Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

    Hoi,

    Ik heb laatst mijn 1d om zeep geholpen doordat hij dicht ging tewijl ik de sensor aan het kuisen was.
    Nu heb ik een 1D mark IIN gekocht en om er voor te zorgen dat ik mijn sensor zo weinig mogelijk moet kuisen overweeg ik mijn andere lenzen te verkopen.
    -mijn kitlenzen efs 18-55mm en de 55-200mm
    -canon 50mm
    -canon 24-70mm L
    -canon 100-400 mmL
    allemaal nog geen jaar oud

    Hiervoor in de plaats zou ik me dan de volgende lenzen aanschaffen:
    De sigma 1O-2Omm of de 12-24mm voor de breedhoek
    en de canon 28-300mm L als alround en telelens
    Ik heb ook een canon extender 2

    Nu komen mijn vragen,
    Ik verlies nogal wat tele,dus past de extender op 28-300mm en nog veel belangrijker werkt het dan ook goed?
    Is de 28-300mm even zwaar als de 100-400mm
    die ik nu heb?
    Heeft zo een veelzijdig lens niet veel nadelen ,ze kan toch niet op elk berijk perfect zijn of valt dat mee?
    En nog een punt dat me doet twijfelen als één van mijn andere lenzen het begeeft ben ik nog niet alles kwijt en bij de 28-300 natuurlijk wel.

    Kan iemand mij hier in steunen, of ben ik gewoon verkeerd bezig.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

  • #2
    Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

    Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb laatst mijn 1d om zeep geholpen doordat hij dicht ging tewijl ik de sensor aan het kuisen was.
    Nu heb ik een 1D mark IIN gekocht en om er voor te zorgen dat ik mijn sensor zo weinig mogelijk moet kuisen overweeg ik mijn andere lenzen te verkopen.
    -mijn kitlenzen efs 18-55mm en de 55-200mm
    -canon 50mm
    -canon 24-70mm L
    -canon 100-400 mmL
    allemaal nog geen jaar oud

    Hiervoor in de plaats zou ik me dan de volgende lenzen aanschaffen:
    De sigma 1O-2Omm of de 12-24mm voor de breedhoek
    en de canon 28-300mm L als alround en telelens
    Ik heb ook een canon extender 2

    Nu komen mijn vragen,
    Ik verlies nogal wat tele,dus past de extender op 28-300mm en nog veel belangrijker werkt het dan ook goed?
    Is de 28-300mm even zwaar als de 100-400mm
    die ik nu heb?
    Heeft zo een veelzijdig lens niet veel nadelen ,ze kan toch niet op elk berijk perfect zijn of valt dat mee?
    En nog een punt dat me doet twijfelen als één van mijn andere lenzen het begeeft ben ik nog niet alles kwijt en bij de 28-300 natuurlijk wel.

    Kan iemand mij hier in steunen, of ben ik gewoon verkeerd bezig.
    Eerst en vooral: de kans om een sluiter te bschadigen bij reinigen is klein, ik denk dat je daar een stommieteit begaan hebt, die je duur betaald hebt, maar laat het aub je verdere gebruik niet beinvloeden!
    Verder heb ik het gevoel, dat het veranderen van lenzen weing uitmaakt voor stof. Soms heb ik stof zonder dat de lens van de body komt, andere keren denk ik nu moet ie wel vuil zijn van het monetern demonteren van glas, en iss er niks aan de hand.
    Over je lenswissel kan ik kort zijn, niet doen! Mijn lievelingslens is de 35-350L, en de 28-300L IS, maar optisch zijn de lenzen die jij hebt van een andere kawliteit, de scherpte wideopen ga je kwijt zijn. Eens je op f8 of hoger werkt is er nog weinig verschil, maar daaronder..
    Een extender op een 28-300 kan je vergeten, optisch is deze lens al totaal "uitgewrongen", als je daar nog de beste tc op zet, ga je nog een stap achteruit, ....

    Comment


    • #3
      Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

      ik zou je combi gewoon houden..

      zoals rudy al zei is de 28-300 niet echt een superlens , zeker niet als je em vergelijkt met toppers zoals de 24-70L

      de 24-70 is dan veeeeel sneller, een stuk scherper , beter van kleur , beter beschermd tegen vuil/water maar belangrijkste van al is dat de combinatie 1Dmkiin/24-70 gewoon super is van handling. deze combinatie ligt zo lekker in de hand...

      een 28-300L op een 1D is gewoon pure powertraining vanwege het belachelijke gewicht

      als je toch minder wil wisselen zou ik eerder de 24-70 inruilen voor een 24-105L , en je gaat zien dat je de 100-400 een stuk minder zal gebruiken
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

        Die kitlenzen doen het niet op een 1D, dus die zou ik verkopen
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Die kitlenzen doen het niet op een 1D, dus die zou ik verkopen
          Daarmee is alles gezegd, de rest is te mooi om weg te doen.
          Filip

