Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

apparatuur verzekeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • apparatuur verzekeren

    hallo
    ik heb de laatste tijd een flink aantal nieuwe zaken gekocht (toestel; lenzen)
    nu ben ik toch wel ongerust dat al die dingen eens gestolen worden; is er iemand die zijn zaken heeft verzekerd en zo ja; ben je tevreden over die verzekering?
    en wie heeft al de spijtige ervaring moeten beleven van diefstal; betaalde de verzekering vlot uit.?
    full frame all the way

  • #2
    Re: apparatuur verzekeren

    Ik heb mijn fototoestel en lenzen expliciet in mijn brandverzekering laten opnemen voor een bepaald bedrag. Zo zijn ze wereldwijd verzekerd tegen de meeste mogelijke problemen (braak, diefstal, brand, etc.). Kost me ongeveer 75 euro per jaar meer...
    mvg
    Bert

    Comment


    • #3
      Re: apparatuur verzekeren

      Ethias heeft bij mijn een All-risk verzekering die specifiek je apparatuur dekt. Dit is echter niet goedkoop, maar ik heb geen exacte cijfers. Ik heb me ook laten vertellen dat je daar ook een aanbod zou hebben waar er geen waardedaling aangerekend wordt evenredig met de leeftijd van de apparatuur.
      Fortis heeft ook een all-risk, die rekent wel een waardedaling aan.
      Ik dacht dat de premie daar iets van 250 euro per 10000 euro materiaal was of zo.

      Je brandverzekering zal inderdaad ook je apparatuur dekken, maar hou er rekening mee dat dit enkel is in je huis, in een hotel (maar bvb soms niet in een vakantiewoning, afhankelijk van de verzekeraar), en zeker niet in de wagen of op straat tegen beschadiging door gebruik... Ook passen zo goed als alle verzekering een x % waardedaling toe per jaar op de nieuwprijs van de apparatuur. Bij materiaal dat een leeftijd heeft hoger dan bvb 5 of 6 jaar kan je dan weer beroep doen op de reeele marktwaarde van het materiaal om de verzekeringsuitkering te bepalen.

      Een algemene tip: je kan best een overzicht van je materiaal, met leeftijd, serienummers en foto's overmaken ( en evt. huidige gangbare marktwaarde) aan je makelaar om achteraf discussies over de waarde e.d. te vermijden.

      Er zijn zo tal van dingen waar je moet op letten. Als je op straat bedreigt wordt en je geeft je toestel zo af, dan kan het goed zijn dat de verzekering niet uitbetaald, omdat er geen sprake is van geweldpleging.
      Als er ingebroken wordt in je woning, dan zal de brandverzekering (als er diefstaldekking in is) moeilijk doen als er geen braaksporen zijn....

      Comment


      • #4
        Re: apparatuur verzekeren

        ik heb mijn materiaal laten verzekeren bij Fortis en betaal (zonder kosten) € 95,23 voor een verzekerde waarde van € 4073. met kosten is dat ongeveer € 122
        verzekering valt onder de waarborg Alle Risico's en dekt dus alles, ook wanneer ik mijn toestel met lens (liefst ) op een tafel leg en er wordt drank over gemorst

        Comment


        • #5
          Re: apparatuur verzekeren

          Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
          Je brandverzekering zal inderdaad ook je apparatuur dekken, maar hou er rekening mee dat dit enkel is in je huis, in een hotel (maar bvb soms niet in een vakantiewoning, afhankelijk van de verzekeraar), en zeker niet in de wagen of op straat tegen beschadiging door gebruik...
          Ik heb expliciet gevraagd aan mijn verzekeringsagent of de verzekering gold als ik het toestel liet vallen op reis en dat was volgens hem het geval. En hij is niet het type dat me zomaar wat zou wijsmaken (KBC heeft tenslotte ook zijn naam hoog te houden).

