Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe D80 of tweedehands D200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe D80 of tweedehands D200?

    Hello,

    eind september ga ik overstappen naar een nieuwe body. Zou graag de D80 willen, maar nu de D200 goedkoper gaat worden door de komst van de D300, ben ik wat aant twijfelen... ? Alé ik niet eigenlijk , maar een mede BD'er raadde me aan ineens de D200 te kopen.

    D80 is de nieuwste versie van die reeks, opvolger van D70s
    D200 is niet meer de nieuwste van de reeks, dat is de D300.

    Trouwens, voor een D200 voor €800 te vinden zal ik nog even moeten wachten zeker?

    Ruis ivm D80-D200 = zelfde?

    Ik weet dat er vele vergelijkingstabellen bestaan tussen beide toestellen, maar wat is voor jou het grootste argument om 1 van de beide toestellen te hebben?

    bedankt

  • #2
    Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

    Ruis zou beter zijn bij D80, maar daar lig ik al alng niet meer van wakker sinds ik die zelfs met een D70 meestal onder controle kan houden
    Ik heb meer vertrouwen in de AF van de D200 (subjectief misschien) en de snelheid in continue-mode ligt hoger
    Nog een (relatief) nadeel is dat de D80 SD-kaartjes gebruikt
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

      Ga maar voor de D200. De D80 die ik ook heb die geeft constant overbelichting moet zelfs tot twee stops terug gaan voor een correct belichte foto. JPEG komen wel wat gladder uit het toestel en vragen minder nabewerking. Maar Ik vind de D200 veel beter van lichtmeting en voor mee te werken.
      Als ik dezelfde foto neem heeft de D80 ook een afwijkende witbalans tegen de D200 .De D200 is op alle vlakken beter hierin.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Ruis zou beter zijn bij D80, maar daar lig ik al alng niet meer van wakker sinds ik die zelfs met een D70 meestal onder controle kan houden
        Ik heb meer vertrouwen in de AF van de D200 (subjectief misschien) en de snelheid in continue-mode ligt hoger
        Nog een (relatief) nadeel is dat de D80 SD-kaartjes gebruikt
        Nadeel SD kaarten??? Wat hoor ik nu?
        CF is beter ofzo? In uithoudingstesten is meermaals gebleken dat SD veel sterker en betrouwbaarder is dan die CF kaarten. Steek eens 100x snel een geheugenkaart in je camera. Kans dat bij CF iets kapot gaat is veel groter,
        door die verbindingspinnetjes in je D200. Nu zal je het element snelheid wel vallen van CF kan 266x en SD maar 150x. Hoeveel camera's hebben dat echt nodig?
        Handig voor de dataoverzet maar die 10sec extra wachten heb ik wel voorover

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

          Ik heb dus twee weken geleden de D80 besteld. Hij was even niet leverbaar waar ik hem bestelde, bij de lokale fotograaf, waar hij in pakket met lens, slechts € 80 duurder was dan bij Konijnenberg. Mijn fotograaf heeft me in 't verleden al goed geholpen en nog nooit teleurgesteld, dus kocht ik hem daar.
          Ik ging er binnen met het idee een D200 te kopen. Ik kwam er buiten, gerustgesteld dat een D80 voor een serieuze amateurfotograaf meer dan genoeg is.
          De technische verschillen zijn te verwaarlozen. De D200 is robuuster en ietwat sneller en heeft een pak snufjes die "ik" waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Het verschil... € 530 voor een nieuwe camera.
          Wat jij nu wil doen is... kiezen tussen een nieuwe D80 en een tweedehands D200. Dan moet jij gaan kijken waarvoor je je camera gaat gebruiken, hoeveel je ze gaat gebruiken, en je afvragen of je in de omstandigheden waarin je ze gebruikt de robuustheid van belang is. Weet ook dat hij groter en zwaarder is.
          Op deze link staat trouwens een interessante aanbieding.

          Wat mij er toe bracht een D80 te kopen is vooral omdat alle onderdelen die je erbij kan kopen, zoals een batterijpack en afstandbediening, sowieso goedkoper zijn en omdat ik al voor 8Gb aan SD kaartjes heb. Het zijn allemaal maar kleine verschillen, maar het is €10 euro hier, €20 euro daar en die deftige CF kaartjes, waarvan hierboven sprake, kosten ook nog veel.
          Wat me er van zou weerhouden hebben de D80 te kopen, is dat de full-raw foto's er niet mee kunnen gemaakt worden, enkel NEF-raw. In de toekomst wil ik dit wel gaan gebruiken, maar dan zijn we weeral een paar jaar verder, en is er al een veel betere D500 .

          Overbelichting ? Wel... elke camera is anders en vereist een andere manier van gebruiken. UIteindelijk staat de oplossing er hierboven al bij. Ik ben er me van bewust dat het even zal duren voor ik uit de D80 het gewenste resultaat zal krijgen, maar hoop, en ben bijna zeker, dat het ooit komt.

