Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt lenzen zo duur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat maakt lenzen zo duur?

    In dit topic http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=175987 had ik reeds een reactie geplaatst met de vraag wat (professionele) lenzen nu toch zo duur maakt. Heb er niet echt reactie op gehad, dus misschien is het wel eens interessant er een apart topic over te starten. Zoals gezegd vraag ik mij echt af wat die lenzen toch zo duur maakt:

    - Glas? Is toch niet zo duur, of is de vorm van de lens zo moeilijk te maken?
    - Andere materialen?
    - Mechanica, elektronica, software? Kan toch ook niet zo duur zijn na al die jaren ervaring en opgebouwde kennis.
    - Veel handenarbeid?
    - Of worden hier onnoemelijk hoge marges op gerealiseerd??
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

  • #2
    Re: Wat maakt lenzen zo duur?

    Niet dat ik er veel van ken, maar ik kan me wel voorstellen dat die professionele lenzen een pak duurder zijn omdat

    1) ze meestal al groter zijn (grote diameter van de lens, want meestal lichtsterker)
    2) Het slijpen van de lens perfect moet zijn, er worden geen foutjes getolereerd zoals misschien bij goedkope lenzen wel.
    3) er méér glas in zit (meerder lenzen om de fouten van de vorige op te vangen en te corrigereren)
    4) het omhulsel zelf is ook van hoogwaardiger materiaal
    5) meestal ook nog wat IS of VR technologie erin
    6) misschien worden er meer "afgekeurd" tijdens kwaliteitschecks.

    Da's maar een gedacht van mij hé.
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

    Comment


    • #3
      Re: Wat maakt lenzen zo duur?

      een glas waar je uit drinkt is niet echt zuiver glas als je dit bekijkt onder een microscoop zal je onevenheden zien luchtbelletjes mircoscopisch klein...

      En Glas in een lens dat soms toch x aantal cm dik kan zijn is zodanig perfect dat het met hoogste zorg gemaakt moet worden en vele processen moet doorlopen.. plus handen arbeid... mensen steken je lens in één met speciale handschoentjes zodanig dat ze geen vinger afdrukken krijgen op je lens.. + stof vrij.. er kruipt niet enkel veel geld in de lens maar in de handenarbeid en kamers die stofvrij moeten zijn continu.. kost allemaal geld..

      en ja... BTW
      Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

      Comment


      • #4
        Re: Wat maakt lenzen zo duur?

        Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
        Zoals gezegd vraag ik mij echt af wat die lenzen toch zo duur maakt:

        - Glas? Is toch niet zo duur, of is de vorm van de lens zo moeilijk te maken?
        - Andere materialen?
        - Mechanica, elektronica, software? Kan toch ook niet zo duur zijn na al die jaren ervaring en opgebouwde kennis.
        - Veel handenarbeid?
        - Of worden hier onnoemelijk hoge marges op gerealiseerd??
        Ik weet ook niet exact welk deel voor welke bijdrage in de prijs zorgt, maar 't is maar wat brainstormen.

        - Glas is op zich misschien niet zo duur, maar het gaat hier niet om vensterglas he, laat ik hopen. Een beetje meer of een beetje minder bolling van het glas zal zonder twijfel al gauw een verschil maken. Het glas moet dan ook met een grote precisie de juiste vorm hebben en zuiver zijn, wees maar zeker dat dat al een belangrijke invloed heeft.
        - vervolgens een coating op dat glas.
        - de mechanica, electronica en software evolueert natuurlijk met de jaren. Tegenwoordig heb je bij Nikon veel AF-S lenzen, terwijl dat vroeger objectieven waren die AF hadden via de body, verder heb je VR dat vroeger niet bestond. Er zal zeker een stuk research zitten in de prijs van de objectieven.
        - Handenarbeid veronderstel ik dat maar een gering deel van de kosten verklaart
        - Winstmarges bij fabrikant, handelaars en tussenhandelaars zullen tenslotte eveneens een belangrijke rol spelen, daar mag je zeker van zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Wat maakt lenzen zo duur?

          Een tijdje geleden stond hier een link naar filmpjes over de productie van van pro Canon lenzen, als je die bekeken en eerst gevonden hebt, heb je ook de antwoorden.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Wat maakt lenzen zo duur?

            Hi,

            Engineering, electronica, glas enz.. kost allemaal centen.

            Men zegt dat Leica zoveel duurder is, gewoon omdat de kwaliteitscontrole beter is. Daar mag geen lens buitengaan met een mankement.

            Het bizarre is, maar weinigen geloven het, dat lenzen vroeger ook HEEL duur waren. Maar vandaag koop je een lens die vroeger 400 euro kostte voor 10 euro, een die 1000 euro kostte , voor 75 euro.

            Optisch perfect, maar geen AF en automatisch diafragma. De vraag is alleen , geeft men de voorkeur aan "gemak" of aan beeldkwaliteit. Dus je betaalt tegenwoordig voor dingen die niet essentieel zijn.

            Nog een ironie is dat men alleen nog aan zooms denkt, terwijl iedereen weet dat primes beter zijn. Dit in een tijd waar PS de functie van de zoom gemakkelijk kan overnemen. De enige mensen waar een zoom nuttig voor is, zijn dia-fanaten. Omdat hun mogelijkheden van beelduitsnede beperkt zijn.

            Dus, moderne lenzen zijn idd duur (plastic fantastic niet te na gesproken), maar dat heeft niets met beeldkwaliteit te maken.

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Wat maakt lenzen zo duur?

              Hier een link naar een filmpje in 3 delen waar men een Canon Ef 500mmf4 IS USM in elkaar zet. De film in 3 delen duurt zo'n kleine 20min.
              Zo weet je direct waarom lenzen ( en zeker grote tele's) zo duur zijn. Je moet wel een snelle internetverbinding hebben anders loopt het filmje herhaaldelijk vast. Je kunt net zoals ik na het starten vd film op pause drukken en even wachten todat de tijdsbalk volledig grijs is ....daarna kan je het filmpje volledig bekijken.Veel kijkgenot.

              http://web.canon.jp/camera-museum/tech/l_plant/
              Last edited by RUPSELKOPKE; 30 augustus 2007, 16:47.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Wat maakt lenzen zo duur?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Een tijdje geleden stond hier een link naar filmpjes over de productie van van pro Canon lenzen, als je die bekeken en eerst gevonden hebt, heb je ook de antwoorden.
                Inderdaad, daarom zijn lenzen zo duur:

                Canon Virtual Lens Plant
                Apple Inc. rulez

                Comment


                • #9
                  Re: Wat maakt lenzen zo duur?

                  Waarom is mijn pc zo duur? 2 gram zand en 5 centen plastic....
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X