Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens geschikt voor digitaal toestel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens geschikt voor digitaal toestel?

    Hallo iedereen,

    Eerst en vooral even melden dat ik weinig of niets van fotografie afweet, laat staan van digitaal fotograferen.

    Enkele jaren terug heb ik mij een analoog fototoestel aangeschaft, nl. een Nikon F50.
    Hier stond de volgende lens op: AF Nikkor 35-80mm (1:4 - 5.6D) (geen idee trouwens wat dat allemaal wil zeggen), en heb ik er de volgende lens nog bijgekocht: Sigma 70-300mm, F4 - 5.6 DL macro (eveneens geen enkel idee wat dit wil zeggen).

    Aangezien ik mij nu een digitaal fototoestel wil aanschaffen was mijn vraag of ik deze 2 lenzen eveneens op een digitaal toestel kan gebruiken?
    en zo ja, op welk?

    Hopelijk kunnen jullie mij nuttige tips geven.

    Alvast bedankt.
    Koen
    Nikon D80 - Sigma 70-300 (1:4-5.6 D) DL Macro - Nikkor 35-80 (1:4-5.6 D)

  • #2
    Re: Lens geschikt voor digitaal toestel?

    Als je in de Nikonstal blijft zal je deze objectieven kunnen blijven gebruiken.

    AF Nikkor 35-80mm (1:4 - 5.6D) : grootst bruikbaar diafragma op 35mm is 4, grootst bruikbaar diafragma op 80mm is 5.6.
    Dezelfde redenering geldt voor de sigma 70 - 300.

    Groetjes,
    pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Lens geschikt voor digitaal toestel?

      Hallo Pol,

      Alvast bedankt voor je reactie.

      Dus de Sigma lens kan niet gebruikt worden op een toestel van een ander merk?

      Mvg,
      Koen
      Nikon D80 - Sigma 70-300 (1:4-5.6 D) DL Macro - Nikkor 35-80 (1:4-5.6 D)

      Comment


      • #4
        Re: Lens geschikt voor digitaal toestel?

        Oorspronkelijk geplaatst door kenzoke Bekijk bericht
        Hallo Pol,

        Alvast bedankt voor je reactie.

        Dus de Sigma lens kan niet gebruikt worden op een toestel van een ander merk?

        Mvg,
        Koen
        Op de Fuji's zullen die lenzen ook gaan. Dit is het voordeel van lenzen met een Nikonvatting, deze gaan nl. zowel op Nikon als op Fuji.

        Groetjes,
        pol.
        Last edited by enero; 28 augustus 2007, 06:41.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Lens geschikt voor digitaal toestel?

          Oorspronkelijk geplaatst door kenzoke Bekijk bericht
          Hier stond de volgende lens op: AF Nikkor 35-80mm (1:4 - 5.6D) (geen idee trouwens wat dat allemaal wil zeggen), en heb ik er de volgende lens nog bijgekocht: Sigma 70-300mm, F4 - 5.6 DL macro (eveneens geen enkel idee wat dit wil zeggen).

          Aangezien ik mij nu een digitaal fototoestel wil aanschaffen was mijn vraag of ik deze 2 lenzen eveneens op een digitaal toestel kan gebruiken?
          en zo ja, op welk?
          Deze twee objectieven zullen bruikbaar zijn op de digitale reflextoestellen van Nikon en Fuji. Maar bij de Nikon D40 en D40x zal de autofocus niet werken met deze twee objectieven. Je kan ze natuurlijk wel gebruiken met manuele focus, maar dit is minder handig. De Nikon D50, D70, D80, D200 zullen wel autofocus ondersteunen met deze twee objectieven (D50 en D70 worden niet meer nieuw gemaakt). De reflextoestellen van Fuji zullen eveneens autofocus ondersteunen.

          Comment

          Working...
          X