Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

    Enkele weken in gebruik: Nikon D40x 50-55 / 55-200VR.
    Blijkt dat ik toch wel een macro (micro) lens mis want echt groot en scherp krijg je die insecten niet met de kitlens (hoewel het voor de prijs van die kitlens best wel er goed meevalt, maar ik wil gewoon beter). Is in deze de nieuwe Sigma 150 HSM lens of de Nikkor Macro AF-S 105 aan te raden. Hoewel ze beiden 1:1 pretenderen ligt volgens de fotograaf de Sigma meer in de buurt van 1:2. Ook meen ik hier ergens gelezen te hebben dat Macro lenzen maar een zeer kleine DOF hebben. Bij de kitlens was het al 'wringen' om een insect helemaal scher in beeld te krijgen. De bedoeling van de macrolens is natuurlijk om er op vooruit te gaan. Is dat dan niet haalbaar?
    Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

  • #2
    Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

    De Sigma 150mm macro geeft toch heel zeker een maximale vergroting van 1:1, waarom je fotograaf jou wijsmaakt dat die maar 1:2 vergroting geeft, dat weet ik niet.


    Hij zal misschien meer verdienen aan de Nikon??

    De kleine scherptediepte heb je bij elke lens als je dicht bij het onderwerp komt, dat is dus geen eigenschap die alleen geldt voor een macrolens. Maar met een macrolens kan je dus nog dichter bij het onderwerp komen, en dan heb je ook minder scherptediepte.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

      Scherpte (DOF) diepte hangt in weze af van twee factoren. De gewenste vergroting en het gebruikte diafragma.
      Er is geen enkel objectief dat bij 1:1vergroting en gelijk diafragma meer dof gaat geven. Of je nu een 50-100-150 of 180mm objectief gebruikt maakt niks uit enkel de werkafstand moet bepalend zijn bij jouw keuze. Een langer objectief geeft meer werkafstand dan een kort bij gelijke vergrotingsfactor.
      Wil je veel wat meer werkafstand dan zal de 150mm of 180mm een betere keuze zijn.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Scherpte (DOF) diepte hangt in weze af van twee factoren. De gewenste vergroting en het gebruikte diafragma.
        Er is geen enkel objectief dat bij 1:1vergroting en gelijk diafragma meer dof gaat geven. Of je nu een 50-100-150 of 180mm objectief gebruikt maakt niks uit enkel de werkafstand moet bepalend zijn bij jouw keuze. Een langer objectief geeft meer werkafstand dan een kort bij gelijke vergrotingsfactor.
        Wil je veel wat meer werkafstand dan zal de 150mm of 180mm een betere keuze zijn.
        Rupselkopke, sinds wanneer heb jij verstand van Macrofotografie

        Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
          Rupselkopke, sinds wanneer heb jij verstand van Macrofotografie

          Gr Kees
          Ik heb eigelijk verstand van niks.....maar ik doe alsof......en er zijn veel mensen die het geloven.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De Sigma 150mm macro geeft toch heel zeker een maximale vergroting van 1:1, waarom je fotograaf jou wijsmaakt dat die maar 1:2 vergroting geeft, dat weet ik niet.


            Hij zal misschien meer verdienen aan de Nikon??