          Comment


          • #6
            Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Eerst en vooral: de kans om een sluiter te bschadigen bij reinigen is klein, ik denk dat je daar een stommieteit begaan hebt, die je duur betaald hebt, maar laat het aub je verdere gebruik niet beinvloeden!
            Verder heb ik het gevoel, dat het veranderen van lenzen weing uitmaakt voor stof. Soms heb ik stof zonder dat de lens van de body komt, andere keren denk ik nu moet ie wel vuil zijn van het monetern demonteren van glas, en iss er niks aan de hand.
            Over je lenswissel kan ik kort zijn, niet doen! Mijn lievelingslens is de 35-350L, en de 28-300L IS, maar optisch zijn de lenzen die jij hebt van een andere kawliteit, de scherpte wideopen ga je kwijt zijn. Eens je op f8 of hoger werkt is er nog weinig verschil, maar daaronder..
            Een extender op een 28-300 kan je vergeten, optisch is deze lens al totaal "uitgewrongen", als je daar nog de beste tc op zet, ga je nog een stap achteruit, ....
            Beste Rudy,

            Er was hoogst waarschijnlijk al iets niet goed met de sluiter van mijn vorig toestel.
            Het was al twee keer gebeurd dat hij af ging als ik juist een foto genomen had zonder dat ik ook maar iets deed.Wat mijn stommiteit nog groter maakt omdat ik er niet bij stil stond dat dit ook kon gebeuren tijdens het kuisen van de sensor.
            Ik moet nog informeren wat het gaat kosten om hem te laten maken.
            Ik ga je raad opvolgen en mijn goede lenzen behouden .
            Bedankt voor je hulp.
            Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

            https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

            Comment


            • #7
              Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

              Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
              ik zou je combi gewoon houden..

              zoals rudy al zei is de 28-300 niet echt een superlens , zeker niet als je em vergelijkt met toppers zoals de 24-70L

              de 24-70 is dan veeeeel sneller, een stuk scherper , beter van kleur , beter beschermd tegen vuil/water maar belangrijkste van al is dat de combinatie 1Dmkiin/24-70 gewoon super is van handling. deze combinatie ligt zo lekker in de hand...

              een 28-300L op een 1D is gewoon pure powertraining vanwege het belachelijke gewicht

              als je toch minder wil wisselen zou ik eerder de 24-70 inruilen voor een 24-105L , en je gaat zien dat je de 100-400 een stuk minder zal gebruiken
              Beste ijsje,

              Ik had op pfotozone een revieuw gelezen dat de 28-300 een goede lens was vandaar mijn twijfel.
              De 24-105L heeft mijn vrouwtje (zij heeft een 400D)dus ik zal haar eens lief aankijken en mischien ruilt zij dan haar lens wel voor mijn 24-70
              Mijn 100-400 lens zal ik hierdoor zeker niet minder gaan gebruiken denk ik .
              Wij wonen namelijk midden in de velden en bossen en hier zitten nogal wat interesante vogels.
              bedankt voor je reaktie.
              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

              Comment


              • #8
                Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Die kitlenzen doen het niet op een 1D, dus die zou ik verkopen
                Beste Groovbird,

                mijn vrouwtje heeft een 400D en zij kan dus de kitlenzen wel blijven gebruiken
                Bedankt voor je reaktie
                Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                  Daarmee is alles gezegd, de rest is te mooi om weg te doen.
                  Filip
                  Beste Filip,

                  je hebt samen met je voorgangers gelijk.
                  Ik ga me één van de twee sigma lenzen aanschaffen voor meer breedhoek.
                  En mijn andere lenzen behouden.
                  Het liefst kocht ik mijn breedhoek ook van canon maar dat is een EFS versie en die past niet op mijn toestel.

                  In ieder geval vriendelijk bedankt voor je hulp.
                  Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                  https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                    Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                    Beste Filip,

                    je hebt samen met je voorgangers gelijk.
                    Ik ga me één van de twee sigma lenzen aanschaffen voor meer breedhoek.
                    En mijn andere lenzen behouden.
                    Het liefst kocht ik mijn breedhoek ook van canon maar dat is een EFS versie en die past niet op mijn toestel.

                    In ieder geval vriendelijk bedankt voor je hulp.
                    Ik heb hier nog ne 15-30 van sigma te koop, dat is een goe lenske...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                      Ik heb die 28-300 een half jaar in mijn bezit gehad. Die lens samen met een Efs10-22 zouden de ideale combinatie geven om mee op reis te nemen.(toen had ik enkel een 20D). Je hoeft maar weinig van objectief te wisselen.
                      Maar de 28-300 is echt veel te soft in verhouding met ander L-glas .Ze verbleekt qua scherpte enorm tov de 100-400 L en ze is nog een stuk zwaarder ook. Ik heb ze om die reden ook terug verkocht. Met 2400 euro kan je veeeel beter materiaal kopen


