Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Mac] Computer vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Mac] Computer vraagje

    Ik bewerk mijn foto's met macbook, maar iedereen vind de foto's altijd te donker, terwijl ze er bij mij wel goed uitzien. Wat moet ik met mijn scherm doen, weet iemand hoe ik het kan kalibreren?

    Mvg,

    J
    Grtzz, Jan
    ---
    Ceci n'est pas un site web

  • #2
    Re: [Mac] Computer vraagje

    Hier vind je de nodige info
    Is eveneens actief op BD

    Comment


    • #3
      Re: [Mac] Computer vraagje

      Vergeet het, een MacBook is niet fatsoenlijk te calibreren.

      Comment


      • #4
        Re: [Mac] Computer vraagje

        Ik weet dat sommigen het wat naief gaan vinden, maar kijk toch maar eens onder systeemvoorkeuren naar schermen/calibratie.
        Je zal al een heel stuk op de goede weg geraken.
        Soms wordt er hier gemakkelijkheidshalve veralgemeend, nml ik kan het niet, dus het kan niet.

        Comment


        • #5
          Re: [Mac] Computer vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
          Ik weet dat sommigen het wat naief gaan vinden, maar kijk toch maar eens onder systeemvoorkeuren naar schermen/calibratie.
          Je zal al een heel stuk op de goede weg geraken.
          Soms wordt er hier gemakkelijkheidshalve veralgemeend, nml ik kan het niet, dus het kan niet.
          Niet zo denigrerend doen hé. Ik heb het niet over het simpel instellen van gamma & witpunt van je scherm zoals bij systeemvoorkeuren, ik heb het over het écht calibreren met een calibrator zoals de GMB eye-one display 2. Technisch werkt het allemaal wel, het resultaat is echter verre van goed.

          Comment


          • #6
            Re: [Mac] Computer vraagje

            Het is inderdaad zo dat de kijkhoek van de nieuwste macbooks erg klein is, zelfs de allernieuwste iMac (die in aluminium behuizing met spiegelend glas - vreselijk!!!) lijdt aan dit euvel.

            Blijkbaar bespaart Apple tegenwoordig op zijn beeldschermen.

            Als je toch goed grafisch werk wil doen, sluit dan een exerne monitor aan, in de prijsklasse tussen 250 en 900 euro vind je al heel goeie beeldschermen, die perfect kalibreerbaar zijn.

            Via de beeldschermeigenschappen kalibreren is een slag voor niets.
            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
            grtz
            marc-en-ciel

            Comment


            • #7
              Re: [Mac] Computer vraagje

              soms is het goed de originele vraag te lezen.
              maar ja ik zal het niet snapen zeker en er zijn zoveel goeroe's op deze site.

              Comment


              • #8
                Re: [Mac] Computer vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                .. er zijn zoveel goeroe's op deze site.
                Inderdaad

                Marc hierboven is immers http://www.marc-en-ciel.be/ maar ik weet zeker dat jij het toch allemaal beter weet.

                Maar goed, misschien kan de TS eens wat voorbeelden geven want als ik zijn posts bekijk lijken die foto's mij best ok maar ligt het meer aan de foto zelf dan aan het scherm.
                Last edited by hvr_oosterzele; 6 september 2007, 18:28.

                Comment


                • #9
                  Re: [Mac] Computer vraagje

                  Ja dat is het juist, waarschijnlijk maak ik mijn foto's zelf te donker, zodat ze hier op het scherm goed lijken... Dus is mijn scherm niet goed gekalibreerd, en daarom zet ik ze te donker ofzo?
                  Grtzz, Jan
                  ---
                  Ceci n'est pas un site web

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Mac] Computer vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door jtp Bekijk bericht
                    Ja dat is het juist, waarschijnlijk maak ik mijn foto's zelf te donker, zodat ze hier op het scherm goed lijken... Dus is mijn scherm niet goed gekalibreerd, en daarom zet ik ze te donker ofzo?
                    De foto's die je al gepost hebt zien er qua helderheid goed uit hoor. Alleen is bij die laatste het onderwerp zelf nogal donker.