          Verder staat staat er letterlijk hetvolgende in de polis, in de paragraaf FILM- EN FOTOAPPARATUUR: "De verzekering geldt wereldwijd" en onder "Is uitgesloten" staat alleen het volgende:
          "- breken van sluiters, draden en flitslampen, tenzij het toestel zelf tegelijkertijd werd beschadigd.
          - verdwijning 's nachts van het goed uit een verlaten voertuig...
          - apparatuur voor onderwateropnames zijn niet verzekered
          "

          Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
          ik heb mijn materiaal laten verzekeren bij Fortis en betaal (zonder kosten) € 95,23 voor een verzekerde waarde van € 4073. met kosten is dat ongeveer € 122 verzekering valt onder de waarborg Alle Risico's en dekt dus alles, ook wanneer ik mijn toestel met lens (liefst ) op een tafel leg en er wordt drank over gemorst
          Mijn brandverzekering kost ongeveer € 75 meer dan vroeger voor een verzekerde waarde van € 3000. Dat is dus in verhouding ongeveer evenveel... Het voordeel van het in de brandverzekering te laten opnemen is dat de kosten maar één keer geteld worden.
          Last edited by muylaerb; 28 september 2007, 08:01.
          mvg
          Bert

          Comment


          • #6
            Re: apparatuur verzekeren

            muylaerb,

            vraag is of je brandverzekering dan wel alles dekt, zoals bvb drank die op een feestje over je toestel word gemorst, per ongeluk gegooid.
            ik ben dagelijks met mijn materiaal in de wagen op stap en mijn materiaal is daar ook voor verzekerd op voorwaarde dat de wagen slotvast is

            Comment


            • #7
              Re: apparatuur verzekeren

              Ik heb onlangs ook wat zitten informeren voor een verzekering voor al mijn materiaal (+- 5000€). De enige die mij alles kon bieden wat ik wou was KBC. Zij dekken wereldwijd, tegen praktisch alles (diefstal, verlies, laten vallen, klimaat, ...), behalve hetgeen 'muylaerb' ook al aanhaalde.
              Ik heb o.a. ook geinformeerd bij Ethias, Fortis en verschillende verzekeringsmakelaars.
              Ethias zeker en misschien ook Fortis dekken bvb nooit diefstal uit de wagen. En dat valt waarschijnlijk nu net het meeste voor. Bij KBC ben je hiervoor verzekerd gedurende de dag en 's nachts als de wagen in garage of parking of zo staat.
              Bij Ethias werd bvb ook geen schade gedekt die zou kunnen onstaan door klimaats omstandigheden. Bvb vochtigheid in de tropen, warmte in de sahara, ...
              Eigenlijk kon ik na het lezen van de polis voorwaarden van Ethis moeilijk begrijpen waarom je daar een alle risico's zou nemen, ze dekken bijna niets.
              Bij Fortis waren en ook een aantal dingen die me niet aanstonden, ik dacht de voorwaarden rond diefstal uit de wagen.
              Bij KBC heb ik dus nu een verzekering die gekoppeld is aan mijn brandverzekering.
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

              Comment


              • #8
                Re: apparatuur verzekeren

                bij KBC kost het 3% van de verzekerde waarde, en je moet reeds "goede" cliënt zijn .. laat je je loon op hun zichtrekening zetten, heb je er een spaarrekening en woningkrediet ben je zeker al een "goede" klant .. anders ook als je bv. twee wagens en een brandverzekering bij hen afsloot maar je overige bankzaken elders regelt

                voor 1,5% kunnen ze je ook verzekeren, maar enkel voor diefstal uit je eigen woning .. de gewone brandverzekering dekt immers maar één fototoestel/laptop/PC tot een max waarde die voor ons veeeeeeeeel te laag is

                Comment


                • #9
                  Re: apparatuur verzekeren

                  Nog even geverifieerd bij mijn makelaar.... Dit heb ik gevraagd:
                  Ik heb op het internet een discussie met iemand in een forum. Hij beweert dat een brandverzekering nooit alle gevallen wereldwijd kan dekken voor een fototoestel. Hij vroeg me om je te vragen of volgende gevallen ook gecovered zijn in de polis die ik vorige week getekend heb:
                  1. ik laat het toestel vallen op een steen terwijl ik aan het wandelen ben in de Ardennen
                  2. iemand morst een kop tee over het toestel op een trouwfeest
                  3. het toestel wordt overdag op reis gestolen uit de koffer van een gehuurde auto. De koffer is op slot en het toestel was niet zichtbaar van buitenuit.

