te krijgen is ik vermoed dat de opvolger voor deze camera de D40 is, een instap DSLR. http://www.dpreview.com/reviews/nikonD40/
                    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                    Comment

                    Working...
                    X