Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Self-cleaning sensor unit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met Self-cleaning sensor unit

    Folks,

    Ik heb een D200 (m'n tweede, want de eerste in de Rode Zee onder water gelopen) en ik erger me aan het stof op de sensor. Ik verander regelmatig van lenzen. Ik reinig die regelmatig met een blaaspeertje en Swap type 2 met Eclipse vloeistof. Ik ben echter niet tevreden van het resultaat. Ik blijf regelmatig met stof zitten langs de randen van de sensor. Ik vrees zelf als een pixel of drie beschadigd te hebben op de sensor.

    Nu hoorde ik dat D300 een self-cleaning sensor zou hebben. Dit zou ik willen. Echter in een fotomateriaalwinkel vertelde een verkoopster dat ik niet veel te mag verwachten van de self cleaning sensor.

    Wat zijn jullie ervaringen?

  • #2
    Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

    Dat is ook moeilijk te meten.
    Ik neem aan dat die stof-systemen inderdaad wel stof weten weg te houden van de sensor. Maar of dat echt veel zin heeft? Misschien is het alleen droog en niet kleverig stof dat men kan wegtrillen. Of als het erg statisch is geladen trilt het dan nog van de sensor af?

    In ieder geval zijn er personen die met een camera met stof-wering toch ook al de sensor hebben moeten reinigen.

    Ik denk dat je met een dergelijk systeem minder je sensor moet reinigen. Maar echt zonder reiniging zal het nooit zijn.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Ik denk dat je met een dergelijk systeem minder je sensor moet reinigen. Maar echt zonder reiniging zal het nooit zijn.
      Zo denk ik er ook over, lenzewissel in slechte omstandigheden en het systeem kan het teveel aan stof niet meer aan. Trouwens, losgetrild stof zit nog wel in het camerahuis, dus kan het evengoed terugkomen. Camerahuis in overdruk is de oplossing, maar hoe kan je dan lenzen wisselen.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

        Ik had in een ander topic daar al iets over geschreven - ik herhaal het hier met plezier :

        Sensorcleaning door vibratie ?!?
        Stel, ik heb een nieuwe vibrator (ik zei "stel" !!! ;-)) en ik laat die een maand of drie in een stoffige ruimte liggen...
        De hooggeleerde ingenieurs van de verschillende camerafabrikanten beweren dan dat ik het stof van mijn vibrator verwijder door die eventjes flink te laten vibreren ??? :-o
        Als ik het stof van mijn vibrator (ik herinner er aan - ik zei "stel") wil verwijderen doe ik dat met een 'vochtig doekje' of met een 'zelfklevende strip'... :-)))
        Vlaamse boerenlogica !!
        ;-)
        Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

          Alles draait om de commerce... meer is dat niet !
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Ik had in een ander topic daar al iets over geschreven - ik herhaal het hier met plezier :

            Sensorcleaning door vibratie ?!?
            Stel, ik heb een nieuwe vibrator (ik zei "stel" !!! ;-)) en ik laat die een maand of drie in een stoffige ruimte liggen...
            De hooggeleerde ingenieurs van de verschillende camerafabrikanten beweren dan dat ik het stof van mijn vibrator verwijder door die eventjes flink te laten vibreren ??? :-o
            Als ik het stof van mijn vibrator (ik herinner er aan - ik zei "stel") wil verwijderen doe ik dat met een 'vochtig doekje' of met een 'zelfklevende strip'... :-)))
            Vlaamse boerenlogica !!
            ;-)
            Kariboe
            .. en ik herhaal het ook met veel plezier !!

            Voor ge u met die boerenlogica helemaal belachelijk maakt lees eerst eens iets over "ultrasonic cleaning" ... (DE kuismethode voor electronische apparatuur bij uitstek !)
            Stel moest uw vibrator werken op die ultrasone frekwenties dan zou je er niet enkel leute aan beleven maar ge zou nog proper zijn ook na gebruik ..

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

              heb hier in een ander topic ook een ei van gelegd!

              kijk:


              zo'n meneer proper sensor kuist zichzelf door een of ander mechanisme.
              wanneer jij dus tegen je sensor komt (met een staafje, doekje of stukje ducktape) dan ga je druk uitoefenen op de sensor en dat kuismechanisme.
              't lijkt me niet onmogelijk om dat mechanisme om zeep (phun intented) te helpen.
              mechanisme kaput = geen foto's maken

              dan is me ergens anders te horen gekomen dat deze nieuwe type sensoren een ander "glaasje" hebben met speciale anti-stof coatings.
              wat eclips of een ander middeltje daarop doet.. A Y D U N N O zulle
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met Self-cleaning sensor unit

                Voor mij hoe minder miserie we hebben met het kuisen van die sensor hoe beter.

                Hoeveel topics staan er op het internet niet hierrond en mensen die dan ne kwakkel hebben meegemaakt.

                Sensorcleaning vind ik noch interessant noch iets dat met foto's maken heeft te maken. Dus hoe minder ik me er moet mee bezighouden, hoe beter.
                En dat systeem zal daarbij helpen...

                Comment

                Working...
                X