Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor concertfotografie....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor concertfotografie....

    Ik mag binnenkort op een concert fotograferen, maar heb niet al te veel ervaring daar mee, heeft iemand tips.
    Ik werk met canon en heb oa de 70-200 F2.8 lens. Als ik wel eens een feest heb, dan schroef ik de iso op en F2.8. Als het kan zonder flits natuurlijk.
    Is dit de beste oplossing tot succes? Of kan het ook anders?

    Soms heb ik ook wel feesten in donkere ruimtes. Ik fotografeer dan meestal op F2.8 en sluitertijd 60. En dan flits op Multi.
    Nu las ik ook iets over flitsen met 2e gordijn en dan je sluitertijd naar bijna een seconde brengen? Hoe werkt dit en hoe stel ik dit in op mijn flitser / camera en wat voor effect krijg je dan omdat je toch rond de seconde zit?
    Heeft iemand hier voorbeeldfoto's van?

    Ik hoor graag van jullie.

    Alvast bedankt,

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Tips voor concertfotografie....

    Heb er zelf geen ervaring mee maar lees wel vaker dat je best een lichtsterke prime gebruikt en geen flits (om de sfeer en de concertbelichting te behouden). Een 50mm 1.4 lijkt dan een goede keuze (als je niet te ver van het podium staat).
    Maar er zijn mensen op dit forum die er zeker ervaring mee hebben, dus zeker de zoekfunctie eens laten draaien...

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor concertfotografie....

      Als je bedoelt concert fotografie. Dan lijkt mij wat je in het eerste deel zegt de beste (min of meer enige) oplossing. Diafragma volledig open en iso voldoende hoog om nog een aanvaardbare sluitertijd te krijgen. Ook best spot licht meting gebruiken. Het enige probleem zou kunnen zijn dat je met 70mm te veel zoom hebt. Dit dan vooral een probleem op kleinere optredens of concerten. Eventueel kan een 50mm 1.8 daarvoor een oplossing geven.

      Wat je in het tweede deel van je post plaatst geld eerder voor "party fotografie". Als je bv mensen in een dancing ofz wil fotograferen. Dan werk je best met een flits op het 2de gordijn en een sluitertijd van 1sec (of iets korter). Door die lange sluitertijd behoud je het omgevingslicht en sfeer en met de flits verlicht je de personen die op de foto willen staan. Hier is een omnibounce of diffusor geen overbodige luxe. Anders krijg je soms nogal plat geflitste beelden.
      Hiervoor heb je ook eerder een breedhoek lens nodig en zeker geen 70-200. Aangezien je altijd dicht bij je onderwerp staat en er vaak meerdere mensen tegelijk op willen.
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor concertfotografie....

        Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
        Ik werk met canon en heb oa de 70-200 F2.8 lens. Als ik wel eens een feest heb, dan schroef ik de iso op en F2.8. Als het kan zonder flits natuurlijk
        Met deze lens zit je op rozen
        Diafragmavoorkeuze op F2.8, ISO op 800 of desnoods op 1600 (liefst geen tussenstappen)
        Witbalans tussen 2700-4000 indien in JPG, indien in RAW (bij voorkeur) van geen belang (Auto) - achteraf correctie aanbrengen, vooral als er veel rood in de foto zit (bij JPG doe je dit best met Curves, in RAW combineren met waarschuwing voor overbelichting)
        NIET flitsen , tenzij het echt niet anders kan (gloeilampen ipv spots bvb)
        In dat geval intensiteit van flash aanpassen (enkel oplichten)
        Scherpstellen op de ogen (als je daar de tijd voor hebt)
        Spotmeting gebruiken (indien tijdstip tussen licht en donker kiezen voor partialmeting en nacheck uitvoeren, desnoods belichtingscorrectie aanpassen)

        Zelf ga ik dan nog 1/3 stop overbelichten om achteraf de ruis beter onder controle te houden, maar met Canon is dit waarschijnlijk niet nodig

        Indien in RAW, presharpening in converter, definitieve sharpening pas als laatste bewerking (bij voorkeur bij het resizen of afdrukken)
        Last edited by mexicano; 28 augustus 2007, 21:31. Reden: tikfoutje
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor concertfotografie....

          Heb je hier al eens gekeken?

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor concertfotografie....

