Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotodiscussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotodiscussie

    Beste,


    Ik ben nog maar pas nieuw hier, en probeer toch redelijk wat bij te leren omtrent fotografie.

    Doch het enige dat ik hier merk (en wellicht vele andere) is dat alle topics vele hits krijgen maar zelden commentaar, HEEEL ZELDEN zijn er 5 reactie's of meer wanneer er toch soms 200 a 300 hits zijn.

    Ik dacht dat dit forum er was om bij te leren, en anderen te helpen. Maar anderen en ik moeten van een kale reis terug keren.

    Ik denk dat men dan nog meer leert uit magazines en boeken.

    Dit gezegd zijnde,

    Vriendelijke groeten,

    Gladi

  • #2
    Re: Fotodiscussie

    Je hebt ergens een punt dat er soms weinig reacties zijn op geposte foto's. Maar je kan natuurlijk niemand verplichten om te reageren. Van die 200 of 300 hits zullen er zeker een aantal bezoekers zijn, die geen account hebben aangemaakt op Belgiumdigital en dus nooit reageren. Voorts schrijf ik zelf ook niet op alle bekeken foto's een reactie. De reden is simpel, soms is al alles gezegd in twee of drie reacties die er al staan en dan heeft het weinig zin om dat nog een keer of drie over te nemen. Soms reageer ik niet, omdat ik zelf ook niet weet wat er beter kan of wat er anders had gemoeten.

    Wat je zelf aanhaalt dat je meer uit boeken kan leren, dat klopt. De theorie en basisbeginselen kan je zeker het best leren met wat te lezen over fotografie. Met wat eenvoudige basiskennis kunnen je vaardigheden snel een stuk vooruit gaan. Maar daarnaast toch ook foto's posten, laat je niet ontmoedigen door slechts een paar reacties, soms weet je met twee reacties meteen waar het fout zit of juist goed.

    Comment


    • #3
      Re: Fotodiscussie

      Veel mensen hebben nu eenmaal niks interessants te vertellen (of het werd al door een ander gezegd) over een foto en lezen mee om er zelf van te leren.

      Uit magazines haal je misschien veel 'boekenwijsheid' maar dat is beperkt bruikbaar. Blijven posten is de boodschap.
      Het is in mijn ervaring ook zeker nuttig je foto's eens op andere sites, liefst internationaal te posten. Zo krijg je een bredere kijk.

      Tom.

      Comment


      • #4
        Re: Fotodiscussie

        Hoeveel reacties heb je zelf eigenlijk al op andermans foto's gegeven?

        Ik vind het een beetje kort door de bocht om je hierover negatief uit te laten, terwijl je zelf je voorkeuren en kritieken op andere foto's verborgen houdt. En om kritiek te geven, moet je 't zelf niet beter kunnen, hoor. Kritiek is ook: een ander horen zeggen wat je zelf misschien al wel weet.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Fotodiscussie

          Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
          Hoeveel reacties heb je zelf eigenlijk al op andermans foto's gegeven?

          Ik vind het een beetje kort door de bocht om je hierover negatief uit te laten, terwijl je zelf je voorkeuren en kritieken op andere foto's verborgen houdt. En om kritiek te geven, moet je 't zelf niet beter kunnen, hoor. Kritiek is ook: een ander horen zeggen wat je zelf misschien al wel weet.
          Ik was juist hetzelfde aan het denken.
          En je kan toch ook niet op alles gaan reageren, of het wordt een full time job
          Mvg. Renzowoef
          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

          Comment


          • #6
            Re: Fotodiscussie

            Oorspronkelijk geplaatst door Gladi Bekijk bericht
            Ik ben nog maar pas nieuw hier,
            Zoals je dus ziet, heb nog totaal geen kennis, en ben nog maar pas nieuw.

            Hoe kan ik dan een mening geven over het technisch aspect?

            Groeten,

            Gladi

            Comment


            • #7
              Re: Fotodiscussie

              Oorspronkelijk geplaatst door Gladi Bekijk bericht
              Zoals je dus ziet, heb nog totaal geen kennis, en ben nog maar pas nieuw.

              Hoe kan ik dan een mening geven over het technisch aspect?

