Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens van hybride vs reflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens van hybride vs reflex

    Hallo,

    ik heb momenteel een hybride fototoestel van canon, een powershot S1 IS. Dit heeft een 10x optische zoom, 5.8-58mm.
    Ik zou graag overschakelen naar een reflextoestel, Nikon D80 met 18-135objectief.

    kan iemand me zeggen of dit qua zoombereik evenwaardig is of dat ik hoger in objectief moet gaan (28-200?), ik wil de zoom namelijk niet verliezen!

    Thanks,

    Sven
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

  • #2
    Re: lens van hybride vs reflex

    Als je echt een superzoom wil, dan kan je evengoed met de compact blijven werken. De optische kwaliteiten van de superzoomlenzen voor een DSLR beperken in grote mate de beeldkwaliteit. Met een degelijk objectief zal een DSLR dus heel optisch heel wat betere foto's leveren dan met een 10x zoomlens.

    De 18-135 ken ik niet, die kan misschien nog wel vrij goed zijn, maar de meeste 18-200 lenzen worden vrij snel weer te koop aangeboden, en dat is geen goed teken...

    Een 18-135 komt overeen met een 27-202,5 op een full-frame (of een analoge kleinbeeld) camera. Voor je Powershot S1 zal er zo ook wel een omgerekend zoombereik opgeven zijn, en aan de hand daarvan kan je gemakkelijker een vergelijking maken (die 5,8-58mm zegt niet zoveel, de omgerekende brandpuntsafstand is ook afhankelijk van het formaat van de sensor).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens van hybride vs reflex

      Het bereik van jou S1 is 38-380
      Dus komt die nikon 18-135 zeker niet in de buurt.
      Waarschijnlijk ga je 2 lenzen nodig hebben om dit bereik te krijgen.
      Met de 18-70 en de 70-300 kom je al in de buurt.
      Je hebt iets meer breedhoek en iets minder tele.
      Maar van waar de keuze voor nikon ?

      Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

      Comment


      • #4
        Re: lens van hybride vs reflex

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als je echt een superzoom wil, dan kan je evengoed met de compact blijven werken. De optische kwaliteiten van de superzoomlenzen voor een DSLR beperken in grote mate de beeldkwaliteit. Met een degelijk objectief zal een DSLR dus heel optisch heel wat betere foto's leveren dan met een 10x zoomlens.

        De 18-135 ken ik niet, die kan misschien nog wel vrij goed zijn, maar de meeste 18-200 lenzen worden vrij snel weer te koop aangeboden, en dat is geen goed teken...
        Ik heb zelf een beduidend verschil van kwaliteit ervaren tussen de Nikkor 18-200mmVR en van een zuperzoom camera. Indertijd had ik de CP8800 VR waarvan de lens best wel goed aanschreven stond. Ik zou de 18-200mm VR voor geen goud meer willen missen en ik ken heel wat mensen die wel enthousiast zijn over deze lens en hem niet verkopen. Omdat er zoveel van verkocht zijn en een het een wat duurdere lens is, zag je dat ze wat vaker te koop werden aangeboden, ook omdat je ze met weinig verlies kon verkopen omdat er een tekort was en er veel vraag naar was. Sommige verkochten hem voor meer dan dat ze voor gegeven hadden.
        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

        Comment


        • #5
          Re: lens van hybride vs reflex

          Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
          Ik heb zelf een beduidend verschil van kwaliteit ervaren tussen de Nikkor 18-200mmVR en van een zuperzoom camera. Indertijd had ik de CP8800 VR waarvan de lens best wel goed aanschreven stond. Ik zou de 18-200mm VR voor geen goud meer willen missen en ik ken heel wat mensen die wel enthousiast zijn over deze lens en hem niet verkopen. Omdat er zoveel van verkocht zijn en een het een wat duurdere lens is, zag je dat ze wat vaker te koop werden aangeboden, ook omdat je ze met weinig verlies kon verkopen omdat er een tekort was en er veel vraag naar was. Sommige verkochten hem voor meer dan dat ze voor gegeven hadden.
          De Nikon 18-200 moet je niet vergelijken met de superzoomlenzen van Sigma of Tamron, die Nikon is ook een heel pak duurder.