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Met deze lens zit je op rozen
            Diafragmavoorkeuze op F2.8, ISO op 800 of desnoods op 1600 (liefst geen tussenstappen)
            Witbalans tussen 2700-4000 indien in JPG, indien in RAW (bij voorkeur) van geen belang (Auto) - achteraf correctie aanbrengen, vooral als er veel rood in de foto zit (bij JPG doe je dit best met Curves, in RAW combineren met waarschuwing voor overbelichting)
            NIET flitsen , tenzij het echt niet anders kan (gloeilampen ipv spots bvb)
            In dat geval intensiteit van flash aanpassen (enkel oplichten)
            Scherpstellen op de ogen (als je daar de tijd voor hebt)
            Spotmeting gebruiken (indien tijdstip tussen licht en donker kiezen voor partialmeting en nacheck uitvoeren, desnoods belichtingscorrectie aanpassen)

            Zelf ga ik dan nog 1/3 stop overbelichting om achteraf de ruis beter onder controle te houden, maar met Canon is dit waarschijnlijk niet nodig

            Indien in RAW, presharpening in converter, definitieve sharpening pas als laatste bewerking (bij voorkeur bij het resizen of afdrukken)
            De truuk met de overbelichting kan je alleen toepassen als de achtergrond ook belicht is, als dat niet het geval is, dan is het onderwerp compleet weggebrand (en dat kan je zelfs in RAW niet meer terug goed krijgen).
            Tijdens het optreden van Cébi Lee vorige week heb ik zelfs tot een volledige stop moeten onderbelichten, om de gezichten een beetje redelijk belicht te krijgen.

            Je hebt deze foto's misschien al gezien :


            Die komen zo uit de camera, in jpeg (ik heb nog geen enkele RAW-foto gemaakt). Aan de belichting is niets gecorrigeerd, de foto's zijn alleen geresized en lichtjes verscherpt.
            De foto's zijn op iso 1600 gemaakt, het diafragma van de 70-200 f2,8 L IS stond op f3,5 om toch nog voldoende scherptediepte te behouden (in het Fotopic-album zitten een paar iso 3200 foto's van de drummer, die zat bijna helemaal in het donker, er was daar alleen een heel klein beetje rood licht).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor concertfotografie....

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De truuk met de overbelichting kan je alleen toepassen als de achtergrond ook belicht is, als dat niet het geval is, dan is het onderwerp compleet weggebrand (en dat kan je zelfs in RAW niet meer terug goed krijgen).
              1/3 stop niet kunnen rechttrekken in RAW ?
              Ik pas dit (bijna) altijd toe zonder enig probleem (bovenop een correcte belichting natuurlijk)
              Last edited by mexicano; 29 augustus 2007, 08:44.
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor concertfotografie....

                Kheb initieel de 30D gekocht voor spotmeting, maar nu gebruik ik die spotmeting dus eigenlijk van geen kanten meer . 1 stop tot 2/3de stops onderbelichten, kan je achteraf weer rechttrekken, in raw fotograferen. Verder niet té snel naar die f2.8 gaan. Op f4 is mijn percentage geslaagde foto's beduidend hoger. Liever dan iso 1600 ipv 800... Soms kan je natuurlijk niet anders dan 2.8 én iso 1600 maar goed... Voor de echt donkere situaties de 50mm 1.8 of lichtsterker. Nooit flitsen, uit respect voor de artiest(en) én de andere fotografen... kheb al super-expressieve foto's de mist zien ingaan omdat ik net op hetzelfde moment afdrukte als een andere fotograaf die net flitste. Zeker ook niet als er rook geblazen wordt ofzo, dan wordt je licht to direct teruggestuurd Natuurlijk zoals gewoonlijk ook aandacht besteden aan je compo's, ook al gaat het soms gewoon véél te snel op dat podium.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor concertfotografie....

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  1/3 stop niet kunnen rechttrekken in RAW ?
                  Ik pas dit (bijna) altijd toe zonder enig probleem (bovenop een correcte belichting natuurlijk)
                  Ik moest dus 1 volledige stop onderbelichten, als jij daar nog eens 1/3 stop meer gaat overbelichten, dan zit je met 1 en 1/3 stop aan de verkeerde kant, dat krijg je dus in RAW nooit meer goed...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor concertfotografie....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik moest dus 1 volledige stop onderbelichten, als jij daar nog eens 1/3 stop meer gaat overbelichten, dan zit je met 1 en 1/3 stop aan de verkeerde kant, dat krijg je dus in RAW nooit meer goed...

