Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte met canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte met canon 400D

    Ik heb wat test foto's overdag gemaakt met mijn 400D.
    Ik heb de stand ' P ' genomen en wat ' snapshots ' genomen van allerlei zaken, gebouwen, beelden enz ... toen ik de foto's op mijn laptop zag verschijnen viel het me op dat de meeste foto's onscherp waren bij het bekijken van beeld 100% en niet de foto gaf die ik wou ... sterke kleuren volledige scherpte enz ...
    Ik gebruik geen slechte lens nl. een canon 17-85mm USM die krijgt toch goede kritiek ...
    Ik wou echt eens foto's maken zoals vroeger met de compact camera nl. canera richten en shot afdrukken ... die veelal goede foto's gaf MAAR die natuurlijk niet de karakter foto's neemt zoals scherpte diepte.
    Als ik me een 40D zou aanschaffen of een 30D zou ik dan ook dezelfde onscherpe/wazige resultaten hebben bij de ' P ' stand, richten en vastleggen ....
    (info : de foto's zijn niet bewogen maar onscherp )

    k'Ben benieuwd naar de reacties ...

    THNX

    Stefan - ON7STV
    Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

  • #2
    Re: onscherpte met canon 400D

    Hi,

    Laat eens iets zien.Het zou mij verbazen !

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte met canon 400D

      Tja natuurlijk de foto's naar prullemand en weg ....
      kan ze dus niet laten zien ...
      k'zal er nog eens moeten maken en posten
      Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte met canon 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan ON7STV Bekijk bericht
        Tja natuurlijk de foto's naar prullemand en weg ....
        kan ze dus niet laten zien ...
        k'zal er nog eens moeten maken en posten

        foto's uit prullenmand halen dan?

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte met canon 400D

          Graag wat serieuze comments ...
          Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte met canon 400D

            Hallo,

            Er zijn toch heel wat mensen die over een 400D beschikken, waaronder ikzelf en de onscherpte zal waarschijnlijk eerder liggen aan het nemen van de foto, dan aan het toestel zelf.
            Op dat vlak zal er niet veel veranderen als je voor een 400D of een 40D zou gaan
            Post zeker eens wat foto's, dan zien we wat je bedoeld en plaats er de Exif gegevens bij.
            Misschien heb je de foto's op een hele lage sluitersnelheid genomen waardoor de minste beweging al voor onscherpte kan zorgen.
            Enfin er zijn veel mogelijkheden die voor onscherpte kunnen zorgen hoor, laat de foto's maar komen
            Grtz

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte met canon 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan ON7STV Bekijk bericht
              Graag wat serieuze comments ...
              Begin dan alvast zelf met serieuze info te geven...

              Je kan bewegingsonscherpte hebben, een slechte lens, een softwarefout in de AF... en mensen moeten uitmaken wat er mis mee is omdat je dat zegt?

              Dus foto's uit de prullemand of nieuwe maken in 'auto' en dan zelfde in P en plaats de exif er bij. Dan pas kan men je helpen.

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte met canon 400D

                Rustig even

                Iedereen die van een point-and-shoot komt heeft dit voor

                Vergeet de Program modus
                Zet wieltje op Av (diafragma voorkeuze)
                Zet Menu
                1. Quality = RAW + boogjeL
                2. Picture Style = Landscape
                3. Histogram = RGB (voor later !)

                Wanneer je nu gaat fotos nemen kies je met de knoppen in het rond achteraan
                WB = zon of wolken of kunstlicht of whatever naargelang het licht
                Metering = Evaluative
                Iso = 200 (400 of hoger bij weinig licht)
                AF = One shot

                Knopje rechts bovenaan: Manual AF point selection: alleen het middenste punt

                Neem nu fotos en probeer de volgende regels in acht te nemen

                Kies je diafragma (met het wieltje boven vooraan) op waarde 5.6
                Kijk welke sluitertijd hiervoor wordt gekozen (in je zoeker onderaan)
                Zie dat deze minstens tussen 1/100 en 1/200 is wanneer je met de kitlens bv werkt
                Mik met half ingedrukte sluiter het middenste punt op wat je scherp wil, wacht even op het rode lichtje en de piep en druk rustig af

                Lees deze foto's in je PC, gebruik makend van een van de bijgeleverde programma's
                (bv Zoombrowser EX)
                De .JPG bestanden zullen zonder veel extra verwerking goed zijn, zoniet zijn er een aantal automatische en manuele mogelijkheden om bij te regelen

                Wanneer je meer wil gebruik de eveneens bijgeleverde Digital Photo Profesional om de raw bestanden (.CR2) te verwerken, hiermee kan je nog meer uit de fotos halen

                Maar zeg niet dat de camera niet deugt
                READ THE F...... MANUAL

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte met canon 400D

                  Om hulp te kunnen krijgen zul je toch echt een voorbeeldfoto moeten posten. Mijn ervaring met JPEG recht uit de camera (ik gebruik echter geen Canon maar Olympus en Pentax) is dat je ze zelf wat moet naverscherpen. De techneuten hier op het forum kunnen je precies uitleggen waarom dat dat zo is, ik heb alleen onthouden dat je elke foto apart moet beoordelen en dan kijken of tie scherp genoeg is naar jouw smaak en hem anders verscherpen. Een camera die namelijk voor jou verscherpt kan dat te heftig doen zodat je lelijke randjes krijgt enz... Een spiegelreflex zal dus minder hard na verscherpen dan je point and shoot omdat de fabrikant er vanuit gaat dat jijzelf de foto zo zult bewerken totdat de foto naar jouw smaak is.

