Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera instellingen bij productfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera instellingen bij productfotografie

    Wie heeft er ervaring / tips voor product fotografie.
    Welke camera instellingen gebruiken jullie?

    Alle tips zijn welkom.

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: camera instellingen bij productfotografie

    Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar heb toch al vaak gelezen (op stock website's) dat ruis uit den boze is.
    Product fotografie is niet makkelijk, het is de bedoeling van scherpe, ruis loze en op de juiste manier belichte foto's te maken.
    Een mini studiootje kan helpen als je egale achtergronden wil.

    Het is natuurlijk ook de vraag wat je met je foto's wil doen. Is het voor professioneel gebruik of is het voor eigen gebruik?
    Ook heeft elk product zijn eigen instellingen dus het is vooral veel oefenen en ervaring opdoen.
    ... see the ART not the TOOL ...

    Comment


    • #3
      Re: camera instellingen bij productfotografie

      Ga naar Ikea
      vervolgens naar de Gamma

      Comment


      • #4
        Re: camera instellingen bij productfotografie

        -Ta stand - diafragma zo groot mogelijk (f22)
        -iso100
        -belichtingcompensatie +2 (eventueel instelling gebruiken om van hetzelfde product 3 foto's te maken met verschillende compensatie).
        -STATIEF (sommige producten hebben sluitertijd van 2s tot 5s) + afstandsbediening
        -IS of VR af (indien je lens dat heeft)
        -uitschakelen flits
        -RAW

        misschien ben ik nog iets vergeten, maar ik zal vanavond even checken (want ik moet nog zo'n 20 producten fotograferen)

        Nog één ding: onderschat dit werk niet. Ik post hier een voorbeeldje; de EXIF zit er waarschijnlijk nog ergens in.

        Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

        Comment


        • #5
          Re: camera instellingen bij productfotografie

          Die 'Ikea' tip van James71 is zeer goed!

          De volgende website is van een firma die zijn produkten aan de man tracht te brengen; er staan echter een hoop waardevolle tips in:
          http://www.tabletopstudio.com/
          en
          http://www.tabletopstudio.com/documents/HowTo_page.htm

          Zoek ook eens onder 'produkt'.
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • #6
            Re: camera instellingen bij productfotografie

            Bij Ikea en Gamma ben ik al langs geweest, door de tip van Ropselkupke....

            Nu nog de praktijk....

            F22 Is dat niet een te kleine diafragma opening?
            Zelf zat ik eerder te denken aan grote diafragma openingen, om hierdoor een kleine scherpte diepte te bereiken.

            Peter.
            www.dpix.nl event photography

            Comment


            • #7
              Re: camera instellingen bij productfotografie

              een klein diafragma geeft een grote(re) diepte, zodat voor en achterkant van je product even scherp zijn. Je kan het diafragma natuurlijk vergroten als je bepaalde accenten in je foto wil leggen, maar dat bepaal je uiteraard zelf.

              Nog iets dat ik vergeten te vermelden ben: ik gebruik een handmatige Witbalans van 5000K omdat ik twee zo'n dergelijke lampen gebruik en geen andere lichtbronnen meng.
              Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

              Comment


              • #8
                Re: camera instellingen bij productfotografie

                Op welke manier regel je de hoeveelheid licht?
                Dimmer? Of b.v. sluitertijd?

                Peter.
                www.dpix.nl event photography

                Comment


                • #9
                  Re: camera instellingen bij productfotografie

                  je zet je camera op de Ta stand, dus je kiest je diafragma en laat je camera zelf de sluiterijd bepalen. Je gaat best 1 tot 2 stops overbelichten, indien dit onvoldoende resultaat geeft, kan je nog altijd je camera op de manuele stand zetten.

