Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke objectieven voor Australië?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke objectieven voor Australië?

    Volgend jaar ga ik samen met een vriend van mij een aantal maanden naar Australië. Hier gaan wij rondtrekken om voornamelijk de natuur te bekijken en ook hopelijk te fotograferen. Wat ik wil fotograferen zijn dieren (van kleine reptielen tot aan vogels) en landschappen.
    Wat ik nu heb is:
    -Nikon D50
    -Nikon SB600
    -Sigma 18-55 4-5.6
    -Sigma 70-300 APO macro
    -Sigma 150 2.8 macro

    Alleen de laatste lens wil ik eigenlijk meenemen omdat ik over de andere twee niet echt tevreden ben (wat wil je ook voor dat geld?). Wat raden jullie mij aan om te kopen? Een groothoek? Een beetje een allround lens? Een tele? Heb zelf al een aantal ideetjes maar heb dan niet erg veel overlapping zeg maar. Misschien een nieuwe body of is dit overbodig denken jullie? Mijn budget is ongeveer 2000-2500 euro. Uiteraard moet er ook nog een goed statief komen en een grip (houdt namelijk totaal niet lekker vast met m'n 150 mm erop...).
    Alvast bedankt,

    Jesse

  • #2
    Re: Welke objectieven voor Australië?

    Ik zou zeker eens naar een Sigma 10-20 kijken voor de landschappen. Een goede 17(18)-50(55) 2.8 en een 70(80)-200 2.8(2de hands). Over de grip van de D50 zou ik maar even na denken ivm de bediening van de camera.

    En ook nog een polarisatiefilter en misschien wel wat ND's om overdag toch nog wat met de DOF te kunnen doen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke objectieven voor Australië?

      Als je later ook wil blijven bij DX ( en waarom niet ) dan zou ik
      in het vooruitzicht van deze reis DE basislens voor dx kopen
      namelijk: AF S DX 17 - 55 f/2.8 van nikon.
      Is natuurlijk niet goedkoop maar volgens mij onmisbaar.
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #4
        Re: Welke objectieven voor Australië?

        Ik snap niet waarom je 3 lenzen hebt en over alle 3 niet tevreden bent, en waarom je ook van body wil veranderen ? Dit moet je aan je zelf vragen, hoe intensief ben je met fotografie bezig of niet , waarom is de D50 niet meer goed ? Allemaal zo een luxe problemen met het gerief wat je al hebt en een budget van 2500 euro !!

        d80 zeer goed standaard toeststel
        nikkor 50mm 1,8 of 1,4 indie je teweinig licht hebt
        sigma 10 - 20 een van de beter groothoek zooms
        nikkor vr 18 - 200 al te veel besproken ideale reislens
        batt grip
        en je hebt nog een paar honder euro over voor een rugzakje om kompakt te reizen.

        en laat de ( toch wel heel goede ) sigma 150 thuis.

        groet
        marc
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: Welke objectieven voor Australië?

          Alvast heel erg bedankt voor de hulp! De 17-55 is inderdaad een erg goeie lens, maar is ook erg prijzig... Zal dus keuzes moeten gaan maken. Denken jullie trouwens dat ik aan 200mm genoeg zal hebben (eventueel TC kopen?) of moet ik toch meer naar de 400mm gaan (denk dat 300mm niet enorm veel verschil maakt).

          @Marc: Over de Sigma 150mm ben ik meer dan tevreden, deze zal ik sowieso meenemen! Wij willen voornamelijk kleine reptielen gaan fotograferen dus een goeie macro is een must. De andere twee lensen ben ik niet erg tevreden over omdat ik vind dat ze niet erg scherp zijn en de kleurweergave ben ik ook niet echt heel blij mee, vandaar. Een nieuwe body zit ik aan te denken omdat ik toch wel van mensen hoor die zeggen: waarom dure lensen doen op een relatief goedkope body? En ik denk dat ik ook wel meerwaarde kan halen uit een D200 of D80. Wat ik wil is me gewoon steeds meer gaan richten op fotografie en deze reis is voor mij een goeie oefening hiervoor. Zodoende koop ik van te voren liever een aantal goeie spullen waar ik ook nog veel langer lol van kan hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Welke objectieven voor Australië?