                    Nee, nee...dat bedoel ik dus niet; in jouw geval moest je gaan onderbelichten om een correcte opname te hebben. Van deze instellingen (zeg maar nulwaarde) ga ik dan 1/3 stop overbelichten (let wel: Nikon-toestanden)

                    Ik spreek voor opnames in het algemeen, jouw opname is evt een uitzondering (alhoewel ik dat betwijfel indien je spotmeting op het gelaat correct toepast)

                    Mooie foto's trouwens
                    Last edited by mexicano; 30 augustus 2007, 09:04.
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor concertfotografie....

                      oordopjes... vergeet geen oordopjes .....
                      www.Klikkerdeklik.be
                      Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips voor concertfotografie....

                        Hallo allemaal,

                        Bedankt voor alle reacties.
                        Ik heb wel wat vragen gekregen, waarom zou je bv eerder op 1600ISO gaan schieten dan op 800ISO klinkt niet logisch omdat je ook meer opblaast dan?

                        Wat is de minimum sluitertijd die jullie gebruiken bij concertfotografie zonder flits en met een 70-200 F2.8 lens?

                        Ik hoor graag van jullie.

                        Gr,

                        Vincent
                        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips voor concertfotografie....

                          Hallo allemaal,

                          Verder heb ik ook nog een vraag wat betreft het 2e sluitergordijn gebruiken bij donkere feesten:

                          Het voordeel is dat je idd een lage sluitertijd kan gebruiken zo rond de seconde, en zo meer omgevingslicht mee geeft op de foto en door te flitsen met 2e gordijn, bevries je het onderwerp. Dat is allemaal duidelijk. Maar.....waarom zou je dan niet zonder 2e sluitergordijn werken? In welke situatie gebruik je geen 2e sluitergordijn en waarom dan niet?

                          Ik hoor het wel.

                          Alvast bedankt,

                          Vincent
                          Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips voor concertfotografie....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                            Hallo allemaal,

                            Verder heb ik ook nog een vraag wat betreft het 2e sluitergordijn gebruiken bij donkere feesten:

                            Het voordeel is dat je idd een lage sluitertijd kan gebruiken zo rond de seconde, en zo meer omgevingslicht mee geeft op de foto en door te flitsen met 2e gordijn, bevries je het onderwerp. Dat is allemaal duidelijk. Maar.....waarom zou je dan niet zonder 2e sluitergordijn werken? In welke situatie gebruik je geen 2e sluitergordijn en waarom dan niet?

                            Ik hoor het wel.

                            Alvast bedankt,

                            Vincent
                            Ja dat tweede gordijn, dat maakt voor party's niet zo heel veel uit denk ik, tenzij misschien in een bepaalde situatie: lichtstrepen.

                            Stel, er rijd een auto voorbij, in 't donker. Als je die op 't eerste gordijn flitst met een lange belichtingstijd, den lijkt het alsof 'm achteruit rijd, doordat de ingeflitste auto achter z'n eigen lichtstrepen aan rijdt. Op 't tweede gordijn flitsen betekent dan dat 'm voor z'n lichtstrepen rijdt, omdat je'm pas geflitst hebt op 't einde van de belichting.

                            Snap je?

                            Voor party's maakt dat niet veel uit denk ik, tenzij iemand met een lampje staat te zwaaien of zo..

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips voor concertfotografie....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                              Wat is de minimum sluitertijd die jullie gebruiken bij concertfotografie zonder flits en met een 70-200 F2.8 lens?
                              Ik gebruik diafragmavoorkeuze en dan komt die sluitertijd wel vanzelf
                              Moeilijk te zeggen waar de grens ligt, hangt af van de situatie (heb zelfs opnames bij 1/15 die aardig gelukt zijn)
                              Wat ik wel doe is Auto-ISO op 400 of 800 gebruiken en die koppelen aan 1/125 (is in mijn situatie eigenlijk de ideale sluitertijd - ik gebruik meestal een 85mm prime)
                              Ligt de snelheid gelijk of hoger, dan gebruikt de D70 de lage ISO, zoniet trekt hij de ISO op en tracht die 1/125 te behouden; indien dit door lichtomstandigheden niet mogelijk is neemt hij de foto op een lagere snelheid
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment

                              Working...
                              X