              Groeten,

              Gladi
              Als ik in 't eerste jaar grafische vormgeving zat, dan moesten we met zijn allen rond de tafel gaan staan waarop onze werkjes lagen. De commentaren van medestudenten waren de belangrijkste leidraad bij de discussie.

              Je hoeft daarom geen technische kennis te hebben om alvast te kunnen aangeven wat je goed en niet zo goed vind. Dat is zowat het belangrijkste onderdeel van de kritiek.

              Bovendien—en dat is eigenlijk heel menselijk—zal je waarschijnlijk bijkomende aandacht genereren als je zelf hier en daar een woordje placeert.

              Hier in fotodiscussie gaat het soms enorm hard met de toestroom van foto's. Omdat ikzelf graag onomwonden mijn mening zeg, reageer ik vrijwel alleen in "Fotodiscussie extra". Je hoeft er niet beter voor te zijn om daar iets te plaatsen. De kritiek is er gewoon meestal wat meer straight-forward. Volgens mij valt daar dan ook het meest uit te leren.

              EDIT: ik lees ook net in 'extra' "Het mag duidelijk zijn dat Fotodiscussie Extra eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis." :s
              Last edited by vicberger; 27 augustus 2007, 17:35.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Fotodiscussie

                Oorspronkelijk geplaatst door Gladi Bekijk bericht
                Ik denk dat men dan nog meer leert uit magazines en boeken.
                Het is een combinatie van...
                Ik ben de eerste om mee te stellen dat je hier niet altijd veel reacties krijgt, behalve wanneer het overduidelijk is wat er met je foto fout is, dan wordt dat 20 keer herhaald.
                Maar !!!
                Moeten het altijd eigen foto's zijn. Ik wist vorig jaar in september dat ik een fotocamera van Panasonic had, met een sd-kaartje van sandisk van 1Gb.
                Nu ken ik, dankzij BD, het typenummer van mijn camera, heb ik er twee goedkope supersnelle SD-kaartjes bij, 2 goedkope batterijen, de juiste flash, en...
                ik leerde door naar foto's en hun beoordeling te kijken alles over scherptediepte, diafragma, brandpuntsafstanden, lichtcompensatie enz... Toch heb ik zelf bijzonder weinig foto's gepost (ook omdat er niet altijd even veel reactie op kwam).
                MAAR er is een "en" !!!
                Inmiddels heb ik enorm veel tutorials gelezen, boeken over modelfotografie, belichting, de werking van camera's in 't algemeen, lenzen... en ik ben nog altijd lerende. Ik volgde onder meer ook een basiscursus photoshop, en heb nog een paar cursussen in 't verschiet.
                Een jaartje om van iets dat ik al veel (analoog) deed, foto's maken, een hobby te maken (die inmiddels aan 't ontsporen is), en van BD een stek, waar ik dagelijks kom kijken. EEN JAAR om bij te leren.

                Verwacht aub niet dat je vanuit het niets na een maand superfoto's kan maken. Verwacht ook niet dat elke foto die je zal maken een supershot is. Vandaag nam ik 171 foto's. Ongeveer 15 daarvan vind ik echt goed. Niet dat de andere slecht zijn, maar die 15 benaderen wat ik wou bereiken met de foto (spijts mijn leuze, haast u langzaam, neem ik nog vaak niet genoeg tijd).

                Daarom, heb geduld, en kijk niet alleen naar eigen werk, maar vergelijk met dat van anderen. Lees exif's, lees beoordelingen, en je zal er ongetwijfeld veel uit bijleren.

                Mvg

                Comment


                • #9
                  Re: Fotodiscussie

                  Ik bekijk praktisch alle foto's in "Fotodiscussie" om oa te leren van de commentaren die men op de foto geeft. Ik moet zeggen dat ik hier al heel veel van geleerd heb, waarschijnlijk méér dan men uit de boekjes kan leren

                  Daar ik mezelf bij de "beginnelingen" reken zou ik het pretentieus vinden van mezelf om critiek te geven op anderen die vaak beter zijn dan mij.
                  Er zijn zoveel aspecten op het vlak van fotografie waarvan ik nog onvoldoende kennis heb. Ik kan dus ook geen foto's beoordelen mbt die aspecten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotodiscussie

                    Is deze thread gestart nav dit draadje: Balloo?
                    Daar staat nl ook al wat over deze "problematiek"

                    Ik ben het met FestinaLente eens dat een combi van verschillende leermethoden het beste is en je proefondervindelijk erachter moet komen wat het beste werkt.
                    Enkel 1 maar: je moet er ook wat voor willen doen. Fotografie pak je niet zo maar ff op.
                    Zolang zit ik hier niet maar ik heb al diverse voorbeelden gezien van mensen die het graag aangedragen willen krijgen. Het is dan goed voor te stellen dat sommige oudere leden die dit soort dingen week in en week uit voorbij zien komen op een bepaald ogenblik denken: "krijg de t....g, zoek het maar (eens zelf) uit"...

