Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

    Hellow,

    ik heb net een Kingston SD (SD4) 4GB geheugenkaartje gekocht. Als ik deze wou formatteren in de camera (canon ixus 60) krijg ik te zien (bij het aanzetten van de camera) "memory card error" en "card locked!". "card locked"
    verdwijnt
    na 2 seconden. Ik kan via de camera dus niet formatteren. Op de pc gaat dit

    zonder ook maar enig probleem, maar op de camera krijg ik steeds dezelfde foutmelding.
    De SD kaart is nieuw, en met de camera scheelt ook niets, want de vroegere SD kaartjes (1GB) werken perfect.
    Enige suggesties hoe ik mijn nieuwe SD kaartje toch ten volle kan benutten?
    Bedankt

  • #2
    Re: Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

    Heb je de SD card niet toevallig op locked staan ? Er is een klein hendeltje aan de zijkant die je kunt schuiven.

    Ik heb zelf een Canon Powerschot A610 en een Transcend SD 4GB. Deze combo werkt zonder problemen.
    Groetjes, Blord

    Canon 7D en wat lenzen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

      Natuurlijk niet , en om zeker te spelen heb ik het in beide standen al geprobeerd... Niets lijkt te werken... Steeds weer "memory card error"...

      Comment


      • #4
        Re: Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

        Kan deze camera wel 4Gb aan, dwz FAT32 ?
        Met FAT kom je maar tot 2Gb

        Comment


        • #5
          Re: Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

          Volgens mij kan een Ixus 60 geen kaart van 4 GB aan. Dit zijn namelijk SDHC-kaarten en die worden enkel ondersteund door nieuwe toestellen. De grootste SD-kaarten zijn 2 GB.
          Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
          http://www.orlik.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon ixus 60 + Kingston SD 4BG = trouble?

            Oorspronkelijk geplaatst door Orliksken Bekijk bericht
            Volgens mij kan een Ixus 60 geen kaart van 4 GB aan. Dit zijn namelijk SDHC-kaarten en die worden enkel ondersteund door nieuwe toestellen. De grootste SD-kaarten zijn 2 GB.
            Er bestaan wel SD kaarten (non-SDHC) van 4GB (ik heb er hier een). Als je in windows Formatteert zal dat wel standaard in FAT32 gebeuren. Je kan echter ook nog steeds in FAT16 formatteren, zij het met grotere blokken (64KB). Dat wil zeggen dat elk bestand een veelvoud van 64KB zal nemen op de kaart. als je bestand bvb 2MB (=2048KB) groot is, zal dit 32 blokken op je kaart nemen (bij gebruik van 64KB blokken). Bij gebruik van bijvoorbeeld 16KB blokken zal dit 128 blokken verbruiken. In beide gevallen heb je geen verlies, de optie met 64KB blokken zal iets sneller lezen omdat er minder blokken gelezen moeten worden.

            Meestal zullen je bestanden echter niet zo'n mooie grootte hebben. Als je bestand nu bvb 2049KB groot is zal je bij gebruik van 16KB blokken 129 blokken verbruiken (oftewel dit bestand vraagt 129*16 = 2064KB). Je verliest dus 15KB aan kaartruimte bij dit bestand. Gebruik je echter 64KB blokken, dan zal je voor een vestand van 2049KB ook 1 blok meer nodig hebben dan voor een bestand van 2048KB, ttz 33 blokken. Op je kaart neemt dit zelfde bestand nu echter 2112KB (oftewel een verlies van 63KB).

            Omdat FAT16 gebruikt maakt van 16-bit getallen om die blokken te addresseren kan je maximaal 65536 blokken op je kaart hebben. Aan blokken van 32K wordt dit 2097152KB (=2048MB = 2GB). Worden de blokken echter 64KB groot, dan dek je dubbel zoveel ruimte met hetzelfde aantal blokken (4GB).

            FAT32 gebruik 32-bits getallen voor deze addressen, maar je camera moet hier dan wel mee overweg kunnen!

            Hoe formatteer je nu zo'n kaart in FAT16?

            Stel dat je kaartlezer van je kaart de N:\ drive heeft gemaakt.
            Open een DOS venster en typ onderstaande lijn (start->run->cmd).
            Format N: /FS:FAT /X

            DOS zal je vragen of het voor jou goed is als er 64KB blokken worden gebruikt, je antwoordt gewoon ja (Y)


            Veel Succes want dit kan helpen voor SD kaarten maar waarschijnlijk niet voor SDHC kaarten...
            ---
            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

            Comment

            Working...
            X