            De kleine scherptediepte heb je bij elke lens als je dicht bij het onderwerp komt, dat is dus geen eigenschap die alleen geldt voor een macrolens. Maar met een macrolens kan je dus nog dichter bij het onderwerp komen, en dan heb je ook minder scherptediepte.
            Ik had geïnformeerd of die lens al te krijgen was gezien ze pas uit was. Hij (zij) heeft dan geïnformeerd bij de invoerder van Sigma naar de leveringstijd en daar zouden ze de ,info over de 1:2 meegegeven hebben. Nu, ik ging er vanuit dat als Signma dat zelf zo aangaf het zo zou wel zou zijn en bij 1:2 viel die lens af want dan was het de moeite niet om weer een lens bij te kopen.
            Het blijft wel ontzettend stil met info over de Nikon lens. Heeft dat een (negatieve) reden?
            Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Scherpte (DOF) diepte hangt in weze af van twee factoren. De gewenste vergroting en het gebruikte diafragma.
              Er is geen enkel objectief dat bij 1:1vergroting en gelijk diafragma meer dof gaat geven. Of je nu een 50-100-150 of 180mm objectief gebruikt maakt niks uit enkel de werkafstand moet bepalend zijn bij jouw keuze. Een langer objectief geeft meer werkafstand dan een kort bij gelijke vergrotingsfactor.
              Wil je veel wat meer werkafstand dan zal de 150mm of 180mm een betere keuze zijn.
              De werkafstand is niet zo belangrijk. Met mijn 18-55mm kruip ik ook al tot 30 cm van het onderwerp.
              Ik zoek gewoon een lens die kwalitatief scherpe beelden geeft bij 1:1 en niet te zwaar is. Nu bij een D40 is de keuze momenteel beperkt tot deze 2 lenzen.
              Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                De Nikkor is een toplens en dat is hier al genoeg benadrukt.
                't Is wel een VR nu, de oudere is niet meer verkrijgbaar voor zover ik weet.
                Nikon, Apple & Epson

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                  Bij konijn is er nog een op = op actie van de oude lens. Af-D 105mm f2.8, maar prijsverschil met de nieuwe Af-S 105mm f2.8 VR is klein dus mss overwegen waard.
                  Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                    Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
                    De werkafstand is niet zo belangrijk. Met mijn 18-55mm kruip ik ook al tot 30 cm van het onderwerp.
                    Ik zoek gewoon een lens die kwalitatief scherpe beelden geeft bij 1:1 en niet te zwaar is. Nu bij een D40 is de keuze momenteel beperkt tot deze 2 lenzen.
                    Voor een 1:1 vergroting zal je met een 105mm heel wat dichter moeten komen dan 30cm.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                      Begrijp ik eigenlijk niet. In de specs van de lens staat dat de kortste scherpstelafstand 31 cm is (gemeten tot de sensor neem ik aan).
                      Moet je om 1:1 te bekomen dan altijd manueel scherpstellen?
                      Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                        Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
                        Begrijp ik eigenlijk niet. In de specs van de lens staat dat de kortste scherpstelafstand 31 cm is (gemeten tot de sensor neem ik aan).
                        Moet je om 1:1 te bekomen dan altijd manueel scherpstellen?
                        Nee, je hoeft niet handmatig scherp te stellen bij 1:1, maar soms is dat beter: afhankelijk wat je fotografeert. Let wel het vergt enige ervaring om mooie scherpe macro's te maken. Met een 105mm kunt je prima werken: de kortste scherpstel stand is 31 cm vanaf de sensor. Zie voorbeeld:


                        [img=http://img524.imageshack.us/img524/5579/zweefvlieggz6.th.jpg]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                          Uit de vrije hand VR ingeschakeld ( bloeiende cactus, bloempje ongeveer 15mm groot, met bestaand licht)
                          EXIF
                          Nikon D200
                          Micro Nikkor 105mm AFS-VR
                          diafragma 14
                          Sluitertijd 1/50 sec.
                          ISO 100


                          Voor portret ook niet mis zou ik zeggen:
                          EXIF
                          Nikon D200
                          Micro Nikkor 105mm AFS-VR
                          f 4
                          1/500 s
                          Last edited by Guest42; 4 september 2007, 06:49.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                            Het kan subjectief zijn vanwege mij maar de macrovoorbeelden hiervoor genomen met de Nikkor 105 lijken me van betere kwaliteit dan de voorbeelden met de Sigma 150 (die in een ander topic loopt).
                            Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 150 HSM of Nikkor SF-S 105 Macro?

                              Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
                              Het kan subjectief zijn vanwege mij maar de macrovoorbeelden hiervoor genomen met de Nikkor 105 lijken me van betere kwaliteit dan de voorbeelden met de Sigma 150 (die in een ander topic loopt).
                              Je kunt slechts een vergelijking maken wanneer je met beide lenzen exact hetzelfde onderwerp zou fotograferen op dezelfde camerabody. Beoordelen op totaal verschillende onderwerpen in totaal andere omstandigheden is geen goeie manier van vergelijken.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X