Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • croppen

    als je een originele foto cropt naar 10x15 met een dpi van 300 ,kan je dan achteraf de foto nog laten uitvergroten naar bv 20x30 zonder verlies van kwaliteit ? en anders hoe doe ik dat het beste ?
    Ik ben namelijk voor volgende week gevraagd voor een trouw te fotograferen van een neef van mij en wil hier zeker niet in de fout gaan.
    ik heb nooit foto's laten ontwikkellen dus ik ken het verschil van kwaliteit niet.
    hopellijk krijg ik hier vlug respons op van iemand die zeker is van zijn zaak

    alvast bedankt,

    peter
    Mijn Fanpagina
    Mijn website
    Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

  • #2
    Re: croppen

    300 dpi geeft de best mogelijke kwaliteit van afdruk
    200 dpi geeft een betere kwaliteit
    150 dpi geeft een goede afdruk
    100 dpi geeft een gewone afdruk

    De dpi's, eigenlijk ppi's voor 't afdrukken maken eigenlijk niets uit. Bij een foto van ongeveer 5 megapixels heb je een optimale afdruk (22*17).
    Bij ongeveer 2 megapixels (1600*1200 dpi) heb je nog een heel goede kwaliteit van afdruk op formaat 20*15.

    Op DEZE LINK vind je een tabel en kan je zelf berekenen.

    Mvg

    Comment


    • #3
      Re: croppen

      voor de grotere formaten zijn 200dpi ookal voldoen (volgens sommige 150)

      in ieder geval zou ik zo weinig mogelijk croppen
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: croppen

        hou gewoon de originelen op volle grote.
        afhankelijk van het gewenste formaat kun
        je dan nog steeds croppen, vanaf dat origineel!

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: croppen

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          300 dpi geeft de best mogelijke kwaliteit van afdruk
          200 dpi geeft een betere kwaliteit
          150 dpi geeft een goede afdruk
          100 dpi geeft een gewone afdruk

          De dpi's, eigenlijk ppi's voor 't afdrukken maken eigenlijk niets uit. Bij een foto van ongeveer 5 megapixels heb je een optimale afdruk (22*17).
          Bij ongeveer 2 megapixels (1600*1200 dpi) heb je nog een heel goede kwaliteit van afdruk op formaat 20*15.

          Op DEZE LINK vind je een tabel en kan je zelf berekenen.

          Mvg
          Man, man voor mij is dat bijna chinees.
          wat ik eigenlijk bedoelde is, ik crop een foto bv zo dat er juist een storend element wegvalt maar ik heb de te croppen maat staan op 10x15 en 300 dpi.
          is dit goed of niet goed ? om achteraf als men wil evenzeer nog een vergrotong van 20x30 van te maken ? (van de gecropte versie welliswaar!!! )
          Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen of vragen
          Mijn Fanpagina
          Mijn website
          Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

          Comment


          • #6
            Re: croppen

            gewoon croppen zonder opgave van enige afmetingen.
            nadien (!) kun je nog steeds de foto up/downsamplen
            tot de gewenste afmetingen + dpi!

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: croppen

              Nu het toch over croppen gaat. Soms lees je "een 100% crop". Wat betekent dat eigenlijk ?

              Comment


              • #8
                Re: croppen

                100% crop betekent (meestal) "actual pixels".
                dus niet ge-up of downsampled.
                dus een 100%crop beeld van 200 op 300 pixels
                is een deel uit het origineel dat die afmeting heeft.
                dus 1/100 beeld dan van een 2000x3000 (6Mp) origineel.

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: croppen

                  Dank.
                  Wel vreemd dat men het over 100% heeft als het eigenlijk over 1% gaat. Maar cijfers zijn mijn ding niet, wellicht snap ik het niet 100%

                  Comment


                  • #10
                    Re: croppen

                    Oorspronkelijk geplaatst door dare2fly Bekijk bericht
                    Man, man voor mij is dat bijna chinees.
                    wat ik eigenlijk bedoelde is, ik crop een foto bv zo dat er juist een storend element wegvalt maar ik heb de te croppen maat staan op 10x15 en 300 dpi.
                    is dit goed of niet goed ? om achteraf als men wil evenzeer nog een vergrotong van 20x30 van te maken ? (van de gecropte versie welliswaar!!! )
                    Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen of vragen
                    Standaard staat een programma als photoshop op 72 dpi. Je hoeft daar niets aan te veranderen. Je kan het veranderen om na te gaan in welke kwaliteit je een foto kan laten afdrukken maar het hoeft niet. Zolang je foto's niet te klein worden, kan je zowat in alle formaten laten ontwikkelen.
                    Van een foto van ongeveer 2 megapixels, dus 1600*1200 aan 72 dpi (op BD heb je een formaat van de langste zijde aan 900) kan je nog een goede kwaliteitsafdruk laten maken van 27*20cm. Dan spreken we toch al over een serieuze crop.
                    Bewaar gewoon je foto's zo groot mogelijk, en je komt eigenlijk nooit in de problemen wat het afdrukken betreft.

                    De enige reden waarom ik ooit afbeeldingen omzet naar een 10*15 aan 300dpi, is om geen overtollige pixels mee te moeten uploaden naar de fotoservice. Kleinere beelden = snellere upload.


                    Nog even over de 100% crop.
                    Een 100% crop is eigenlijk een uitsnede uit een totaalbeeld, waarbij je de pixels niet gaat samendrukken, dus een beeld dat niet verkleind is, maar dat een uitsnede is op ware pixelgrootte.
                    Een deel uit een foto zonder dat het geresized werd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: croppen

                      Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                      Dank.
                      Wel vreemd dat men het over 100% heeft als het eigenlijk over 1% gaat. Maar cijfers zijn mijn ding niet, wellicht snap ik het niet 100%
                      waarschijnlijk omdat je die procenten leest als in volume procenten

                      als je het bekijkt zoals in een viewer => in zoomprocenten
                      100% = ware grote
                      15-33%* = beeldvullend in 600*900 pixel kadertje

                      *cijfers ter illustratie
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment

                      Working...
                      X