Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestolen in Amsterdam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestolen in Amsterdam

    Dit weekend voor het eerst A'dam bezocht. Omdat ik voor mijn werk een reportage moest maken over de nieuwe bibliotheek in Amsterdam, had ik al mijn fotomateriaal mee. Omdat we niet meteen een ondergrondse parking vonden, besloten we de wagen even aan de kant te zetten en te voet op zoek te gaan (we wisten nl dat er één heel dichtbij was, alleen geraakten we er precies niet met de wagen). Op dat moment wist ik het nog niet, maar gelukkig nam ik toen mijn kleine fototas met camera, breedhoeklens, polarfilter en extra batterij mee. Na een kwartiertje zoeken, vonden we de parking. We aten vlug nog iets, en verplaatsten de wagen naar de ondergrondse. Groot was de consternatie toen ik daar mijn koffer van mijn Golf 3 opendeed. Al mijn materiaal dat ik in de koffer had laten liggen, was weg. Nochtans was het van buitenaf niet zichtbaar. Ook onze rugzakken met slaapmateriaal, kleren, jassen, etc waren verdwenen.
    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar ondertussen had ik mij een basissetje aangeschaft. Door die kl..tz.kken ben ik nu mijn geliefde nikkor 50mm 1.4, mijn pas aangeschaft Sigma 70-300mm, een geheugenkaart, twee zonnekappen, en een Lowepro Nova3 kwijt, en kan ik zo goed als van nul beginnen. Ik weet dat dit schrijven niets zal oplossen, maar misschien kan het een waarschuwing zijn aan alle BD'ers, en ik schrijf ondertussen mijn frustraties van mij af.
    Het ergste is dat ik enkele zaken had gekocht om binnen 2 maanden in Patagonië te gaan fotograferen (zoals die Sigma). Nu mag ik mij nog nieuw materiaal aanschaffen.

    Een ontgriefde amateur

  • #2
    Re: Bestolen in Amsterdam

    dat is altijd klote om te horen!

    zo iets wens je uiteraard geen enkele fotograaf toe, pro of amateur...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Bestolen in Amsterdam

      Beetje off topic wellicht maar hoe gaat zoiets dan met de verzekering ? Is dit verzekerd ? Neemt de profi fotograaf een extra verzekering voor zijn gear ?
      Much to learn I still have!

      Comment


      • #4
        Re: Bestolen in Amsterdam

        En het koffer was op slot?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Bestolen in Amsterdam

          Oorspronkelijk geplaatst door passengercis Bekijk bericht
          Op dat moment wist ik het nog niet, maar gelukkig nam ik toen mijn kleine fototas met camera, breedhoeklens, polarfilter en extra batterij mee.
          Al goed dat je die nog meegenomen hebt.

          Er is van mij gelukkig nog nooit fotomateriaal gestolen, maar fietsen des te meer. Allemaal heel droevig wanneer mensen het bezit van iemand anders niet kunnen respecteren. En frustrerend.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Bestolen in Amsterdam

            Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy Bekijk bericht
            Beetje off topic wellicht maar hoe gaat zoiets dan met de verzekering ? Is dit verzekerd ? Neemt de profi fotograaf een extra verzekering voor zijn gear ?
            Wanneer het diefstal uit de wagen betreft moet je er nog niet aan denken om te claimen. Ongeacht of het gerief nu al dan niet zichtbaar is. Dixit mijn verzekeraar.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Bestolen in Amsterdam

              Opletten als je in een stad zaken uit je koffer haalt...
              menige ogen zien dit, er zitten steevast crupuleuze figuren tussen... en die komen de rest eruithalen, gegarandeerd.
              Waarom persé jouw koffer? omdat het uitgeloerd is!
              Regel: nooit zaken opbergen of uithalen op de plaats waar je wil parkeren.
              Doe dit steeds vooraf, niemand heeft dan enig idee...
              Niet alleen in Amsterdam moet je opletten... in alle steden moet je dat.
              Mijn regel is: laat nooit (ook geen 5 minuten), een fototas in je koffer zitten.

              Op regelmatige basis gaan we met een groepje BD-ers op shooting;
              steevast gaan we achteraf een pint drinken, steevast neemt iedereen zijn 'fotozak' mee op café, telkens weer...
              Iedereen merkt immers dat je met dure apparatuur op sleur bent, je kan immers gevolgd worden.

              ... en neen, ik ben (nog) niet paranoïa...
              en, betrouwen is goed, maar niet betrouwen is beter!

              mvg,

              Roland
              Last edited by Roland Cuypers; 30 augustus 2007, 17:07.

              Comment


              • #8
                Re: Bestolen in Amsterdam

                Ben zo in Antwerpen heel mijn auto kwijtgespeeld. Een avondje balet in de Singel, auto weg. Nooit meer iets van gehoord, en auto was niet meer verzekerd tegen diefstal. Ik Voel met je mee.

                Comment


                • #9
                  Re: Bestolen in Amsterdam

                  Heb paar maand terug bij AS Adventure een slot gekocht PACSAFE, travel security ( ongeveer 50 euro). Is een soort net met mazen van gehard staal die je over een tas of zo kan trekken en bevestigen aan een ankerpunt in de auto. Als het dan toch niet anders kan dan je materiaal ergens achterlaten toch een bijkomende veiligheid.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bestolen in Amsterdam

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Opletten als je in een stad zaken uit je koffer haalt...
                    menige ogen zien dit, er zitten steevast crupuleuze figuren tussen... en die komen de rest eruithalen, gegarandeerd.
                    Waarom persé jouw koffer? omdat het uitgeloerd is!
                    Regel: nooit zaken opbergen of uithalen op de plaats waar je wil parkeren.
                    Doe dit steeds vooraf, niemand heeft dan enig idee...
                    Niet alleen in Amsterdam moet je opletten... in alle steden moet je dat.
                    Mijn regel is: laat nooit (ook geen 5 minuten), een fototas in je koffer zitten.

