Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon strategie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon strategie

    Sorry, enkel voor abonnementen op de Standaard.

    De foto van het fameuze 'Dehaene-document' vormt het voorwerp van een heuse reclamecampagne op YouTube. Voor de Japanse camerafabrikant Nikon is het een gedroomde kans om zich te profileren als het professionele fotomerk.


    Interessante info van de country manager van Nikon in België.

    Zoals dit:
    "Zowat een derde van onze verkochte toestellen zijn reflexcamera's. Maar in waarde gaat het om ongeveer de helft van de omzet. Ze zijn daarom strategisch belangrijker dan de compactcamera's, die vooral een volumemarkt zijn. Daar is het onze taak om aanwezig te zijn en de vooropgezette verkoopcijfers te halen. Als dat niet lukt, zou het kunnen dat die poot op termijn afgestoten wordt, ja."

  • #2
    Re: Nikon strategie

    Dat zou me eigenlijk geen barst kunnen schelen, mocht nikon beslissen om te stoppen met compactjes.
    Het is niet zo dat je bij de aankoop van een compact camera kiest voor een 'platform', waar dit bij een reflex wel zo is. Als je een reflex koopt, ben je min of meer gebonden aan dat merk / mount. (lenzen, flitsers, etc...)
    Bij compactjes heb je dat niet, en kan je dus makkelijk overschakelen. Zo ben ikzelf een Nikon SLR-gebruiker, maar ik heb wel een canon - compactje (omdat ik de compactjes van canon beter vind).

    ~of welke discussie probeer je hier nu ei'k uit te lokken ?
    Fotolog -DevLog

    Comment


    • #3
      Re: Nikon strategie

      Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
      Dat zou me eigenlijk geen barst kunnen schelen, mocht nikon beslissen om te stoppen met compactjes.
      Het is niet zo dat je bij de aankoop van een compact camera kiest voor een 'platform', waar dit bij een reflex wel zo is. Als je een reflex koopt, ben je min of meer gebonden aan dat merk / mount. (lenzen, flitsers, etc...)
      Bij compactjes heb je dat niet, en kan je dus makkelijk overschakelen. Zo ben ikzelf een Nikon SLR-gebruiker, maar ik heb wel een canon - compactje (omdat ik de compactjes van canon beter vind).

      ~of welke discussie probeer je hier nu ei'k uit te lokken ?
      Waarom zou ik een discussie willen uitlokken
      Ik las een interessant artikel en ik geef die info hier voor mensen die toegang hebben tot de website van de Standaard. That's it.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon strategie

        Omdat 'discussie's' één van de bestaansredenen is van een discussie-forum ?

        Als iedereen hier gewoon maar wat nieuwtjes post zonder discussies uit te 'lokken'/zijn eigen mening te geven, dan wordt het hier gauw een saaie boel.
        Fotolog -DevLog

        Comment


        • #5
          Re: Nikon strategie

          Of nikon het zich kan veroorloven de compact tak af te stoten
          Levert toch omzet op die anders naar een konkurrent gaat

          Grtz

          Bryan
          Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

          Comment


          • #6
            Re: Nikon strategie

            Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
            Omdat 'discussie's' één van de bestaansredenen is van een discussie-forum ?

            Als iedereen hier gewoon maar wat nieuwtjes post zonder discussies uit te 'lokken'/zijn eigen mening te geven, dan wordt het hier gauw een saaie boel.

            Mja, ik ben toch blij dat hier af en toe wat nieuwtjes verschijnen, blijf ik ook op de hoogte van wat ik niet lees

            Is het vaak niet zo dat iemand een compactje heeft van x merk, hij of zij bij het overschakelen naar een DSLR bij hetzelfde merk blijft.
            Tenminste als die persoon tevreden is van dat compactje.

            Een leek komt toch vaak voor het eerst in contact met een bepaald merk bij aanschaf van het compactje. Ik zou denken dat dat toch veel naambekendheid oplevert.
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: Nikon strategie

              Verplaatst naar geschikter forum . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon strategie

                Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                Of nikon het zich kan veroorloven de compact tak af te stoten
                Levert toch omzet op die anders naar een konkurrent gaat
                Het levert idd geld op, maar het kost ook geld & resources. Nikon moet dan mensen inzetten en geld investeren in die compact-afdeling. Als ze er dan te weinig van verkopen, kan het natuurlijk zijn dat ze er meer geld inpompen dan dat ze er uit halen.
                Op dat moment is het toch -van het oogpunt van nikon gezien- natuurlijk een goede/logische beslissing om er uit te stappen en het geld en de mensen in te zetten in hun dslr afdeling.
                Voor de consument is dat natuurlijk minder leuk.
                Fotolog -DevLog

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon strategie

                  Verder in dit artikel staat ook dat Nikon de samenwerking met De Beuckelaer stopgezet heeft om een betere distributie te garanderen via andere kanalen dan de klassieke vakhandel.
                  Ze willen ook en beter aanwezig zijn in ketens als Mediamarkt, Carrefour, Vandenborre etc.
                  Waarschijnlijk hopen ze zo ook meer compactjes te verkopen, want daar zou De Beuckelaer tekortgeschoten zijn (lees ik tussen de lijnen).

                  Maar ik vermoed dat ze ook meer "instap" DSLR's willen verkopen via deze kanalen om dan de klant te binden als die een overstap maakt naar de hogere modellen.

                  Als verkoopstrategie klinkt dit mij allemaal redelijk in de oren.
                  Ik kan ook begrijpen dat De Beuckelaer niet zo makkelijk deuren opent bij die grote ketens, omdat die rechtstreeks met de fabrikant willen onderhandelen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon strategie

                    't lijkt me simpel: de instap dslr's komen dichter en dichter bij de oude compactjes.

                    ik kan me best voornemen dat er te veel goede concurrentie is op't gebied van de goedkopere compactjes. mensen willen het goedkoopste toestelletje met de meeste pixeltjes

                    ik heb laaaaaang geleden nog 650 euro neergelegd voor een coolpix 4300
                    nu koop je met dat bedrag al een dslr (ik dacht dat een 300D toen nog boven de 1100 euro stak maar kan me vergissen)
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X