                  Ik transfereer ook meestal de foto's naar de laptop/pc om daar het resulaat te zien. Indien het resultaat niet goed is, moet je anders instellingen zetten. Soms gaat dit tot 10 foto's per product.
                  Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera instellingen bij productfotografie

                    1_Voor productfoto's heeft men liefst (meestal) dat het volledige product er haarscherp opstaat, dus ... een zo groot mogelijke dieptescherpte (f16-f32).
                    2_Voorts wenst men vaak ook een een zo zacht mogelijke schaduw en een egale achtergrond.
                    3_Dozen, kokers, spuitbussen e.d. liefst niet frontaal in beeld brengen (= plat beeld) maar ietwat schuin zetten of lichtjes 'van bovenaf' fotograferen zodat de kijker een idee krijgt van de grootte/diepte van de doos. Eventuele perspectiefvervorming die is opgetreden corrigeren in PS.
                    4_Een juiste kleurbalans is natuurlijk belangrijk (kan je uiteraard corrigeren als je in RAW fotografeert, maar meteen zo correct mogelijk je opname maken is beter).
                    5_Soms moet je er ook rekening mee houden dat het product makkelijk/snel 'vrijstaand' moet kunnen worden gemaakt.
                    6_Productfoto's ogen vaak fraaier en krijgen meer dimensie als je een lichtbron 'schuin-achter' het product opstelt + een tweede (zachtere) lichtbron of reflectiescherm vooraan langs de andere kant voor opheldering.
                    7_ Lijkt misschien een stomme tip maar ... de producten proper maken (vingerafdrukken, stof, vet ...) alvorens de opname te maken kan je heel wat tijd besparen in de post-bewerking.

                    Voor 'food-opnamen' gelden echter weer andere regeltjes qua scherpte, sfeer en licht (maar als je nog maar pas begint met productopnamen zou ik daar toch nog even m'n handen afhouden).

                    Dit waren alvast enkele zaken die mij meteen te binnen schoten.

                    Alvast succes.
                    Guy
                    Last edited by guydw; 29 augustus 2007, 14:18. Reden: Extra tips toegevoegd
                    www.guydewestelinckfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera instellingen bij productfotografie

                      5_Soms moet je er ook rekening mee houden dat het product makkelijk/snel 'vrijstaand' moet kunnen worden gemaakt.
                      Heel juist! Het is een illusie dat alles netjes uit de camera komt (toch niet bij mij). Voor volgende foto was heel wat PS nodig om de achtergrond mooi weg te krijgen.

                      Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera instellingen bij productfotografie

                        Heb zelf een lichttent van 80cm gekocht om modelauto's te fotograferen, drie lampen van 5000°, langs links, rechts en top verlichting ... en een fluwelen, gebogen achtergrond (wit of zwart naargelang de kleur van het autootje), beetje spelen met de lichtbronnen links en rechts om zo min mogelijk schaduw te krijgen ... werkt perfect.

                        Gebruik trouwens de 50mm 1.8 hiervoor, f16 tot f22 geeft in mijn geval perfecte resultaten (auto's zijn 1/18e dus nog redelijk groot, waardoor ik verder van het model kan staan, voor 1/43e heb ik eigenlijk nog de 100mm macro nodig), gebruik trouwens de Av stand hiervoor, met witbalans op 5000°, achtergrond nog een beetje aanpassen in PS en klaar, ik vind dat er wel een beetje schaduw mag zijn, anders lijkt het iets te artificieel (maar da's persoonlijk natuurlijk)

                        Geeft dan iets in deze aard :

                        Voor deze foto heb ik trouwens voor de eerste keer nog een opzetflits gebruikt met -2 flitscompensatie ... sluitertijd zit meestal rond de 1 à 2 seconden bij deze lichte kleur.

                        Ik heb in totaal zo'n 100 euro betaald voor de tent (eBay.de), de drie spaarlampen op 5000° (ook eBay.de) en drie staanlampen met verstelbare kop (uit Ikea )
                        Het voordeel van deze spaarlampen is dat ze (nadat ze warm zijn) voldoende licht geven, en ik kan ze tegen de tent zetten zonder dat mijn tent in vlammen opgaat ... met bouwlampen moet je afstand bewaren, maar die werken ook, alleen witbalans aanpassen.

                        Heb toen trouwens nog een 40cm tentje gratis gekregen omdat ze eerste deze kleine tent opgestuurd hadden, foutje van hun kant ... voordeel voor mijn kant.

                        Collega heeft pas een lichttent van 120cm gekocht bij konijn ... maar da's wel echt groot

                        Mark
                        Last edited by LamboCars; 2 september 2007, 15:20.
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment

                        Working...
                        X