Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoek voor fotografiestudent ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke groothoek voor fotografiestudent ?

    Hallo,

    17 september begint school weer, ik ga fotografie studeren, dus heb ik nog een groothoek nodig, welke raden jullie me aan voor de D70s ?

    Ik had al de tokina 12-24 en sigma 10-20 op het oog, maar kan echt niet beslissen

    Waar kan ik ze het goedkoopste kopen, eventueel met studentenkorting ?

    Groetjes, Maxim
    UPDATED http://smax-photo.magix.net

  • #2
    Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

    kopen tijdens je studie
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

      maar welke is het best voor tijdens de studies, om te gebruiken in klas bv ?

      groetjes, Maxim
      UPDATED http://smax-photo.magix.net

      Comment


      • #4
        Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

        wel het leuke is

        daar kom je zelf achter!

        koop nu een groothoek en binne 2 maand krijg je niets als portret opdrachten.. sta je er mooi
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

          Ik heb nu de 28-80, 70-300 en 180 mm macro,

          Ik heb al dikwijls gevloekt omdat ik een groothoek tekort had!
          Vind ik echt nodig in mn fotozak. . . maar welke zou ik dan best kopen als ik hem ook ga gebruiken op school ?

          Een 50 mm'tje 1.8 kost toch ook de wereld niet als portretlens, dus dat speelt geen rol

          groetjes, Maxim
          UPDATED http://smax-photo.magix.net

          Comment


          • #6
            Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

            Je redenering is idd. verkeerd.
            Ik heb lens x, dus ik ga dat fotograferen. Fout
            eerder: ik fotografeer graag dat, dus deze lens n heb ik nodig. Welke lens dat is leer je juist op school.

            -M-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

              Dat is wat ik bedoelde bij mijn laatste post, toch ?

              Ik fotografeer graag gebouwen en architectuur, en met die 28-80 heb ik niet genoeg groothoek, dus is mijn vraag welke ik dan het best koop, in gedachte van dat ik de lens ook zou gebruiken op school, natuurlijk kunnen jullie niet antwoorden op de vraag welke het beste is voor school, maar je kan me toch wel een idee geven, niet?
              Maar zowiezo heb ik toch een groothoek nodig, school of geen school.

              Zijn die CA's echt zo storend bij de tokina ?
              Dat is eigenlijk het enigste dat me een beetje tegenzit bij die lens.
              UPDATED http://smax-photo.magix.net

              Comment


              • #8
                Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                als er nu iets is dat je leert bij een opleiding fotografie dan is dat het volgende:

                1) leer actief kijken
                2) gebruik wat je hebt
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                  mannen, alstublieft!

                  Er vraagt gewoon iemand om raad bij het kopen van een groothoek...

                  Spijtig dat ik geen ervaring heb met deze lenzen, anders had ik je graag geholpen.
                  www.flickr.com/nertog/sets

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                    Ga gerust voor de Tokina!
                    Ik ben er héél tevreden van, en van CA heb ik nog niet erg veel last gehad.
                    Lees er misschien ook eens de reviews op www.photozone.de op na?

                    btw: Helemaal akkoord, Nertog !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                      Allez, mensen, ik snap eigenlijk de antwoorden hier niet... Ik begrijp dat je de TS er attent op wil maken dat het vaak beter is om te wachten tot de lessen begonnen zijn, maar tegelijk stelt deze toch een zeer gerichte vraag, waar iedereen schijnbaar weigert op te antwoorden.

                      Smax vraagt in essentie toch gewoon naar de verschilpunten tussen tokina 12-24 en sigma 10-20? En daarbij eventueel een suggestie of voorkeur van anderen...

                      Smax, ik heb geen ervaring met deze lenzen, maar zou je hiervoor willen doorverwijzen naar:



                      Daar zal je reacties vinden op beide. Ik hoop dat het Engels niet echt een probleem geeft.


                      EDIT: blijkbaar zitten Nertog en Pol Parasol nog wel in het advies-kamp.
                      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                        mannen, alstublieft!

                        Er vraagt gewoon iemand om raad bij het kopen van een groothoek...
                        "ik ga fotografie studeren dus ik heb een groothoek nodig"

                        neen, deze denkwijze is totaal fout!

                        als je iets voor een studie wil kopen dan bespreek je dat met je docenten. zij geven les en zij weten dan best wat je allemaal aankoopt.

                        natuurlijk elke fotograaf weet dat eigen lensjes leuk zijn
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                          Amai, hier doen sommige mensen nogal moeilijk!! Beetje naar beneden roepen vanaf hun ivoren torentje, terwijl 't nochtans redelijk eenvoudig is: er zijn 3 mogelijkheden:
                          1) 'ga voor de Tokina, want...'
                          2) 'ga voor de Sigma, want...'
                          3) geen reply

                          Ik denk dat die jongen daar 't meeste aan heeft.
                          Dus mijn mening:

                          Ga voor de Tokina. Ikzelf heb voor dezelfde keuze gestaan een tijdje terug en na wat testen vond ik de Tokina, naar mijn mening, iets scherper dan de Sigma. Ook voelde deze iets 'duurder' aan, qua materiaal en afwerking.

                          Voila, is nie moeilijk...
                          www.YourConcertShots.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            "ik ga fotografie studeren dus ik heb een groothoek nodig"
                            neen, deze denkwijze is totaal fout!

                            als je iets voor een studie wil kopen dan bespreek je dat met je docenten. zij geven les en zij weten dan best wat je allemaal aankoopt.

                            natuurlijk elke fotograaf weet dat eigen lensjes leuk zijn
                            Idd, maar ik heb hem zelf ook nodig, dus niet alleen voor de lessen

                            En zeggen dat je het moet doen met het materiaal dat je hebt vind ik helemaal verkeert hoor, je kan toch ook geen 1:1 foto van een bij krijgen met een kit-lensje ? Als ik nu een gebouw in zn hele erop wil krijgen, kan ik niet altijd 50 meter achteruit lopen zodat ik met die 28 mm toch een goeie foto heb ?


                            Maar ondertussen weet ik dat ik voor de tokina ga, mede door de hulpzame links van vicberger en pol parasol en rsted

                            Groetjes, Maxim
                            Last edited by Smax; 28 augustus 2007, 18:07.
                            UPDATED http://smax-photo.magix.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                              2mm is veel in dat bereik... Sigma

                              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                              Comment

                              Working...
                              X