Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

    Dag dames en heren.

    Ik ben al enige tijd aan het twijfelen welke kant op te gaan met een lensuitbreiding. Ik ben al in het bezit van een Sigma 18-50 2.8 Macro en een Canon 50mm 1.8. Nu heb ik een beperkt budget maar net genoeg ruimte om mijn zoombereik in één richting uit te breiden. In de praktijk kom ik regelmatig groothoek tekort, maar ongeveer net zovaak juist telebereik. Wie kan mij uit ervaring vertellen wat in de praktijk beter aansluit? Het is natuurlijk persoonlijk, en hangt af van het soort foto's dat je het meest maakt, maar ik kom er in ieder geval zelf niet uit.

    Als ik een lens koop, wil ik er wel een zonder veel risico dat ik na een paar maanden spijt heb dat ik niet voor meer kwaliteit heb gekozen, maar aan de andere kant twijfel ik of het logisch is om meer geld aan de telelens of ultrawide te besteden dan aan je standaardzoom, die je waarschijnlijk het meest zal gebruiken.

    Voorbeelden van kandidaten zijn:

    UW:
    Canon 10-22
    Sigma 10-20

    Tele:
    Canon 55-250 IS
    Canon 70-300 IS
    Canon 70-200 L

    Uiteindelijk wil ik wel een tele én een UW lens hebben, maar voorlpig moet ik een keuze maken. Als ik nu voor een UW zou kiezen, kan ik natuurlijk over 2-3 maanden voor de betaalbare 55-250 IS kiezen. Maar die 70-300 IS is toch ook wel erg verleidelijk. En is de Canon 10-22 zijn meerprijs tov de Sigma 10-20 waard?

    Wie helpt me?
    Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

  • #2
    Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

    Gezien je eigenlijk al beschikt over een redelijke breedhoek (18mm) zou ik toch opteren voor een telezoom. Breder kan uiteraard altijd, maar ik merk zelf dat een 17 à 18mm (in crop uiteraard) in de meeste gevallen volstaat.
    Met tele kan je een ganse waaier van mogelijkheden ontdekken die bij een standaard of breedhoek minder tot hun recht komen. Ik denk hierbij aan portret, sport, dieren...
    Wil je kwaliteit (daar heb je achteraf nooit spijt van), dan zou ik persoonlijk voor een 70-200/4 gaan.
    Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Gezien je eigenlijk al beschikt over een redelijke breedhoek (18mm) zou ik toch opteren voor een telezoom. Breder kan uiteraard altijd, maar ik merk zelf dat een 17 à 18mm (in crop uiteraard) in de meeste gevallen volstaat.
      Met tele kan je een ganse waaier van mogelijkheden ontdekken die bij een standaard of breedhoek minder tot hun recht komen. Ik denk hierbij aan portret, sport, dieren...
      Wil je kwaliteit (daar heb je achteraf nooit spijt van), dan zou ik persoonlijk voor een 70-200/4 gaan.
      Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze.
      What he said ...

      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

        Uit mijn collectie zou ik de 10-22mm het minste missen. de 17mm van mijn 17-40 is vaak breed genoeg. De 70-200 L, eender welke, is een absolute aanrader.

        Koen
        Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
        http://www.koenvangorp.be

        Comment


        • #5
          Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

          Ik kan preciers de omgekeerde verhalen plaatsen over een Sigma 10-20: veel greder dan een 17/18mm en net zoveel/meer in gebruik als de 80-200 in de stad of landschap, doe ik andere fotografie sport of of de boulevard is het meestal andersom. Conclusie: je hebt ze alle 2 nodig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

            Zoek goed 2e hands materiaal en probeer een 10-20 van Sigma en een 70-200 f/4 L ins je tas te krijgen...
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

              Bedankt voor de reakties tot zover!

              Is zo'n 70-200L nou echt een betere keuze dan de EF-S 70-300 IS? Is 'L' niet pas echt van belang als je je lenzen dagelijks gebruikt? Optisch zijn er weinig verschillen, en je hebt IS en 100mm meer bereik als je voor de laatste gaat. Meer dan 600 euro kan/wil ik op dit moment ook gewoon niet uitgeven.
              Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

              Comment


              • #8
                Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

                Oorspronkelijk geplaatst door Zelda Bekijk bericht
                Bedankt voor de reakties tot zover!

                Is zo'n 70-200L nou echt een betere keuze dan de EF-S 70-300 IS? Is 'L' niet pas echt van belang als je je lenzen dagelijks gebruikt? Optisch zijn er weinig verschillen, en je hebt IS en 100mm meer bereik als je voor de laatste gaat. Meer dan 600 euro kan/wil ik op dit moment ook gewoon niet uitgeven.

                Gewoon even nalezen en vergelijken:


                http://www.photozone.de/8Reviews/len...56is/index.htm

                http://www.photozone.de/8Reviews/len...00_4/index.htm
                Last edited by Leopard; 31 augustus 2007, 07:15.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

                  Persoonlijk ben ik best tevreden van m'n Canon 70-300 IS in combinatie met de 400D . De lichtsterkte neemt wel af naarmate je verder inzoomt, maar dit is hoegenaamd niet dramatisch. De ISO wat naar boven en in RAW schieten is de boodschap indien het wat te donker wordt. In de praktijk doe ik toch meestal één of andere nabewerking aan mijn foto's, zodat het lichter maken een kleine moeite is.
                  Het motto "goedkoop is duurkoop" klopt, maar een 70-300IS kost al snel ergens tussen de 500€ en de 600€, zodat men moeilijk kan spreken over een minderwaardig wit product. Er is wel degelijk een verschil met een lens die dubbel zo veel kost, maar of het kwaliteitsverschil zó groot is wil ik betwijfelen.
                  Indien het budget een factor is om je keuze mee te bepalen, durf ik stellen dat de 70-300IS écht waar voor je geld biedt.
                  Canon EOS 400D - Canon 70-300 IS USM - door velen onderschat bokaaltje (18-55 kitlens) - meer tassen dan lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

                    Die reviews van Klaus ken ik inmiddels uit mijn hoofd.

                    Maar hoe kan ik daarmee mijn vraag over de keuze tussen die twee lenzen precies beantwoorden?
                    Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lensuitbreiding: Ultrawide of Tele?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zelda Bekijk bericht
                      Die reviews van Klaus ken ik inmiddels uit mijn hoofd.

                      Maar hoe kan ik daarmee mijn vraag over de keuze tussen die twee lenzen precies beantwoorden?
                      Als je deze thread goed leest samen met de conclusies van Klaus is de keuze nu aan jou zou ik zeggen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X