Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF-S 17-55 IS USM F2.8 -> Chromatische Aberratie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF-S 17-55 IS USM F2.8 -> Chromatische Aberratie?

    Hallo,
    deze namiddag heb ik een aantal fotos genomen met een diafragma van f2.8 met de Canon EFS-17-55 IS USM
    Wat ik wel zie bij de fotos is dat ik dan veel last heb van wat men noemt Chromatische Aberraties, dat is een blauwe of rode gloed aan de rand van de dingen die gefotografeerd werden.
    Bij de foto hieronder heb ik een crop uitgevoerd waarbij die heel goed te zien is.

    Mijn vraag is : Is dit normaal ? En zou ik bij een kleiner diafragma dit niet hebben (ik zou dit nog moeten testen) ?

    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: EF-S 17-55 IS USM F2.8 -> Chromatische Aberratie?

    Elke lens zal in extreme omstandigheden wel wat last hebben van CA (met een zoomlens is de kans nog wat groter omdat daar veel meer glas inzit).

    Met het diafragma wat verder dicht zal de kans op CA al heel wat kleiner worden. De foto wordt dan ook scherper, de 17-55 is volledig open wel vrij scherp, maar als je ze iets dichtzet, dan wordt het toch nog beter.

    Ik vraag mij af waarom je bij deze foto voor f2,8 gekozen hebt, op iso 100 heb je nog een sluitertijd van 1/1000sec, die toren zal toch niet zo snel weglopen??

    Een 17-55 f2,8 IS heeft niet gemakkelijk last van CA, maar als je het er echt om doet, dan zal het bij elke lens wel lukken om paarse randjes op de foto te krijgen.

    Zet dus het diafragma iets verder dicht, en dan heb je geen problemen meer met die paarse randjes. Bij extreme uitvergrotingen kan je dan in sommige omstandigheden ook wel een heel klein beetje CA vinden, maar dat zal bij 99% van de foto's niet zichtbaar zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: EF-S 17-55 IS USM F2.8 -> Chromatische Aberratie?

      Bij de aankondigingen van Canon is er ook sprake van een nieuwe versie van de (gratis) Digital Photo Professional software, met correctiemogelijkheden voor de beeldafwijkingen van alle bestaande lenzen

      Comment

      Working...
      X