                  Kan jij dit bevestigen?


                  En dit kreeg ik als antwoord:
                  1) Is verzekerd. Behalve als je dit moedwillig of met opzet zou doen. Wij betalen de schade min de vrijstelling.
                  2) Is verzekerd. Behalve als je dit moedwillig of met opzet zou doen. Wij betalen de schade min de vrijstelling.
                  3) Is verzekerd. Idem. De voorwerpen mogen niet zichtbaar zijn en zouden in een afgesloten koffer moeten zitten.

                  Hieronder vind je de algemene voorwaarden voor deze Alle-Risico verzekering waar je duidelijk kan lezen wat verzekerd is en wat uitgesloten is.


                  Lijkt me duidelijk genoeg. Ik kreeg er ook nog een copie bij van de algemene voorwaarden... Blijkt dat het toch niet alles covert: een oorlog en een kernreactie zijn niet gedekt
                  mvg
                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: apparatuur verzekeren

                    oproer en volksopstand zijn meestal ook niet gedekt .. en een betoging valt daar onder

                    Comment


                    • #11
                      Re: apparatuur verzekeren

                      Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                      Nog even geverifieerd bij mijn makelaar.... Dit heb ik gevraagd:
                      Ik heb op het internet een discussie met iemand in een forum. Hij beweert dat een brandverzekering nooit alle gevallen wereldwijd kan dekken voor een fototoestel. Hij vroeg me om je te vragen of volgende gevallen ook gecovered zijn in de polis die ik vorige week getekend heb:
                      1. ik laat het toestel vallen op een steen terwijl ik aan het wandelen ben in de Ardennen
                      2. iemand morst een kop tee over het toestel op een trouwfeest
                      3. het toestel wordt overdag op reis gestolen uit de koffer van een gehuurde auto. De koffer is op slot en het toestel was niet zichtbaar van buitenuit.

                      Kan jij dit bevestigen?


                      En dit kreeg ik als antwoord:
                      1) Is verzekerd. Behalve als je dit moedwillig of met opzet zou doen. Wij betalen de schade min de vrijstelling.
                      2) Is verzekerd. Behalve als je dit moedwillig of met opzet zou doen. Wij betalen de schade min de vrijstelling.
                      3) Is verzekerd. Idem. De voorwerpen mogen niet zichtbaar zijn en zouden in een afgesloten koffer moeten zitten.

                      Hieronder vind je de algemene voorwaarden voor deze Alle-Risico verzekering waar je duidelijk kan lezen wat verzekerd is en wat uitgesloten is.


                      Lijkt me duidelijk genoeg. Ik kreeg er ook nog een copie bij van de algemene voorwaarden... Blijkt dat het toch niet alles covert: een oorlog en een kernreactie zijn niet gedekt
                      Een break met een rolgordijn wordt vermoedelijk ook geweigerd als gesloten koffer... Volgens mij heb je bij verzekeringen zoveel nuances dat je het eerst moet tegenkomen voor je weet dat alles gaat vergoed worden.

                      @Muylaerb: kan je zeggen hoe hoog de vrijstelling is, en hoeveel waardedaling per jaar in rekening wordt gebracht? Ik ben nl. ook nog altijd op zoek naar een deftige verzekering, ik heb al regelmatig eens info ingewonnen, maar nog geen verdere stappen gezet...