            En hoe gaan jullie rondtrekken? met de wagen of met de rugzak? Want gewicht begint toch al aardig door te tellen met al wat je opnoemt.

            Moest ik in die situatie zitten zou ik gaan voor (Indien ik met auto zou rondtrekken):

            Breedhoek: Sigma 10-20 of Tokina 12-24
            Standaardlens: Tamron of Sigma 28-70 f2.8
            Zoomlens: Sigma 100-300 f4 met eventueel 1.4TC (ook bruikbaar op Sigma 150mm f2.8 macro) (deze combi gebruik ik zelf voor natuurfotografie)
            Macrolens: Is al een zekerheid bij jou.

            Lijkt me wel een leuke set, maar reissetje kun je het niet echt noemen.

            Dan ben je beter met Sigma 17-70 en Nikon 70-300 VR.

            Mvg

            Willem
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

            Comment


            • #7
              Re: Welke objectieven voor Australië?

              We gaan voornamelijk rondtrekken met de auto ('s nachts rondrijden om beesten te zoeken langs de weg) dus het mag best wat wegen allemaal. En wat zou jij me aanraden, deze body aanhouden of toch voor een iets uitgebreider model gaan?

              Comment


              • #8
                Re: Welke objectieven voor Australië?

                Oorspronkelijk geplaatst door jessehos Bekijk bericht
                Een nieuwe body zit ik aan te denken omdat ik toch wel van mensen hoor die zeggen: waarom dure lensen doen op een relatief goedkope body? En ik denk dat ik ook wel meerwaarde kan halen uit een D200 of D80.
                De lenzen zijn juist belangrijker dan de body. Je bent dus beter dat je investeert in betere lenzen dan met goedkopere onscherpe lezen op een dure body te werken. Dan komt die dure body helemaal niet tot zijn recht.

                Met jouw budget heb je al wat speel ruimte, maar het is zoals willem zegt belangrijk om weten hoe je reist. Te voet is het geen luxe om boven je kledij etc. nog eens veel extra kilo's fotomateriaal mee te zeulen. Met de wagen daarin tegen moet je niet op een kilo kijken.

                Tamron 28-75 f2.8 (€333)
                Sigma 10-20 (€489)
                Sigma 100-300 f4 (€1149)
                TC 1,4x (€179)
                Dan heb je nog wat geld over voor een goede rugzak en een statief.

                Dit op je D50 + je SB600 als invul flits en je hebt meteen een zeer mooi setje voor op reis en daarna.

                Je zou het nikon equivalent van de Tamron kunnen kopen (of de 17-55). Deze is nog beter, maar dan zal je budget al voor een groot deel op zijn en zal je geen extra breed hoek meer kunnen bijkopen.
                ... see the ART not the TOOL ...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke objectieven voor Australië?

                  Ik heb onlangs hier kort beschreven welk materiaal ik meehad op mijn reis en hoe ik het gebruikt heb. Was wel China/Tibet, maar misschien heb je er iets aan. Ik zou zeker een groothoeklens (bv. sigma 10-20) en lichtsterke standaardlens meenemen (50mm f1.8 of een f2.8 zoom).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke objectieven voor Australië?

                    Wel als je toch met de auto rondtrekt een 80-200 met TC en ook interessant om mee te nemen is een klein beanbagje voor op het portier van de wagen. Ook geen filter vergeten want de zon is daar wel een beetje heviger dan hier...

                    En goede reis hé.
                    mvg,
                    Geert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke objectieven voor Australië?