                    Als je denkt dat de anderen de foto's te donker zien op hun computer omdat jouw scherm niet goed is dan moet je omgekeerd anderen hun foto's te helder zien op jouw scherm. Kijk vb eens naar mijn site http://www.pbase.com/hvr_oosterzele . Zijn mijn foto's te helder op jouw scherm?

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Mac] Computer vraagje

                      En hoe zit het dan met een macbook pro zonder glanzend scherm ?
                      Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                      Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Mac] Computer vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        De foto's die je al gepost hebt zien er qua helderheid goed uit hoor. Alleen is bij die laatste het onderwerp zelf nogal donker.

                        Als je denkt dat de anderen de foto's te donker zien op hun computer omdat jouw scherm niet goed is dan moet je omgekeerd anderen hun foto's te helder zien op jouw scherm. Kijk vb eens naar mijn site http://www.pbase.com/hvr_oosterzele . Zijn mijn foto's te helder op jouw scherm?
                        Ik denk althans van niet, mss soms n heel klein beetje... Maar je begrijpt dat het niet leuk is dat ik steeds als comment krijg, te donker, te zwart, ...
                        Grtzz, Jan
                        ---
                        Ceci n'est pas un site web

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Mac] Computer vraagje

                          Kijk ook eens naar deze thread.

                          http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=176057 (ik hoop dat dat zo werkt? - ik ben niet echt thuis in het leggen van links op bd).

                          Om het nog even kort samen te vatten: als je foto's te donker uit de printer komen (zelfs na gebruik van een printerprofiel) staat ofwel je scherm te helder, ofwel bekijk je de foto's onder te zwak licht.

                          De verhouding tussen beeldschermhelderheid en sterkte van het beoordelingslicht moet kloppen.

                          Als je foto's op een ander beeldscherm te donker uitkomen, staat ofwel jouw beeldscherm te helder, ofwel het andere beeldscherm te donker.

                          De macbook pro heb ik nog niet onder handen gehad, ik zal eens mijn licht opsteken bij een van mijn collega's.

                          Groetjes,
                          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                          grtz
                          marc-en-ciel

                          Comment


                          • #14
                            Re: [Mac] Computer vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                            Kijk ook eens naar deze thread.

                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=176057 (ik hoop dat dat zo werkt? - ik ben niet echt thuis in het leggen van links op bd).

                            Om het nog even kort samen te vatten: als je foto's te donker uit de printer komen (zelfs na gebruik van een printerprofiel) staat ofwel je scherm te helder, ofwel bekijk je de foto's onder te zwak licht.

                            De verhouding tussen beeldschermhelderheid en sterkte van het beoordelingslicht moet kloppen.

                            Als je foto's op een ander beeldscherm te donker uitkomen, staat ofwel jouw beeldscherm te helder, ofwel het andere beeldscherm te donker.

                            De macbook pro heb ik nog niet onder handen gehad, ik zal eens mijn licht opsteken bij een van mijn collega's.

                            Groetjes,

                            Ok dat zou vriendelijk zijn !
                            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                            Comment


                            • #15
                              Re: [Mac] Computer vraagje

                              Heb eenzelfde probleem, maar dan met de verzadiging.
                              Kom het topic hier nu toevallig tegen, maar zat er ook al een paar dagen mee nu ik wat foto's bewerkt en online gezet had.

                              Je ziet het ook als je bv. Windows XP op je MacBook hebt, via Parallels. In Windows lijkt je foto voor bewerking "bleek", in MacOSX "normaal". Bewerk je het ziet het er in MacOSX nog steeds normaal uit, maar in XP te donker/oververzadigd van kleur, ... en moet je dat weer gaan aanpassen voor je je foto's evtl. op een online fotoalbum zet.

                              Maar als het in Windows er anders uitziet dan in MacOSX, moet het toch aan iets anders liggen dan het beeldscherm (het is toch op hetzelfde scherm)
                              * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                              Comment

                              Working...
                              X