Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

    Weet iemand of er ook verschil is als je bv met een lens die 2.8 aan kan en je een foto maakt op bv 8.0 of dat je met een lens een foto maakt die min. 4.0 aan kan en een foto op 8.0 maakt.

    Bv het verschil tussen de canon L 24-104 F4.0 en de L 24-70 F2.8

    Alvast bedankt.

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

    Op f8 zijn de meeste lenzen op hun scherpst, en dan zal je niet meer zoveel verschil zien.

    Ik neem aan dat je de 24-105 f4 L IS bedoelt in de vergelijking? Die is ook op f4 al heel scherp, het is dus voor de scherpte niet noodzakelijk om die een stop dicht te draaien (ze wordt dan nog wel iets scherper natuurlijk).
    Bij de goedkopere f5,6-zoomlenzen zal je pas op f8-f11 echt scherpe resultaten krijgen, dat is dus het grote verschil tussen de duurdere en goedkopere lenzen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

      Klein vraagje,

      Is het ook zo dat je met een lens van 2.8 niet beter kan scherp stellen in het donker omdat die een grotere opening heeft?
      www.bartdeweer.be

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door bartekek Bekijk bericht
        Klein vraagje,

        Is het ook zo dat je met een lens van 2.8 niet beter kan scherp stellen in het donker omdat die een grotere opening heeft?
        Met een f2,8 lens komt er dubbel zoveel licht in de camera tijdens het scherpstellen, dan met een f4-lens, dat maakt het voor de autofocus inderdaad gemakkelijker, en dan zal er wat sneller en over het algemeen ook correcter scherpgesteld worden (een f2,8 lens laat zelfs vier keer zoveel licht binnen dan een f5,6 lens... ).

        Sommig camera's hebben scherpstelpunten waarbij er nog nauwkeuriger scherpgesteld wordt als er f2,8 (of zelfs lichtsterkere) lenzen gebruikt worden. Met een lichtsterke lens heb je volledig open ook minder scherptediepte, en dan is die extra nauwkeurigheid ook wel nodig.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

          De scherpstelling gebeurt sowieso op de grootste opening . Ongeacht of je nu bv f8.0 hebt ingesteld zal het focussen gebeuren met diafragma open .
          www.Klikkerdeklik.be
          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

            Aangezien een lens altijd openstaat op haar maximale opening zal je bij een lichtsterke lens ook een 'heldere zoeker' hebben, klopt dit? En dus in een eerder donkere ruimte (feestjes, concerten...) kan je meer zien door je zoeker bij bv een f1.4 dan bv. een f4? Dat lijkt me wel handig...

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door drongo92 Bekijk bericht
              Aangezien een lens altijd openstaat op haar maximale opening zal je bij een lichtsterke lens ook een 'heldere zoeker' hebben, klopt dit? En dus in een eerder donkere ruimte (feestjes, concerten...) kan je meer zien door je zoeker bij bv een f1.4 dan bv. een f4? Dat lijkt me wel handig...
              Ja dat klopt natuurlijk ook. Wat ik nog altijd niet snap, dat is wat nu je nu juist kunt doen met dat dof knopje onderaan de lens.
              Als je erop drukt, gaan de lamellen dicht en komt je scherm iets donkerder.
              Maar wel kvoodeel dit nu heeft ...
              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                Ja dat klopt natuurlijk ook. Wat ik nog altijd niet snap, dat is wat nu je nu juist kunt doen met dat dof knopje onderaan de lens.
                Als je erop drukt, gaan de lamellen dicht en komt je scherm iets donkerder.
                Maar wel kvoodeel dit nu heeft ...

                Je kijkt dan door de opening die jij (of de camera, indien op automatische stand) ingesteld hebt, niet de grootste opening. Naast een donkerder beeld heb je dan ook een preview op de scherptediepte met de ingestelde opening.
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

                  Op voorwaarde dat je toestel een deftige zoeker heeft kun je met de DOF-knop een voorafbeeling krijgen van de scherptediepte bij het gekozen diafragma.
                  Maak bijvoorbeeld eens op een helder moment een proefopstelling: zet iets op 2,7 meter, iets op 3 meter en iets op 3,6 meter, je lens op 70mm . (@ ThEScReW, gebruik je 55-200) En scherpstellen op het middelste voorwerp.
                  Nu diafragma op f16, en druk op de DOF-knop. Kijk aandachtig in de zoeker naar de 3 voorwerpen. Alle 3 de voorwerpen zullen scherp zijn. Doe daarna hetzelfde op je grootste diafragma, f5,6 of f4,5. Je zal het verschil wel zien.
                  Last edited by pol parasol; 30 augustus 2007, 09:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Op voorwaarde dat je toestel een deftige zoeker heeft kun je met de DOF-knop een voorafbeeling krijgen van de scherptediepte bij het gekozen diafragma.
                    Maak bijvoorbeeld eens op een helder moment een proefopstelling: zet iets op 2,7 meter, iets op 3 meter en iets op 3,6 meter, je lens op 70mm . (@ ThEScReW, gebruik je 55-200) En scherpstellen op het middelste voorwerp.
                    Nu diafragma op f16, en druk op de DOF-knop. Kijk aandachtig in de zoeker naar de 3 voorwerpen. Alle 3 de voorwerpen zullen scherp zijn. Doe daarna hetzelfde op je grootste diafragma, f5,6 of f4,5. Je zal het verschil wel zien.
                    Zal het eens proberen als het echt werkt op mijn 400D Bedankt POL PARASOL
                    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil tussen een lichtgevoelige lens en een gewone lens?

                      Bedankt voor de goede uitleg, ik was niet zeker of mijn stelling juist was, nu kan ik weer op 2 oren slapen, thx
                      www.bartdeweer.be

                      Comment

                      Working...
                      X