                      80-200mm schuifzoom tweede hands (400-450€)
                      D200 tweedehands (binnenkort makkelijk onder de 1000€)
                      kenko 1.4 (100€ in hongkong)
                      17-55mm Nikon tweedehands (ca. 1000€) (ik vond er één voor 900€)

                      je hebt immers tijd om uit te kijken en door de nieuwe nikon toestellen en lensen zullen er een aantal op de tweede hands markt komen...

                      bovenstaande configuratie is gewoon perfect, de super wide mis je dan nog wel, maar ook niet echt... 17mm is al heel leuk...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke objectieven voor Australië?

                        Ik ben nog niet in Australië geweest, maar heb sinds de aanschaf van mijn dSLR (D50 in augustus 2005) al een paar reizen gemaakt (Moskou, Thailand, London, Iran, Krakau, Parijs en Argentinië, waar ik net van terug ben). Ik steeds andere spullen meegenomen en ben er heb onderhand wel een redelijk beeld van een goede reisset, hoewel ik nog geen perfecte combinatie heb gevonden.
                        Ik probeer altijd zo weinig mogelijk mee te nemen i.v.m. gewicht, maar wil toch de meeste mogelijkheden hebben.

                        Wat ik allemaal wel eens meegenomen heb is:
                        - D50: dat was mijn eerste dSLR. Voldeed altijd. Relatief lichtgewicht.
                        - D200: mijn huidige dSLR. Prachtige camera, maar ik vind hem wat zwaar. Misschien ruil ik hem wel voor een D80.
                        - Sigma 10-20: deze heb ik altijd bij me. Als ik hem eenmaal gemonteerd heb komt hij er niet snel meer vanaf.
                        - Tamron 17-50/2.8: mijn huidige standaardlens. Hij is me in Argentinië wat tegengevallen vanwege vingnetting (ook bij kleine diafragma's). Ik ben nog niet toegekomen aan nabewerking, dus ik weet niet precies hoe ernstig het allemaal is. Verder zeker geen slechte lens.
                        - Nikon AF-S 24-85: mijn vorige standaardlens. Altijd zeer tevreden over geweest, maar ik vond 24mm wat weinig. I.v.m. het vignetting-issue van de Tamron wil ik misschien weer een nieuwe halen.
                        - Nikon AF-S 24-120 VR: de extra mm's en VR compenseerden het kleinere diafragma niet t.o.v. de 24-85, dus deze heb ik snel verkocht.
                        - Nikon AF 35/2 en Nikon 50/1.8: als ik ze nog had zou ik er één of twee meenemen. Lekker licht en compact, low-light mogelijkheden en goede kwaliteit.
                        - Nikon AF 85/1.8: deze heb ik meegenomen naar Argentinië, maar haast niet gebruikt (in ieder geval niet nodig gehad). Van de andere kant weegt hij niks en je zult net zien dat je een mooi portret wilt maken het beste materiaal thuis hebt liggen.
                        - Nikon AF 85/1.4: ik zou hem alleen meenemen als ik ergens naartoe ging waar ik veel portretten zou schieten. Waarschijnlijk verkoop ik hem omdat de f/1.8 dat goed genoeg doet en de f/1.4 erg duur is voor een lens die je niet gebruikt.
                        - Nikon AF 180/2.8. Deze heb ik aangeschaft vlak voordat ik naar Argentinië ging en heeft tegen de verwachtingen in toch redelijk wat gebruikt gezien. Ik heb er een paar hele aardige wildfoto's mee geschoten. Voor vogels kom je toch echt wat mm's tekort.
                        - Sigma 105/2.8 Macro: meegenomen naar Iran, maar haast niet gebruikt.
                        - Nikon 70-210/4-5.6 en Nikon 55-200/4-5.6: de eerste meegenomen naar Thailand, de laatste naar Parijs en Argentinië. Beiden weinig gebruikt, maar toch zijn ze af en toe onmisbaar.

