Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor het fotograferen van vogels?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor het fotograferen van vogels?

    Ik wil mij een objectief aanschaffen om vogels te fotograferen met mijn Nikon D70. Ik heb jaren gespot met een telescoop, maar voel nu meer voor foto.
    Van een vriend mocht ik een 300mm f/4 gebruiken, in combinatie met een TC1.4 en hiermee heb ik een paar mooie resultaten behaald, maar veelal kwam ik toch nog tekort. Een eerste mogelijkheid is misschien een 300mm f/2.8 VR met een TC2x. Verder is er de 80-400 f/4.5-5.6, mogelijks samen met een TC. Een derde, goedkopere oplossing, zijn de objectieven van Sigma, maar geven die een even kwalitatief resultaat?
    Wie geeft me goede raad?

  • #2
    Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

    Mss intressant om weten, wat is jou budget ongeveer?

    De lenzen van Sigma zijn zeker niet slecht hoor, en voor velen is het kleine kwaliteitsverschil tussen Sigma en Nikon het prijsverschil niet waard. Maar als geld geen probleem is...

    Nikon 80-400mm zou ik links laten liggen, zo goed als niet te gebruiken met TC en trage autofocus(AF-D lens).

    Als je toch liever een zoom hebt kun je eens kijken naar de Sigma 120-300 f2.8 welke ook met de 2x EX TC perfect werkt.

    Ikzelf gebruik de sigma 100-300 f4 met 1.4TC en ben hier zeer tevreden over. Zat met beperkt budget anders had ik zeker voor de combi hierboven gegaan.

    Mvg

    Willem
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

      Bedankt voor je reactie Willem,

      Als het écht de moeite waard is, wil ik best meer betalen voor een Nikon-lens ipv. een Sigma, als het dat is wat je suggereert.
      Blijft nog de praktische vraag betreffende het fotograferen van vogels: is een 300mm, gecombineerd met een TC2x, voldoende of moet ik naar een nóg krachtiger objectief gaan van 400mm?

      Beste groeten,

      Guy

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

        Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
        Mss intressant om weten, wat is jou budget ongeveer?

        De lenzen van Sigma zijn zeker niet slecht hoor, en voor velen is het kleine kwaliteitsverschil tussen Sigma en Nikon het prijsverschil niet waard. Maar als geld geen probleem is...

        Nikon 80-400mm zou ik links laten liggen, zo goed als niet te gebruiken met TC en trage autofocus(AF-D lens).

        Als je toch liever een zoom hebt kun je eens kijken naar de Sigma 120-300 f2.8 welke ook met de 2x EX TC perfect werkt.

        Ikzelf gebruik de sigma 100-300 f4 met 1.4TC en ben hier zeer tevreden over. Zat met beperkt budget anders had ik zeker voor de combi hierboven gegaan.

        Mvg

        Willem
        Het hangt er vanaf hoe je vogels wil fotograferen.
        Vanuit een hut op statief of gewoon rondlopen uit de hand.

        De Nikkor 80-400 Vr neemt inderdaad geen TC's. Het is ook vrij logisch voor een 5.6 of 400mm.
        Maar het is wel een ideaale lens om uit de hand foto's te maken en ze is prima scherp en heel draagbaar.
        Alternatief is de Sigma 80-400 OS.



        Als je vanop statief gaat werken heb je meer mogelijkheden, maar hier gaat het budget meespelen. want goede, snelle tele's zijn duur.

        Een populaire en betaalbaare lens is de Bigma (Sigma 50-500)
        Een ander mooi combo is een Nikkor AF-S 300mm F/4 met een 1.4 TC


        De AF-S 300mm 2.8 (met of zonder VR) is zeker bruikbaar met de 2.0 TC.
        Maar dan zit je in een heel andere prijsklasse.