          De meeste vragen over superzoomlenzen gaan hier over de budget-versies, en daarom was ik de Nikon 18-200 VR vergeten.
          Canon heeft trouwens ook een superzoom met beeldstabilisatie in de L-klasse, maar die is dus nog "iets" duurder (28-300 L IS).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: lens van hybride vs reflex

            oei ja, een 380... inderdaad wel een enorm verschil tussen die 135 met mijn 10x optische zoom! wat een tegenvaller, voor eenzelfde zoomresultaat moet ik dus dieop in mijn portefeuille tasten!

            Tja, waarom Nikon? Waarom niet? Keuze tussen nikon en canon, en die D80 lijkt me wel wat.
            Vriendelijke groeten, Sven
            Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

            Comment


            • #7
              Re: lens van hybride vs reflex

              Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een speciaalzaak zoals Fotokonijnenberg gaan.
              http://www.fotokonijnenberg.nl/index...ountry_type=be
              Daar zullen ze je heel wat raad kunnen geven naar jou behoeftes.
              En kan je ook eens wat toestellen vast nemen en vergelijken.
              Voor Nikon en Canon zul je we de grootste tweedehands markt hebben als je het goedkoop wil houden.
              Bij Fotokonijnenberg kun je trouwens ook tweedhands materiaal kopen.

              Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

              Comment


              • #8
                Re: lens van hybride vs reflex

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De Nikon 18-200 moet je niet vergelijken met de superzoomlenzen van Sigma of Tamron, die Nikon is ook een heel pak duurder.

                De meeste vragen over superzoomlenzen gaan hier over de budget-versies, en daarom was ik de Nikon 18-200 VR vergeten.
                Het is inderdaad een niet goedkope lens.
                Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                Comment


                • #9
                  Re: lens van hybride vs reflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
                  oei ja, een 380... inderdaad wel een enorm verschil tussen die 135 met mijn 10x optische zoom! wat een tegenvaller, voor eenzelfde zoomresultaat moet ik dus dieop in mijn portefeuille tasten!
                  Jouw camera is omgerekend naar analoog kleinbeeld equivalent een 38-380, de Nikkor 18-135 is omgerekend naar kleinbeeld een 27-202, de Nikkor 18-200 VR is in kleinbeeld equivalent 27-300. Die laatste komt dus al aardig in de buurt van het bereik van jouw huidige camera 38-380.
                  De vraag is maar of je dat bereik helemaal nodig hebt. Ik had destijds een Konica Minolta Z2 die eveneens een bereik had 38-380 (equiv.), maar ik stelde vast dat ik zelden dat maximale zoombereik nodig had. Zelf gebruik ik niet vaak een groter bereik dan het bereik van de Nikkor 18-135 (equiv. 28-202). Misschien toch ook eens iets om na te gaan, welk bereik gebruik je echt vaak.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens van hybride vs reflex

                    bedankt wim voor deze opheldering!

                    misschien moet ik dan toch gaan voor de 18-135. Ben is op de site van Konijnenberg geweest en daar verkopen ze de Nikon D80 met objectief AF-S 18-135mm DX BE voor 995€. de D80 + 18-200 is direct al 500€ duurder.
                    Vriendelijke groeten, Sven
                    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens van hybride vs reflex

                      Die 18-200 is een klein 400€ duurder als de 18-135.
                      En dat prijsverschil is vooral te danken aan de VR denk.
                      Maar dat is dus geen prijsverschil van 500.
                      Misschien is de kitprijs verkeerd.
                      Want als je de body en de lens los koopt is het goedkoper als de kit.
                      En dat is normaal toch niet de bedoeling denk.

                      Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens van hybride vs reflex

                        komt omdat de D80 + 18-135 zeer scherp geprijsd is: 995€ (tov 1.488€ voor D80 + 18-200)
                        Vriendelijke groeten, Sven
                        Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                        Comment

                        Working...
                        X