                      Comment


                      • #12
                        Re: apparatuur verzekeren

                        Ik vertrek op 24 oktober naar Costa Rica tot 11 november en heb bij Ethias enkel voor deze periode een diefstal verzekering afgesloten voor de camera en lenzen, ik moest exact alle materiaal apart vermelden en de prijs bijvoegen ik betaal 95 euro maar al de rest is voor eigen risico zoals water, stof of toestel laten vallen enz.
                        Dus wat een all risk kost zou ik niet weten en betwijfel ik of ze sowieso bestaat maar op de site van Ethias kan je simuleren voor de verzekering zoals ik ze nu heb kwam dat op bijna 1.200 euro per jaar .
                        Canon spul en Canon glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: apparatuur verzekeren

                          Ik moest vandaag toch bij de verzekeringsmakelaar zijn en gevraagd wat het verzekeren van mijn fotomateriaal zou kosten op jaarbasis.
                          Even snel rekenen leerde me dat het te verzekeren materiaal om en bij de €5000 lag. Dit zou bij KBC verzekeringen ALL IN (ook in buitenland) zo'n €45-50 kosten

                          Ik ga sowieso volgende week er nog eens naartoe en concreet vragen naar een juist bedrag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: apparatuur verzekeren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                            Ik moest vandaag toch bij de verzekeringsmakelaar zijn en gevraagd wat het verzekeren van mijn fotomateriaal zou kosten op jaarbasis.
                            Even snel rekenen leerde me dat het te verzekeren materiaal om en bij de €5000 lag. Dit zou bij KBC verzekeringen ALL IN (ook in buitenland) zo'n €45-50 kosten

                            Ik ga sowieso volgende week er nog eens naartoe en concreet vragen naar een juist bedrag.
                            Van zodra de verzekerings maatchappijen moeten betalen is het prijs. Liefst vanal zouden ze willen dat je je premie betaald en bij diefstal geen aangifte doet. Bij mijn eigen verzekerings makelaar hebben ze, terwijl hij op reis was heel zijn huis leeggehaald. Werkelijk alles. De verzekering vewachte van alles een bewijs. Wie heeft nu nog van alles een aankoopbewijs of foto's daarvan? Hij heeft de grootste moeite gehad om alles voor elkaar te krijgen.


                            Graag eens ervaring van mensen bij wie is terugbetaald bij verlies of diefstal van hun fotomatriaal.
                            Groetjes Steco

                            Comment


                            • #15
                              Re: apparatuur verzekeren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                              Ik moest vandaag toch bij de verzekeringsmakelaar zijn en gevraagd wat het verzekeren van mijn fotomateriaal zou kosten op jaarbasis.
                              Even snel rekenen leerde me dat het te verzekeren materiaal om en bij de €5000 lag. Dit zou bij KBC verzekeringen ALL IN (ook in buitenland) zo'n €45-50 kosten

                              Ik ga sowieso volgende week er nog eens naartoe en concreet vragen naar een juist bedrag.
                              Als dit waar is dan is dit een spotprijsje , in september heb ik m'n polis hernieuwd en bij mij komt het er op neer dat ik 22,5 euro /1000 euro waarde betaal en dit slechts enkel binnen Europa ( wel de mogelijkheid om voor een kleine meerprijs een tijdelijke uitbreiding te nemen als je vermeld naar welke regio je trekt ).
                              De verzekering is wel all in, inbraak, defect door eigen fout, diefstal uit de wagen ( s'nachts moet ie wel op bewaakte of afgesloten parking staan ) enz...

                              Die 45 a 50 euro voor 5000 euro materiaal lijkt me dus heel erg laag... Ik heb in het verleden heel goed gezocht en die 22.5/1000 was al een heel erg goede voorwaarde, meestal is dit 35/1000 voor dergelijk materiaal, ik heb door het grote pakket polissen en ook omdat een combinatie mogelijk was met PC hardware ( die aan 22.5/1000 is ) verkregen dat ik alles in één pakket aan dit tarief mocht erbij nemen. Ik zou dus toch nog eens goed informeren of de kleine lettertjes lezen. Ik betaal in elk geval liever iets meer maar als ik het nodig heb dat ik ook zonder veel problemen er kan van gebruik maken...
                              Last edited by RDB; 4 oktober 2007, 09:53.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X