          Voor mij was het vooral een "berekening" die de doorslag gaf. Als de D2X maar zoveel als een D80 kostte, zouden we waarschijnlijk allemaal daarmee rondlopen. Mijn mening is echter dat ik met de D80 zeker geen slechte aankoop doe. Het is gewoon een degelijke camera die lekker in de hand ligt, zeker met batterijpak.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

            Ik heb zelf ook al een tijdje een D80 en het is een prachttoestel. Ik fotografeer vooral in M en die lichtmeting(spot, gebruik ik meestal) werkt vooralsnog perfect, daarbij kan je in raw nog altijd wel wat bijsturen. En in Fvoorkeuze, als in A belicht mijn D80 echt wel goed hoor.

            En de jpegs (gebruik ik zelf niet veel) zien er echt goed uit en vragen weinig nabewerking. Ideaal voor feestjes enzo.

            Enige nadeel de ruis op na 1000 iso is aanzienlijk op A4

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

              Oorspronkelijk geplaatst door Swiers Bekijk bericht
              Enige nadeel de ruis op na 1000 iso is aanzienlijk op A4
              ruis op 800 is toch beter dan bij de D70 hé? en nee, ik ga niet naar canon voor dit

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                ruis op 800 is toch beter dan bij de D70 hé? en nee, ik ga niet naar canon voor dit
                Ruis op Iso 800 met een D200 is stukken beter dan met een D70. Ik heb met beide toestellen gewerkt.
                De schorpioenvis (door mij getrokken op 800 iso) is hiervan een mooi voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=176159
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                  Ik was van plan me een D200 aan te schaffen in september, maar met de komst van de D300 denk ik nog even geduld uit te oefenen ivm een lagere prijs (nieuw)
                  Wat de ruis betreft ben ik toch niet zo zeker (heb onbewerkte proefopnames gemaakt en die zijn niet zo schitterend); anderzijds zal het me een zorg wezen (met de methode ik toepas voor de D70 zal dat voor de D200 ook wel lukken)

                  @AndriesGeoffrey - relatief schreef ik; ik vind het in mijn geval zeker niet handig om met 2 formaten te werken (CP5400, D70 en - hopelijk binnenkort - D200)
                  Last edited by mexicano; 29 augustus 2007, 14:23.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Ruis op Iso 800 met een D200 is stukken beter dan met een D70. Ik heb met beide toestellen gewerkt.
                    De schorpioenvis (door mij getrokken op 800 iso)
                    knappe foto Resized zoals hij daar staat is de ruis niet zichtbaar. Mn partypics zullen ook op dat formaat geresized worden. Ruis D80 en ruis D200 is gelijkwaardig +- ? Allebei veel beter dan D70 hé?

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                      Wat me er van zou weerhouden hebben de D80 te kopen, is dat de full-raw foto's er niet mee kunnen gemaakt worden, enkel NEF-raw
                      Wat wordt hier dan juist mee bedoeld ?
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Wat me er van zou weerhouden hebben de D80 te kopen, is dat de full-raw foto's er niet mee kunnen gemaakt worden, enkel NEF-raw.

                        .
                        bestaat er dan een niet full raw?

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                          Ik heb voor de D200 gekozen omdat deze beter in de hand ligt dan de D80, die ik te klein vind. En ik heb nu toch niet bepaald grote handen... Ook de mogelijkheid dat de veelgebruikte instellingen via knoppen bereikbaar zijn en (op termijn) blind te gebruiken zijn (zonder dus eerst in een menu te gaan zitten scrollen).
                          "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Swiers Bekijk bericht
                            bestaat er dan een niet full raw?
                            Vergeet het... ik heb me hier laten misleiden door de term NEF. Ik bekeek een vergelijking en bij de D80 stond NEF en bij de D200 stond RAW. Blijkbaar is NEF gewoon de "term" die Nikon voor zijn RAW gebruikt. Sorry voor mijn onwetendheid.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe D80 of tweedehands D200?

                              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Vergeet het... ik heb me hier laten misleiden door de term NEF. Ik bekeek een vergelijking en bij de D80 stond NEF en bij de D200 stond RAW. Blijkbaar is NEF gewoon de "term" die Nikon voor zijn RAW gebruikt. Sorry voor mijn onwetendheid.
                              Als ik me niet vergis ondersteunt een D80 (net als mijn D50) alleen "compressed NEF". De camera comprimeert de 12 bit/pixel die van de CCD komen op een lossy manier (Nikon noemt 't naar het schijnt "visually lossless"). Resultaat is dat elke pixel in 6 ipv. 12 bits kan opgeslaan worden, maar dat er van de oorspronkelijke 12 bits "slechts" 9 à 10 bits informatie overblijven (je krijgt dus geen 4096, maar slechts 1024 mogelijke pixelwaardes). De D200 ondersteunt naast compressed ook uncompressed NEF (waar wel de volle 12 bits aan informatie bewaard blijven).

                              Een en ander staat goed uitgelegd in de "Complete Guide to the Nikon Dxx" ebooks van Thom Hogan.

                              Comment

                              Working...
                              X