                        In jouw geval zou ik je setup veranderen naar:
                        - UWA-lens (bijv. Sigma 10-20, Tokina 12-24): gewoon onmisbaar voor landschappen.
                        - Standaardlens (evt. kitlens houden; mogelijk upgraden naar Tamron 17-50, Sigma 18-50, Nikon 18-70 of Nikon 24-85): ik ga zelf weer eens de Nikon 24-85 proberen, omdat het verre bereik toch wel handig is i.v.m. lenzen wisselen.
                        - Telelens (bij upgrade een 80-200/2.8): ik zou nog eens nadenken hoe vaak je een telelens gebruikt. Een upgrade zou logischerwijs een 80-200/2.8 zijn, maar die dingen zijn groot en zwaar. Is de 70-300 echt zo slecht? Zelf gebruik ik weinig tele en zou niet snel een 80-200/2.8 willen meeslepen. Vandaar dat ik naast een f/2.8 altijd een klein lensje had voor op reis. Van de andere kant zijn de resultaat met een f/2.8 meestal zo veel mooier... Moelijk.

                        Denk overigens ook aan accesoires:
                        - Tas: ik heb een rugzak (Lowepro Computrekker II) en een schoudertas (Crumpler Pretty Boy XXXL). De laatste heb ik gekocht voor in Argentinië, maar heb er gemengde gevoelens over. Met een D200, 10-20, 17-50, 180/2.8, 85/1.8 en 55-200 en wat papieren zat hij behoorlijk vol. Voordeel is dat je makkelijk je camera uit je tas kan halen, maar het is soms wel irritant dat je er geen flesje water of een reisgids bij kan doen. De rugzak heeft daarentegen heel veel ruimte in een apart vak en de spullen zijn (eenmaal neergezet) beter toegankelijk.
                        - Statief: ik heb nooit zin om een groot statief mee te slepen, maar het kan natuurlijk wel erg handig zijn. Zelf neem ik altijd een tafelstatief mee. Een simpel Hama-statiefje van een paar Euro houd een D50 + Sigma 10-20 maar net. Een D200 gaat onherroepelijk omkantelen. Ik heb nu een andere stevig statiefje aangeschaft voor 25,- bij Mediamarkt. Kijk ook een naar een Gorillapod SLR Zoom (duur maar handig).
                        - Filters: ik bescherm mijn lenzen altijd met UV-filters om stof snel af te kunnen vegen zonder de lens te beschadigen. Verder heb ik voor mijn standaardlens een polarisatiefilter (werkt niet goed op UWA en tele gebruik ik nauwelijks). Deze gebruik ik ook wel als ND-filter bij zeer fel licht.
                        - Accu's: ik neem altijd 2 accu's mee, maar eerlijk gezegd heb ik het nog niet vaak nodig gehad. Toch is het niet zo prettig om zonder accu te zitten.
                        - Stof: ik gebruik een blaasbalg om stof van de sensor te verwijderen, maar dat is vaak niet genoeg. Ik ben nooit zo bang om lenzen te wisselen in stoffige omgevingen. Vaak zie je dat stof wel terug op foto's en het kost tijd om het na te bewerken. Misschien handig om een goede sensor cleaning kit mee te nemen (zelf geen ervaring mee).
                        - Geheugen: ik heb voor mijn laatste vakantie een MP3-speler met imagetank gekocht (Cowon iAudio X5V) en dat beviel erg goed. Een fijn genoeg om foto's gebackupt te hebben in het geval dat je kaartje het begeeft of je camera gestolen wordt. Natuurlijk kun je ook foto's op een CD laten zetten in ieder willekeurig internetcafeetje.