                      Tussen haakjes de Sigma 10-20 is enkel geschikt om op een aps-c(1.6crop) sensor te gebruiken....op een 1.3crop gaat hij enorm vignetteren en zelfs volledig zwarte hoeken in de foto geven. De Sigma 12-24 ex is wel geschikt op 1.3crop sensoren.....je kunt deze zelfs op een full-frame(5D, 1Ds) gebruiken
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 2 september 2007, 13:06.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                        Hoi,

                        Ik heb laatst mijn 1d om zeep geholpen doordat hij dicht ging tewijl ik de sensor aan het kuisen was.
                        Nu heb ik een 1D mark IIN gekocht en om er voor te zorgen dat ik mijn sensor zo weinig mogelijk moet kuisen overweeg ik mijn andere lenzen te verkopen.
                        -mijn kitlenzen efs 18-55mm en de 55-200mm
                        -canon 50mm
                        -canon 24-70mm L
                        -canon 100-400 mmL
                        allemaal nog geen jaar oud

                        Hiervoor in de plaats zou ik me dan de volgende lenzen aanschaffen:
                        De sigma 1O-2Omm of de 12-24mm voor de breedhoek
                        en de canon 28-300mm L als alround en telelens
                        Ik heb ook een canon extender 2

                        Nu komen mijn vragen,
                        Ik verlies nogal wat tele,dus past de extender op 28-300mm en nog veel belangrijker werkt het dan ook goed?
                        Is de 28-300mm even zwaar als de 100-400mm
                        die ik nu heb?
                        Heeft zo een veelzijdig lens niet veel nadelen ,ze kan toch niet op elk berijk perfect zijn of valt dat mee?
                        En nog een punt dat me doet twijfelen als één van mijn andere lenzen het begeeft ben ik nog niet alles kwijt en bij de 28-300 natuurlijk wel.

                        Kan iemand mij hier in steunen, of ben ik gewoon verkeerd bezig.

                        First of all:
                        - dust op een sensor is iets wat iemand wel zal overkomen als je zo'n digital SLR hebt... als je dat niet kan hebben, kan je best een P&S camera kopen ;-)
                        (zonder zwans) => WANT je zal zelfs stof in je body krijgen zelfs al wissel je maar tussen 2 lenzen... of zelfs helemaal zonder wissels zal daar ook wel eens dust op komen
                        - je hebt gewoon pech gehad daar met uw accidentje als ik het goed begrepen heb uit vorige discussies
                        - wat anderen ook al aanhaalden, ik heb ook een 28-300 L IS, "schitterende" allround lens als je geen lens-wissel-stemming hebt of op bepaalde events waar het moeilijker is te wisselen. Maar in alle andere omstandigheden zijn die andere less-zoom-range L-lenzen die je hebt "vele malen" beter qua "scherpte" van de foto's dan met die superzoom 28-300.

                        Dus... een 28-300 toevoegen aan je collectie OK, de rest wegdoen en een 28-300 kopen, dan ga je echt binnen een aantal weken "blijten van miserie" omdat je uw scherpe lensjes hebt weggedaan ;-)

                        Dan kunnen we verder nog lang discussiëren of zo'n 28-300 L IS z'n geld wel waard is of niet, ik vind,.. met 't nadeel van de softness erbij dat ze voor z'n specifieke doelpubliek/doelstellingen echt wel z'n geld waard is ;-)
                        (Al zou ik een 20-2000 L IS met dezelfde scherpte nog meer appreciëren ;-)))
                        Imagination is more important than knowledge...
                        http://www.kiekje.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ik heb hier nog ne 15-30 van sigma te koop, dat is een goe lenske...
                          Beste Rudy,
                          bedankt voor het aanbod maar ze is me niet breed genoeg .
                          Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                          https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                            Bedankt voor al Uw reakties,

                            Ik ga zeker mijn lenzen behouden en het plan van de 28-300 laten varen.
                            Ik zal eens uitzoeken welke lens ik het best bij koop om mijn breedhoek zo groot mogelijk te maken.
                            Ze moet zowel op de 4OOD van mijn vrouw kunnen dienen als op mijn 1DMIIN
                            Rupelskopke heeft er mij al een aangebracht (waarvoor dank)
                            Is er nog een breedere mogelijkheid die voor beide toestellen kan dienen?
                            Het mag echter geen visoog worden.

                            Groeten
                            Ronald
                            Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                            https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 28-300MM L lens of mijn lenzen houden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                              Bedankt voor al Uw reakties,


                              Is er nog een breedere mogelijkheid die voor beide toestellen kan dienen?
                              Het mag echter geen visoog worden.

                              Groeten
                              Ronald
                              Ik denk het niet hoor( ik heb ook een tijdje gezocht) ....er zijn mogelijkheden genoeg voor aps-c(1.6crop) sensoren .....maar niet als je deze ook voor 1.3(eigelijk 1.25) crop of full-frame bodies wenst te gebruiken. 12mm is reeds breed op een 1DmarkIIn hoor....komt overeen met 15mm op een 35mm camera. De 12-24 van sigma heeft wel geen filterdraad vooraan , wel een filterhouder achteraan.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X