Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

    Vanavond moet ik in de fitness de deelnemers van het hockeykamp individueel fotograferen met hun sponsorshirt terwijl ze aan het spinnen zijn (fietsen op muziek, tzijn geen klein spidermannen hé!).

    Ik heb alleen mijn fototoestel, de tamron en de ingebouwde flits want ik kan niet meer naar huis voor een statief.

    Hoe begin ik er aan?
    Diafragmavoorkeuze op?
    Iso 400 of 800?
    Half ingezoomd of volledig en zo kadreren?

    De materie is een uitdaging en zoals steeds moet het snel en is er maar 1 mogelijkheid dus...

    Foto's van de lokatie is te zien op de laatste 2 beelden van deze collage.

    Groetjes en bedankt voor de ideeen!
    Last edited by loloboy; 28 augustus 2007, 13:13. Reden: typfout
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

  • #2
    Re: Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

    Het is natuurlijk zeer moeilijk om de situatie in te schatten, wanneer je deze nog nooit gezien hebt.

    Maar op het eerst zicht zou ik zoiets proberen.

    Diafragma volledig open zal zeker nodig zijn. (bij je tamron 2.8 dus)
    ISO zou ik proberen op 400 houden (ivm ruis, eventueel als het nodig is kan je nog tot 800 gaan)
    Hoeveel je inzoomt is niet echt van belang, aangezien het diafragma over het hele bereik het zelfde is. Misschien kan je de 2 uitersten vermeiden dus eerder tussen de 30-70 werken omdat de uitersten meestal niet zo'n scherpe beelden opleveren.
    Statief zal niet veel helpen, aangezien de personen zelf bewegen.
    En je zal denk ik ook gebruik moeten maken van je interne flits. Dit is niet zo handig en geeft niet altijd een even goed resultaat, maar er zal anders denk ik te weinig licht zijn om de sportende personen scherp te kunnen krijgen. Eventueel kan je een zelf gemaakte diffusor gebruiken (bv papier voor je flits houden,... hier is veel over te vinden op het forum).

    Ook zou het best zijn dat je een 10-15tal min voor dat de personen aanwezig al in de zaal kan zijn. Dan heb je rustig tijd om de zaal te bestuderen en wat uit te proberen. Anders kan het gebeuren dan de eerste helft van je foto's mislukken of dat je pas kan beginnen fotograferen als de helft al gedaan heeft.
    ... see the ART not the TOOL ...

    Comment


    • #3
      Re: Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

      Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
      Het is natuurlijk zeer moeilijk om de situatie in te schatten, wanneer je deze nog nooit gezien hebt.

      Maar op het eerst zicht zou ik zoiets proberen.

      Diafragma volledig open zal zeker nodig zijn. (bij je tamron 2.8 dus)
      ISO zou ik proberen op 400 houden (ivm ruis, eventueel als het nodig is kan je nog tot 800 gaan)
      Hoeveel je inzoomt is niet echt van belang, aangezien het diafragma over het hele bereik het zelfde is. Misschien kan je de 2 uitersten vermeiden dus eerder tussen de 30-70 werken omdat de uitersten meestal niet zo'n scherpe beelden opleveren.
      Statief zal niet veel helpen, aangezien de personen zelf bewegen.
      En je zal denk ik ook gebruik moeten maken van je interne flits. Dit is niet zo handig en geeft niet altijd een even goed resultaat, maar er zal anders denk ik te weinig licht zijn om de sportende personen scherp te kunnen krijgen. Eventueel kan je een zelf gemaakte diffusor gebruiken (bv papier voor je flits houden,... hier is veel over te vinden op het forum).

      Ook zou het best zijn dat je een 10-15tal min voor dat de personen aanwezig al in de zaal kan zijn. Dan heb je rustig tijd om de zaal te bestuderen en wat uit te proberen. Anders kan het gebeuren dan de eerste helft van je foto's mislukken of dat je pas kan beginnen fotograferen als de helft al gedaan heeft.
      De zaal heb ik gisteren al gezien (zie link, 2 laatste beelden).
      Bijkomend probleem is dat aan de ene kant een groot raam zit, aan de andere kant en spiegel waar het veel donkerder is met rode spots.

      Dacht dat een statief, wegens waarschijnlijk redelijk korte sluitertijd, toch al de bewegingsonscherpte een deel zou kunnen voorkomen. Een beetje beweging in het onderwerp is mss nog niet zo slecht? Zeker de benen. Ik kan natuurlijk vragen een slow te draaien in plaats van "pump up music"...

      Thxs voor de reply!
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

      Comment


      • #4
        Re: Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

        Hoe is de shoot afgelopen? Toch nog goed foto's kunnen nemen en die moeilijke omstandigheden?
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment


        • #5
          Re: Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

          Al bij al nogal meegevallen vind ik zelf.
          Zijn geen echte "portretten" geworden zoals een modellenshoot maar tzijn dan ook een klein beetje actiefoto's, de ene al wat actiever dan de andere.



          De wittekop met witte T is mijn zoon Michiel, 12 jaar.

          Groetjes en bedankt voor de interesse!
          Nog iemand tips voor de volgende maal?
          Last edited by loloboy; 31 augustus 2007, 09:54.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Portret - sport - weinig licht... Hoe begin je er aan?

            Ze zien er inderdaad nog goed uit, mooi scherp en niet te donker. Dus opzet lijkt me geslaagd.
            ... see the ART not the TOOL ...

            Comment

            Working...
            X