Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

    Ik weet niet echt of dit camera of lens gerelateerd is, dus probeer ik het even hier.
    Mijn foto's zijn nooit echt scherp vind ik, ik heb een foto van een meter gemaakt, om te zien als er backfocus is ,maar zo te zien is het niet dat.
    Enkele gegevens van de foto, 1:250 sec. F7.1, iso 100,.
    Kan er iemand soms zien wat er mis is , genomen met een Canon op AV

    .
    Klein kodakske

  • #2
    Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

    Ik denk dat je beter het meetinstrument horizontaal had gelegd en ervoor te zordgen dat zowel object als camera mooi waterpas zijn tov elkaar. Want onderaan heb je precies een andere meting (lichte backfocus) tov de bovenkant waar dit dan weer niet meer zichtbaar is. Op f 7.1 verwacht ik ook een grotere dof maar dat is dan wel afhankelijk van de afstand objectief-object.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

      En zeker de proef met statief doen en met camera op 45°.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

        Welke Canon, welke lens? Heb net hetzelfde probleem, nooit scherp. Het is iets beter met een andere lens die ik heb maar toch nog niet fameus. Wat is je vergelijkingspunt?

        Comment


        • #5
          Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

          De plooimeter lag in een hoek van Ongeveer 54 °, en ook op het zicht horizontaal denk ik. afstand ongeveer 10 cm. Alles met statief, en een afstandsbediening kabeltje om af te drukken, met zon,buiten. en automatisch scherpgesteld op de 20cm aaanduiding van de meter.
          Dit was met de sigma 105 macro 2.8, maar heb ongeveer hetzelfde met de sigma 17-70mm.
          Wat mij, zoals door Pol al gezegd verwonderd, is dat de scherptediepte niet erg veel is op f 7.1
          Deze volgende is op 15" , een klein diafragma van F 45 en een afstand tot de lens van Ongeveer 60 cm, ook niet echt scherp.

          Klein kodakske

          Comment


          • #6
            Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

            Je hebt scherpgesteld op "20cm".
            Nu deze markeringen zien er toch relatief scherp uit.
            Ten tweede getrokken met een macro lens 105 mm.
            Macrolenzen hebben een zeer kleine scherptediepte;
            slechts enkele mm.
            Wat die andere lens betreft ( 17 - 70 ) misschien een voorbeeldje?
            Terloops: Knap gevonden dat gebruik van die plooimeter.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

              Hier staat perfect uitgelegd hoe je moet tewerk gaan om backfocus te meten.


              Groeten

              Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                Met een 105mm op 10 cm afstand kan ik er wel inkomen dat de DOF zeer beperkt is, zelfs op f7.1.
                Wat scherpte betreft zou die misschien wel beter kunnen. Nu, ik ken de Sigma niet, maar weet in elk geval dat het met mijn 105 Nikon en zonder nabehandeling al veel scherper zou zijn.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                  Ik heb ook een 105mm Sigma, en ik kan je verzekeren dat mijn exemplaar vlijmscherpe foto's oplevert.
                  David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                  Comment


                  • #10
                    Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                    Ik ben het zopas even iets nauwkeuriger gedaan, volgens de link van Erwin, maar heb geen printer, dus terug de plooimeter gebruikt, op 65 cm,45 graden, statief en afstandsbediening, Sigma 17_70, sluitertijd 1/1600sec, F 6.3.
                    Volgens mij toch niet gestoken scherp, zijn allen nieuwe lenzen, ligt het aan de body??, die is al van 2004-,300D

                    Klein kodakske

                    Comment


                    • #11
                      Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                      Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                      Ik ben het zopas even iets nauwkeuriger gedaan, volgens de link van Erwin, maar heb geen printer, dus terug de plooimeter gebruikt, op 65 cm,45 graden, statief en afstandsbediening, Sigma 17_70, sluitertijd 1/1600sec, F 6.3.
                      Volgens mij toch niet gestoken scherp, zijn allen nieuwe lenzen, ligt het aan de body??, die is al van 2004-,300D

                      Zo op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit, maar dat is pas te beoordelen bij een volledig formaat foto. het focuspunt lijkt mij niet het probleem te zijn. Al eens een andere lens getest ??

                      Hoe staat de verscherping in de camera ???

                      alex
                      Website : www.alextimmermans.com
                      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                      Comment


                      • #12
                        Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                        Die test onder 45° dient om eventuele back- of frontfocus op te
                        sporen. Ik veronderstel toch dat je auto focus scherpstelt op
                        één centraal punt in het midden! dus moet het midden van deze
                        foto scherp zijn.
                        Verder: Welke focale lengte heb je nu gebruikt?
                        En ook je foto interpreteren op 100% grootte!
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                        Comment


                        • #13
                          Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                          Deze laatste foto is van de 17-70 sigma op 70mm.
                          De voorgaande van de Sigma 105mm.
                          Dit zijn natuurlijk foto's die voor het internet geschikt gemaakt zijn met PS, met resolutie 72 op 700 px. groter mag hier niet gepost worden dacht ik.
                          Ik zit nu ongeveer aan een 3000 €, en dacht dat je dan toch wel betere foto's kon maken met dit zooitje, dit is zoals een point and shoot toestel.
                          Ben al sterk bekoeld van digitaal want mijn vorige analoge toestel,met honderden dia's, waren nooit zo flou.
                          Klein kodakske

                          Comment


                          • #14
                            Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                            Je hebt de laatste foto getrokken met een focal length van 70mm;
                            de afstand naar het onderwerp is ong. 60 cm, je diafragma is f6.3
                            Je hebt een canon toestel gebruikt. Ik ga ervan uit dat het geen fullframe
                            is. dus een cropwaarde van laat ons zeggen 1.6.
                            Met deze waarden bekom je een scherptediepte van ong 1,5 cm!
                            Dus ongeveer 0.5 cm voor je scherpstelpunt en 1 cm achter je
                            scherpstelpunt.Dus lijken die resultaten vrij normaal.
                            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                            Comment


                            • #15
                              Re: nooit echt sherp, camera, of lenzen.(of ik)

                              Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                              Deze laatste foto is van de 17-70 sigma op 70mm.
                              De voorgaande van de Sigma 105mm.
                              Dit zijn natuurlijk foto's die voor het internet geschikt gemaakt zijn met PS, met resolutie 72 op 700 px. groter mag hier niet gepost worden dacht ik.
                              Ik zit nu ongeveer aan een 3000 €, en dacht dat je dan toch wel betere foto's kon maken met dit zooitje, dit is zoals een point and shoot toestel.
                              Ben al sterk bekoeld van digitaal want mijn vorige analoge toestel,met honderden dia's, waren nooit zo flou.
                              Upload even hoge resolutie foto's op imageshack of gelijkaardig en post de link.
                              www.flickr.com/nertog/sets

                              Comment

                              Working...
                              X