                  Als je foto technisch goed is gemaakt (goede belichting, geen bewegingsonscherpte enz...) dan kun je eens proberen de camera wat sterker te laten verscherpen. De Canon zal dat ongetwijfeld kunnen. De P stand is in het algemeen niet de beste stand om te fotograferen. Ga dan liever voor de scenestanden als je start met fotograferen of gebruik de halfautomatische stand (Av of Tv) als je het nog lastig vind om een goede belichting te vinden.

                  Succes met je toestel en ik weet zeker dat als je eenmaal aan het toestel gewend bent je prachtige foto's kunt maken. Of het toestel moet niet goed werken, ja dan wordt het een ander verhaal. Maar daarvoor zijn dus voorbeeldfoto's nodig.

                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherpte met canon 400D

                    Hoi Stefan,

                    ikzelf kom ook van een compactje, en dan nog wel een oude 2mp camera

                    kocht mij dus ook 400d, en dan heb je inderdaad dikwijls de gedachte van, pff, wat voor camera heb ik nu gekocht,

                    door veel hier te lezen, ben ik op de hoogte dat ik hiermee niet alleen sta, maar kom ik tot besef, dat ik nog veel heb te leren, en dan is dat op de eerste plaats het toestel en de mogelijkheden/instellingen ervan, en op de tweede plaats het fotograferen zelf, waar ook vele truukjes, manieren van compositie enz... te leren zijn,

                    minstens even belangrijk is om een goed fotobewerkingsprogramma onder de knie te krijgen, maar zoals bij alles, al doende leert men,

                    ik ben er zeker van dat ik een goed toestel heb gekocht, toch voor een beginnend hobbyist zoals mezelf, maar het is nu nog aan mezelf, om het ventje achter de camera te bekwamen

                    'k zou zeggen, doe zoals ik, blijven proberen, wat bewerken, en met de tijd komen er meer en meer foto's uit je toestel waarmee je tevreden bent,
                    Eos R
                    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherpte met canon 400D

                      Compactcamera's doen nabewerking in het toestel.
                      Bij DSLR's is er gekozen om zo weining mogelijk aan nabewerking in het toestel zelf te doen maar de fotograaf de mogelijkheid te bieden dit zelf te doen naar eigen smaak.

                      Van Canon is het geweten dat overstappers van compacts de beelden nogal soft vinden.
                      De Minolta's leverde kleurechte en scherpe beelden af recht uit de camera, maar ja die worden niet meer gemaakt.

                      Na postprocessing is er geen verschil meer.

                      Maar zoals gezegd, post eens een foto, want somige zaken kunnen verkeert lopen door een verkeerde instelling of verkeerd gebruik.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherpte met canon 400D

                        Ik vermoed dat de onscherpte met beperkte scherptediepte te maken kan hebben. Als je je beelden schiet met grote diafragma-openingen (kleine diaframagetallen) gaat slechts een deel van het beeld scherp zijn, met name alles wat in het scherpstelvlak ligt en een beetje ervoor en erachter. Het scherpstelvlak is het vlak evenwijdig met de camerarug waarin ook het scherpstelpunt ligt.

                        Google eens op scherptediepte en depth of field (DOF) om hierover mee te weten te komen.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherpte met canon 400D

                          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Ik vermoed dat de onscherpte met beperkte scherptediepte te maken kan hebben. Als je je beelden schiet met grote diafragma-openingen (kleine diaframagetallen) gaat slechts een deel van het beeld scherp zijn, met name alles wat in het scherpstelvlak ligt en een beetje ervoor en erachter. Het scherpstelvlak is het vlak evenwijdig met de camerarug waarin ook het scherpstelpunt ligt.

                          Google eens op scherptediepte en depth of field (DOF) om hierover mee te weten te komen.

                          Wim
                          Beetje voorbarig zonder foto's gezien te hebben.
                          Als ik lees, dan lees ik dit:
                          P-stand
                          overdag
                          snapshots
                          gebouwen, beelden ens.
                          Dan heb ik toch erge twijfels bij een diagnose van "beperkte scherptediepte".

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherpte met canon 400D

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Beetje voorbarig zonder foto's gezien te hebben.
                            Als ik lees, dan lees ik dit:
                            P-stand
                            overdag
                            snapshots
                            gebouwen, beelden ens.
                            Dan heb ik toch erge twijfels bij een diagnose van "beperkte scherptediepte".
                            Mss wel, maar ik merkte dat de meeste beginners juist daar de fout maken... 't Is een houvast voor de OP meer niet...

                            Dat de foto's overdag werden gemaakt wil niet veel zeggen, ben je deze zomer al buitengeweest?

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherpte met canon 400D

                              Scherpstellen is met een DSLR ook anders dan met een compact.
                              Zijn alle scherpstelpunten actief of niet.
                              Misschien heeft de camera op iets anders scherpgesteld dan je verwacht?

                              Dus bv scherstelling op bankje vooraan de foto (wat maar net in beeld is) en het grote beeldvullende gebouw erachter is onscherp.

                              Je kan best ook even de knop half indrukken, dan pas stelt de camera scherp. Je kan zien door de zoeker dat het beeld zich aanpast. Je zal ook zien dat er 1 of meerdere scherpstelpunten zullen oplichten. Dat zijn de punten waarop werd schergesteld. Als deze niet overeenkomen met je verwachting dan moet je je camera een beetje verdraaien.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X