Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto nemen bij te veel zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto nemen bij te veel zon

    Hoi,

    Ik heb keer klein vraagske. Gisteren was het Bloemencorso in Blankenberge en aangezien ik daar woon ben ik met men Pana naar de stoet getrokken om foto's te nemen.
    Wij hebben en vriendin waarvan de tante een winkel heeft in het centrum en met dat de stoet daar passeerde was dat een ideale plaats (niemand voor je, zee van ruimte,...). Allé dat dacht ik toch tot ik me afvroeg van waar de stoet kwam, hij kwam van de kant van de zon (dus volle zon op de straat, weerkaatsing allom en volle zon op men toestel als ik te midden de straat ging staan).
    Kheb dan ook maar het besluit genomen (na 5 pogingen) om men toestel weg te steken, wat dak heel jammer vond.

    Zijn er nu mensen die tips hebben om dit op te lossen en toch foto's te kunnen nemen? Is polarisatiefilter een oplossing? (een andere plaats opzoeken was in dit geval geen mogelijkheid)

    Alvast bedankt
    Last edited by Rockey; 27 augustus 2007, 20:19.
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: Foto nemen bij te veel zon

    niemand tips hieromtrent?

    Thanks
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

    Comment


    • #3
      Re: Foto nemen bij te veel zon

      Velen denken dat de zon het idiale moment is voor opnames.
      Zon geeft kleur, brillance en contrast aan je beelden.
      Helaas, dit contrast is juist de boosdoener!
      Men krijgt harde schaduwen in bv de oogkassen, harde lichten en harde schaduwen; over- of onderbelichte delen enz.
      Het fotograferen van bv mensen kan je beter met bewolking doen, het licht is dan diffuus; dus zachter.
      Wat is de oplossing?
      Als van plaats verwisselen geen oplossing is...
      Met tegenlicht je correctieknop gebruiken en bv + 0,5 ev instellen.
      In sommige gevallen biedt een polafilter inderdaad een oplossing.
      Je belichtingen wat aanpassen; testen met +/- kan ook helpen.
      Halve stops over- of onderbelichten ook.

      mvg,

      Roland
      Last edited by Roland Cuypers; 27 augustus 2007, 20:37. Reden: aanvulling

      Comment


      • #4
        Re: Foto nemen bij te veel zon

        Thanks voor de tips. Zal ze in op de harde schijf in men koppeke steken en eens toepassen in de juiste situatie.

        greetz
        'Keep on Clicking'
        Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

        Comment

        Working...
        X