        De Sigma 120-300 2.8 is zeker ook een mooie lens.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

          Ikzelf werk met de Nikkor AFS 300mm F4, soms in combinatie met de TC 1,4x of de TC 1,7x. De Nikkor AFS 300mm F4 is een oerdegelijk kwaliteitsobjectief. De scherpte is meer dan behoorlijk, de scherpstelling correct en snel (echter niet supersnel i.v.t. bv. de 300mm F2.8). De foto's zijn schitterend van kleur en contrast. Het objectief is - mits wat oefening en de juiste houding - perfect uit de hand te gebruiken. Door het lichtere gewicht is het gemakkelijker te dragen dan de veel zwaardere 300mm F2.8.

          - Dit objectief in combinatie met de TC 1,4x behoudt zijn AF en, hoewel de focussnelheid iets vertraagt en soms aarzelt, is de combinatie zeer werkbaar. Aan de foto's zal je zelden zien dat er gebruik werd gemaakt van een converter.
          - Dit objectief in combinatie met de TC 1,7x verliest theoretisch de AF (hoewel ik die op mijn FUJI wel nog behoud) en is gediend met een paar stops toeknijpen om niet teveel scherpteverlies te hebben... Deze combinatie heeft enkel behoorlijke resultaten bij voldoende licht en de gestoken scherpte ben je wel wat kwijt...

          Het voordeel van deze (betaalbare én draagbare) combinatie is dat je de kwaliteiten hebt van een prime mét 3 brandpuntsafstanden : een kwaliteitsvolle 300mm, een zeer goede 420mm én een werkbare 510mm (enkel bij voldoende licht).

          De hierboven aangehaalde SIGMA 120-300mm F2.8 is een iets duurdere oplossing en iets zwaarder om te dragen ook. Maar de kwaliteit staat zeer hoog aangeschreven. Sam (Hellcat van dit forum) maakt met dit wonder objectief prachtige platen...
          Een ander (betaalbaar) alternatief is de SIGMA 500mm F4,5. Sigma kan door het diafragma van de normale F4 te verlagen naar F4,5 een betaalbare (en draagbare) telelens produceren. Supersnelle scherpstelling, schitterend glaswerk en betaalbaar. Dit zou wel eens mijn volgende aankoop kunnen worden. Elsan (van dit forum) schiet er momenteel prachtige platen mee...

          Nog iets over mm. Het is niet al brandpuntsafstand wat de klok slaat. Met een 500mm op een Nikon D200 heb je door de cropfactor een 750mm. Dat is een pak meer dan de gemiddelde natuurfotograaf vroeger op zijn analoge body kon schroeven. Toch werden toen al prachtige natuurbeelden geschoten.
          Dat wil zeggen dat "schuilhutten", "camouflage-" en "benaderingstechnieken" een even belangrijke rol spelen bij het benaderen van "wild"...

          Met vriendelijke groet,
          Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            De Nikkor 80-400 Vr neemt inderdaad geen TC's. Het is ook vrij logisch voor een 5.6 of 400mm.
            Toch wel hoor, de Kenko Pro's. Met behoud van alles (AF, VR) en deftige kwaliteit . Kris.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

              En kenko pro 1,4x geeft mss nog redelijk resultaat maar een 2x.
              Ik heb een kenko 2x, maar gebruik hem niet op mijn Sigma 100-300 f4. Kwaliteit gaat duidelijk achteruit ook zelfs als je hem dichtknijpt tot f8 ofzo.

              Mvg

              Willem
              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

                Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                Toch wel hoor, de Kenko Pro's. Met behoud van alles (AF, VR) en deftige kwaliteit . Kris.
                Het zal wel werken, maar met een AF zo traag als een slak en een minimum diafragma van F/8.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor het fotograferen van vogels?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Het zal wel werken, maar met een AF zo traag als een slak en een minimum diafragma van F/8.
                  Da's zeker maar daar valt soms mee te leven. Ik wou gewoon opmerken dat het dus wel lukt en ik ken zelfs een (redelijk veeleisend) natuurfotograaf die die TC meestal gewoon laat zitten omdat hij op prints geen verschil ziet.
                  Ik twijfel er niet aan dat het niet ideaal is hoor!
                  Kris

                  Comment

                  Working...
                  X