Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact voor macrofotografie? * update Pg2 *

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compact voor macrofotografie? * update Pg2 *

    Hallo,

    Welke compact camera is aan te raden voor macro fotografie?
    Ik zoek er namelijk eentje voor mijn vriendin die voornamelijk in het macro gebeuren geïnteresseerd is.
    Er zijn zoveel modellen, maar ik zoek er één die goed scoort op het vlak van macro fotografie, de rest is mooi meegenomen, maar geen prioriteit.
    Ik denk wel dat er hier toch wel wat leden met een compact fotograferen, dus laat de suggesties maar komen,

    Alvast bedankt!
    Grtz
    Last edited by Stoopken; 29 augustus 2007, 09:45.

  • #2
    Re: Welke compact voor macrofotografie?

    Ik ben zeer tevreden van de Sony H9 (H7 is praktisch dezelfde camera) op macrogebied.
    Kijk anders maar even in het macro en close-up forum naar mijn post voor voorbeelden of hier http://ticor.fotopic.net.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Welke compact voor macrofotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
      Ik ben zeer tevreden van de Sony H9 (H7 is praktisch dezelfde camera) op macrogebied.
      Kijk anders maar even in het macro en close-up forum naar mijn post voor voorbeelden of hier http://ticor.fotopic.net.

      Thnx voor het snelle antwoord De foto's op uw link zien er trouwens dik in orde uit
      Zijn die allemaal met dezelfde camera gemaakt?

      * Andere camera's zijn uiteraard nog welkom *
      Grtz

      Comment


      • #4
        Re: Welke compact voor macrofotografie?

        Die heb ik inderdaad allemaal gemaakt met de H9.

        Met andere (degelijke ) camera's heb ik niet echt ervaring, maar van wat ik op dit forum zie lijkt de Canon G7 ook niet mis te zijn, net zoals de Canon PS 3/5 IS.
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Welke compact voor macrofotografie?

          net zoals de Canon PS 3/5 IS
          zoek eens op het S5 forum: http://www.s3users.com/forum/index.php
          Hier vind je prachtige voorbeelden.

          Janus
          Janus.
          Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
          Enkele van mijn foto's

          Comment


          • #6
            Re: Welke compact voor macrofotografie?

            een pana fz50. maar het is natuurlijk in welke mate je compact verstaat?

            maar op die site staan er een paar macro foto's

            Explore Davy Rotsaert’s 704 photos on Flickr!
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Welke compact voor macrofotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
              zoek eens op het S5 forum: http://www.s3users.com/forum/index.php
              Hier vind je prachtige voorbeelden.

              Janus
              Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
              een pana fz50. maar het is natuurlijk in welke mate je compact verstaat?
              maar op die site staan er een paar macro foto's

              http://www.flickr.com/photos/ducaudi/
              Allebei al bedankt voor de tip evenals de site, daar staat al heel wat interessant op te zien.

              De maat van de camera zelf speelt geen rol, met compact bedoel ik dus alles behale spiegelreflex
              Grtz

              Met al die voorbeelden gaat dat hier nog moeilijker worden. Maar ik moet zeggen dat die Sony wel heel knappe macro's maakt.

              Comment


              • #8
                Re: Welke compact voor macrofotografie?

                Ik weet dat Vicky hier ook overgestapt is naar een FZ50 en een Raynox voorzetlens en heel content is van de (macro-)resultaten.
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compact voor macrofotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                  Ik weet dat Vicky hier ook overgestapt is naar een FZ50 en een Raynox voorzetlens en heel content is van de (macro-)resultaten.
                  Ahzo, ik wist niet van die Raynox lens af, ik ga seffes nog eens haar fotokes bekijken

                  Ivm Panasonic, ik zag daarnet de FZ8, een iets bescheidener versie dan de FZ50 volgens mij, zou die qua kwaliteit een stuk moeten inboeten tegenover de FZ50?
                  Dit omdat de prijs tussen zo'n FZ50 en een 400D body van Canon niet heel erg groot meer is.
                  Dan ben ik eerder geneigd een 400D body te kopen.
                  Grtz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compact voor macrofotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
                    Ahzo, ik wist niet van die Raynox lens af, ik ga seffes nog eens haar fotokes bekijken

                    Ivm Panasonic, ik zag daarnet de FZ8, een iets bescheidener versie dan de FZ50 volgens mij, zou die qua kwaliteit een stuk moeten inboeten tegenover de FZ50?
                    Dit omdat de prijs tussen zo'n FZ50 en een 400D body van Canon niet heel erg groot meer is.
                    Dan ben ik eerder geneigd een 400D body te kopen.
                    Grtz
                    Ik heb de voorganger van de FZ8, de FZ7 dus en maak er ook geregeld macro's mee met de Raynox voorzetlens. Hopelijk kan ik je bekoren met volgende foto, kevertje is om en bij de 3mm groot in het normale leven.