                    Aan de andere kant, en ik herhaal uit dat andere topic:
                    ...merk ik van mezelf dat ik veel bekijk maar relatief weinig antwoord geef omdat m`n kennis ook maar beperkt is
                    Soms zie ik een foto en weet/voel ik dat het niet goed zit maar kan niet beschrijven wat. In zo`n geval hanteer ik (en met mij wss vele anderen) toch het spreekwoord "spreken is zilver en zwijgen is goud"
                    Newby met een Powershot S3
                    En nu ook een Pentax K100D met 18-55 en een Tamron 70-300
                    -----

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotodiscussie

                      De discussie is verplaatst, fotodiscussie dient immers om een foto te beoordelen hé
                      Hou er misschien toch rekening mee dat het nog vakantie is, vandaar misschien wat mindere reacties....
                      Last edited by Arousal; 28 augustus 2007, 11:47.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotodiscussie

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        De discussie is verplaats, fotodiscussie dient immers om een foto te beoordelen hé
                        Hou er misschien toch rekening mee dat het nog vakantie is, vandaar misschien wat mindere reacties....

                        Revvin' up...

                        Zij die gaan sterven groeten mij.
                        -M-
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotodiscussie

                          Ik hang al een hele tijd rond op BD en moet vaststellen dat ik steeds minder diepe commentaren geef op foto's. Er zijn gewoon steeds meer mensen die niet kunnen omgaan met kritiek, zelfs als je er bijschrijft dat ze opbouwend bedoeld is.
                          Vele BD-ers kunnen getuigen dat je vaker dan je wilt geconfronteerd wordt met niet bepaald welvoeglijke berichtjes waarin je uitgescholden wordt als pretentieventje omdat je het aandurft iets te schrijven over hun meesterwerk.

                          Jammer, voor de goedmenende fotograaf die wel gesteld is op ondersteuning via kritiek. Want de foto's die ik nu schiet had ik waarschijnlijk nooit kunnen maken zonder de, soms harde maar heel vaak terechte, bemerkingen van collega's op het forum.
                          Meer foto's op mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotodiscussie

                            Kringloop,
                            recyclage
                            Dat zijn de huidige toverwoorden ...
                            Wat ik gewoon wil zeggen, met de regelmaat worden hier altijd dezelfde vragen gesteld:
                            1) Ik ben nieuw en wat koop ik ?
                            2) kan ik met mijn compactje hier wel meedoen ?
                            3) Een Canon, een Nikon, een ander ?
                            4) De commentaren, kritieken zijn ofwel subjectief en steeds massaal bij dezelfde personen
                            5) De commentaren, kritieken zijn ondermaats
                            6) ik zoek iets

                            Algemeen antwoord, doe een een zoek-opdarcht eer je dergelijke dingen post
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotodiscussie

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Kringloop,
                              recyclage
                              Dat zijn de huidige toverwoorden ...
                              Wat ik gewoon wil zeggen, met de regelmaat worden hier altijd dezelfde vragen gesteld:
                              1) Ik ben nieuw en wat koop ik ?
                              2) kan ik met mijn compactje hier wel meedoen ?
                              3) Een Canon, een Nikon, een ander ?
                              4) De commentaren, kritieken zijn ofwel subjectief en steeds massaal bij dezelfde personen
                              5) De commentaren, kritieken zijn ondermaats
                              6) ik zoek iets

                              Algemeen antwoord, doe een een zoek-opdarcht eer je dergelijke dingen post
                              Over alles is hier ooit wel eens iets geschreven!
                              Als je zo denkt moet je hier nooit meer iets vragen....
                              Mvg. Renzowoef
                              Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                              Comment

                              Working...
                              X