                    Op regelmatige basis gaan we met een groepje BD-ers op shooting;
                    steevast gaan we achteraf een pint drinken, steevast neemt iedereen zijn 'fotozak' mee op café, telkens weer...
                    Iedereen merkt immers dat je met dure apparatuur op sleur bent, je kan immers gevolgd worden.

                    ... en neen, ik ben (nog) niet paranoïa...
                    en, betrouwen is goed, maar niet betrouwen is beter!

                    mvg,

                    Roland
                    Ken dat verhaal. In de Provence op een parking aan de rand van een dorp hetzelfde voorgehad. Gelukkig had ik de duurste apparatuur bij in een rugzak. Maar er stond nog een tweede schoudertas in de koffer met gelukkig de minder dure stukken. Toch een nieuwe Lowepro-tas + 50mm 1.8, lader, doppen, filters, handleidingen enz. verdwenen uit gesloten koffer.
                    Dus zoals hier gezegd, geen materiaal uit koffer halen op de plaats waar je parkeert.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bestolen in Amsterdam

                      Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy Bekijk bericht
                      Beetje off topic wellicht maar hoe gaat zoiets dan met de verzekering ? Is dit verzekerd ? Neemt de profi fotograaf een extra verzekering voor zijn gear ?
                      Ik heb eens nagevraagd bij mijn verzekeringsagent. In geval de wagen voor diefstal verzekerd is, en het materiaal uit de wagen, vanaf een niet-zichtbare plaats gestolen wordt, je wel verzekerd zou zijn. Hij zei er wel bij : "Het voorwerp mag niet de aanleiding zijn tot de diefstal."

                      Wat de inbraak in een wagen betreft, waarbij er geen zichtbare sporen zijn, moet ik zeggen dat dit perfect mogelijk is. Sommigen maken daarbij gebruik van een soort klopsleutel die past op sloten van bepaalde wagens. Het laat effectief geen sporen na.
                      Als je dan toch iets van je verzekering wil recupereren...
                      - Hoe dan ook aangifte bij de politie,
                      - bevraag je daar al eens of er gelijkaardige feiten zijn,
                      - zorg dat je de referenties van de agent en de politiedienst hebt,
                      - vraag een kopietje van je verklaring, als die opgenomen wordt, zo niet... het verbaal,
                      - waarbij je in je verklaring duidelijk laat opnemen wat er gestolen is,
                      - en voordien... bewaar de facturen van aankoop van je spullen, schrijf het identificatienummer van de camera en alle toebehoren die er één hebben, ergens op, zodat je een volledige aangifte kan doen,
                      want uiteindelijk gaat de verzekering een serieus onderzoek doen, zeker als het over een paar duizend euro's gaat, teneinde na te gaan of je hen niet oplicht.

                      Doe niet zoals die stommeling onlangs op ons bureel, die ook aangifte kwam doen van diefstal, en die even voordien door een andere collega gezien was bij de verkoop van zijn camera.

                      Een kennis van me heeft zich geinformeerd voor de verzekering van zijn fotomateriaal (ter waarde van ongeveer € 5.000) en dit is mogelijk, maar (val niet achterover) het kost ongeveer € 250 voor een jaar (bij zijn verzekering).

                      Mvg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bestolen in Amsterdam

                        De enige manier om de koffer van mijn Saab 9-3 open te krijgen, is door het kofferdeksel om te plooien. Er zit geen sleutelgat op het kofferdeksel, enkel op de deur van de bestuurdersplaats. Het was een van de argumenten om die auto te nemen, omdat ik mijn werkgerief (laptop, fototoestel) altijd in mijn koffer bewaar. Zonder sporen mijn auto openbreken zit er niet in, denk ik.

                        En ik heb een aparte verzekering afgesloten voor al mijn professioneel materiaal. Daarin zit ook een diefstalverzekering uit de wagen, voor zover die tussen 22u en 6u op een overdekte plaats geparkeerd is.

                        Het is allemaal mogelijk, maar je betaalt er wel veel voor. Aan de andere kant, zou ik het niet overleven moest alles gestolen worden...

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bestolen in Amsterdam

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          En het koffer was op slot?

                          Natuurlijk was de koffer op slot

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bestolen in Amsterdam

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                            Mijn regel is: laat nooit (ook geen 5 minuten), een fototas in je koffer zitten.
                            Voor hetzelfde geld wordt je fototas gestolen door gauwdieven...
                            Op de duur kan je nergens meer met enig materiaal op weg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bestolen in Amsterdam

                              Qua verzekering: mijn materiaal was niet de moeite om al een verzekering te nemen. De kostprijs van een verzekering weegt nog niet op tegen wat ik bezit.
                              Op het moment van de diefstal, had ik ongeveer al een 1200 euro uitgegeven aan materiaal, dat ik bovendien nooit allemaal meeneem.
                              Als je daarenboven rekening houdt dat ik zowat al mijn materiaal tweedehands koop, wat krijg je dan nog terug van de verzekering?
                              Tel daarbij de "franchisekost", en de voorwaarden die de verzekering stellen om kunnen verzekerd te worden, en het lijkt mij niet de moeite om mij dan al te verzekeren. Het verhaal verandert natuurlijk wanneer je dure lenzen ed bezit.
                              Dan is het idd de moeite om je te laten verzekeren.

                              Comment

                              Working...
                              X