                    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                    Website : http://runaque.deviantart.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compact voor macrofotografie?

                      Opgelet, de FZ50 heeft 55mm draad zodat je de voorzetlens gewoon kan opdraaien (DCR-5320 (diegene die Vicky heeft, als ik het goed heb)) of opklikken (DCR-250 (goedkoper, maar ook mindere kwaliteit)). Bij de andere Panasonics dacht ik niet dat die direct filterdraad hebben, ook komt de lens uit als je het toestel opzet. Hier heb je extra toebehoren nodig om deze lenzen op te kunnen zetten (correct me if I'm wrong).
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compact voor macrofotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
                        Ahzo, ik wist niet van die Raynox lens af, ik ga seffes nog eens haar fotokes bekijken

                        Ivm Panasonic, ik zag daarnet de FZ8, een iets bescheidener versie dan de FZ50 volgens mij, zou die qua kwaliteit een stuk moeten inboeten tegenover de FZ50?
                        Dit omdat de prijs tussen zo'n FZ50 en een 400D body van Canon niet heel erg groot meer is.
                        Dan ben ik eerder geneigd een 400D body te kopen.
                        Grtz
                        Met een body kun je geen foto's maken
                        Je hebt ook lenzen nodig en dan zal het verschil met de FZ50 heel snel oplopen.
                        Een FZ8 + Raynox DCR-250 kost minder dan 300 euro. Deze combo heeft volgens mij de beste prijs-kwaliteit verhouding.
                        De FZ50 is iets beter maar wel een pak duurder. Anderszijds is een kantelbaar scherm heel handig voor macrofotografie.

                        @Filmar: de FZ7/FZ8 heeft een 52mm filterdraad met de meegeleverde lens adapter
                        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compact voor macrofotografie?

                          thanks Mimo voor de info over de adapter

                          Iets anders om te bekijken (voor de ene positief, voor de andere negatief)
                          Een prosumer (bvb FZ50) heeft een grotere DOF dan een DSLR. Ik vind dat bij macrofotografie eerder een voordeel dan een nadeel want je kunt met grotere diafragma's werken (dus met snellere tijden) en toch nog redelijk redelijk veel scherp hebben.

                          PS: Ik heb ook die DCR-250 en voor goed 30 € kan je zeker niet sukkelen, maar als je veel macro's wil trekken zou ik toch eerder voor de andere raynox-lens gaan (die kost een 100 € meer).

                          Het voordeel van de FZ50 t.o.v. de 'kleinere' pana is zeker zijn kantelbaar scherm (ook iets dat je niet hebt op een DSLR) maar ook niet te onderschatten is zijn manuele focusring en zoomring.
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compact voor macrofotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                            Opgelet, de FZ50 heeft 55mm draad zodat je de voorzetlens gewoon kan opdraaien (DCR-5320 (diegene die Vicky heeft, als ik het goed heb)) of opklikken (DCR-250 (goedkoper, maar ook mindere kwaliteit)). Bij de andere Panasonics dacht ik niet dat die direct filterdraad hebben, ook komt de lens uit als je het toestel opzet. Hier heb je extra toebehoren nodig om deze lenzen op te kunnen zetten (correct me if I'm wrong).
                            De andere Pana's hebben wel schroefdraad voor filters op te schroeven, is wel 52mm diameter. Hoewel er zijn die de "tube" niet gebruiken op de kleinere FZ modellen kan je idd niet met filters werken, het enige voordeel is dat de camera kleiner wordt als de tube niet aanwezig is.
                            Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                            Website : http://runaque.deviantart.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compact voor macrofotografie?

                              @ Runaque bedankt voor het voorbeeld

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                              Een FZ8 + Raynox DCR-250 kost minder dan 300 euro. Deze combo heeft volgens mij de beste prijs-kwaliteit verhouding.
                              De FZ50 is iets beter maar wel een pak duurder. Anderszijds is een kantelbaar scherm heel handig voor macrofotografie.

                              @Filmar: de FZ7/FZ8 heeft een 52mm filterdraad met de meegeleverde lens adapter
                              Dat ziet er inderdaad een aardige combinatie uit. Zeker interessant dat er ook op de FZ8 een schroefdraad zit.
                              Bedankt alleszins voor de uitleg mensen
                              Grtz

                              Comment

                              Working...
                              X