                        Kortom:
                        - Schaf een UWA aan
                        - Vraag je af welke lenzen je écht nodig hebt i.v.m. gewicht en het wisselen van lenzen
                        - Zorg voor praktische accesoires
                        - Qua tele ben ik er nog niet helmaal uit

                        Als je wil weten wat mijn volgende setup (ongeacht bestemming) waarschijnlijk wordt:
                        - D200
                        - Sigma 10-20
                        - Nikon 24-85
                        - Nikon 180/2.8 of Nikon 55-200 + 85/1.8 of helemaal niks
                        - Nikon 50/1.4 (als ik die dan heb)
                        - Tas: moeilijk, nog onbeslist. Crumpler met minder spullen zou kunnen.
                        - Accesoires: tafelstatief, polarfilter, imagetank, extra accu

                        Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke objectieven voor Australië?

                          Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
                          - Geheugen: ik heb voor mijn laatste vakantie een MP3-speler met imagetank gekocht (Cowon iAudio X5V) en dat beviel erg goed. Een fijn genoeg om foto's gebackupt te hebben in het geval dat je kaartje het begeeft of je camera gestolen wordt. Natuurlijk kun je ook foto's op een CD laten zetten in ieder willekeurig internetcafeetje.
                          Hou er dan wel rekening mee dat er een reële kans is dat de pc in het internetcafeetje propvol virussen zit. Ik heb in Laos e.d. ook de cd-methode gebruikt zonder probleem, maar voelde me toch heel wat geruster tijdens mijn laatste reis met een image tank.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke objectieven voor Australië?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jessehos Bekijk bericht
                            We gaan voornamelijk rondtrekken met de auto ('s nachts rondrijden om beesten te zoeken langs de weg) dus het mag best wat wegen allemaal. En wat zou jij me aanraden, deze body aanhouden of toch voor een iets uitgebreider model gaan?
                            Prachtig land... ik kan niet wachten om terug te gaan

                            Als je een auto huurt mag je 's sowiezo niet 's nachts de baan op. Je komt niet beesten tegen langs de weg, maar OP de weg. In ons huurcontract stond met dikke vette letters dat we na zonsondergang niet meer mochten rijden. Maar als je een auto koopt, is er geen probleem. Maar let wel, in de outback in de nacht rondrijden is geen goed idee. En zorg voor een goede vette bullbar op je wagen

                            Wat lenzen betreft... zo breed mogelijk voor Uluru en de Olga's enz. heb je dat nodig en uiteraard ook voor andere landschappen.

                            Wat beesten betreft, veel ga je daar niet tegenkomen buiten kangeroo's, walibi's, koeien, schapen, geiten en af en toe kamelen. Koala's kom je zelden tegen uitgezonderd in natuurparken of een zoo.
                            Zorki-1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke objectieven voor Australië?

                              Allemaal heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe. Het wordt op dit moment gewoon een beetje afwegingen maken van wat ik wil. Waar ik aan zit te denken nu is:
                              -Nikon 17-55, al dan niet tweedehands
                              -Sigma 100-300
                              -Sigma 10-20
                              -1,4 TC, Sigma?

                              Zit al aardig over m'n budget met dit maar heb dan wel een aantal toplensen naar mening. Of zouden jullie toch eerder een andere halen dan de Nikon of Sigma tele? Moeilijk, moeilijk, moeilijk! Tele vind ik persoonlijk erg belangrijk en zal ik ook veel gaan gebruiken voor vogels, dieren etc. Dit is voornamelijk buiten dus denk dat ik aan F4 wel genoeg zal hebben.
                              Over de Nikon 17-55 ben ik nog niet helemaal uit. Erg mooie lens van wat ik gelezen heb en deze zal ook een groot deel van de tijd erop zitten dus is aardig belangrijk. Maar heeft hij zoveel meer waarde tov bijvoorbeeld een Nikon 24-85, Tamron 17-50 etc?

                              @freefoo: we gaan inderdaad daar een auto kopen. We gaan er voornamelijk heen om beesten te zoeken (reptielen enzo) dus 's nachts rijden zal wel moeten, gewoon rustig rijden ...

                              Jesse

                              Comment

                              Working...
                              X