Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame

    Hi,

    Er komen precies meer cameras de markt op met full frame.
    Wat is daar zo'n voordeel aan? Dat je je cropfactor verliest en minder ruis hebt?
    Worden de lenzen dan ook niet logger?

    puur uit interesse....


    Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: Full frame

    In dit topic kan je heel veel informatie vinden over FF.
    Gewoon overal 5D vervangen door D3.

    Hier (http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/downloads/landscape.jpg) kun je een voorbeeld vinden van de EOS 5D met 17-40L combinatie (opgepast: grote file!!!) Als dat de nieuwe norm wordt wat betreft 'beeldkwaliteit' :eek: zal ik nog wel ff doordoen met mijne ist D... :green: En zeggen dat dat met de 17-40 L genomen is

    Comment


    • #3
      Re: Full frame

      Wat ik me afvraag is of je op een fullframe ook lenzen die daar oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn kan gebruiken. Of moet je bij de aankoop van een 5D of D3 ook je lenzen arsenaal vernieuwen?
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: Full frame

        Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
        Wat ik me afvraag is of je op een fullframe ook lenzen die daar oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn kan gebruiken. Of moet je bij de aankoop van een 5D of D3 ook je lenzen arsenaal vernieuwen?

        Alle lenzen die bedoeld zijn voor "kleinbeeld" zijnde een negatiefformaat van 24 x 36 mm zijn dus geschikt voor een full frame. Lenzen gemaakt voor een kleinere formaat zoals de APS size 1.5 en 1.6 sensoren zijn niet bruikbaar op full frame

        Voor Canon de EFs lenzen zijn niiet bruikbaar !

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Full frame

          Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
          Wat ik me afvraag is of je op een fullframe ook lenzen die daar oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn kan gebruiken. Of moet je bij de aankoop van een 5D of D3 ook je lenzen arsenaal vernieuwen?
          Bij Nikon kan je alle lenzen blijven gebruiken maar je krijgt met DX lenzen fotos met veel minder pixels.
          Bij Canon moet je de EF-S lenzen weggooien.

          De kans bestaat dat de opvolger van de 5D ook EF-S lenzen aankan.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: Full frame

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Bij Nikon kan je alle lenzen blijven gebruiken maar je krijgt met DX lenzen fotos met veel minder pixels.
            Bij Canon moet je de EF-S lenzen weggooien.

            De kans bestaat dat de opvolger van de 5D ook EF-S lenzen aankan.

            Jan.
            Een APS-C sensor heeft een kleiner oppervlak dan een full size. De full size komt overeen met het "ouderwetse"negatiefformaat (vandaar de full in de naam). Dus lenzen bedoeld voor analoge camera's zullen full size aankunnen.
            Een lens geeft in prinipe een ronde afbeelding. daar wordt door de sensor of het negatief een rechthoek uitgehaald. De lenzen voor APS-C formaat zijn afgesteld voor de kleinere sensor en geven dus een ronde afbeelding met een kleinere straal. Hierdoor zal als je ze op een full frame zet naar de hoeken van de foto het beeld steeds donkerder worden, en in de uiterste hoeken waarschijnlijk gewoon zwart. Je kan dan een crop maken waarbij je alleen het deel dat oeverren komt met aps-c, maar dan gebruik je niet het voordeel van de full frame. Je krijgt dus geen foto's met minder pixels, hoogstens met minder bruikbare.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Full frame

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Alle lenzen die bedoeld zijn voor "kleinbeeld" zijnde een negatiefformaat van 24 x 36 mm zijn dus geschikt voor een full frame. Lenzen gemaakt voor een kleinere formaat zoals de APS size 1.5 en 1.6 sensoren zijn niet bruikbaar op full frame

              Voor Canon de EFs lenzen zijn niiet bruikbaar !

              MVG, Jeff
              Niet bij Nikon
              Als je een DX lens op de D3 (Full Frame (FX)) zet, dan herkent de D3 die. Je krijgt dan een aangepast beeld in de zoeker (kleiner beeld), en er worden slechts 5mpixels gebruikt; maar , je kan de DX lenzen blijven gebruiken.

              Wat is het voordeel van Full Frame ?
              -> meer (of minder ~afhankelijk hoe je DoF interpreteert) DoF.
              -> de lenzen hebben dezelfde beeldhoek als vroeger (35mm formaat)
              -> grotere sensor, normaal gezien minder ruis
              -> weg met die cropfactor.
              Fotolog -DevLog

              Comment


              • #8
                Re: Full frame

                Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                Wat is het voordeel van Full Frame ?
                -> meer (of minder ~afhankelijk hoe je DoF interpreteert) DoF.
                -> de lenzen hebben dezelfde beeldhoek als vroeger (35mm formaat)
                -> grotere sensor, normaal gezien minder ruis
                -> weg met die cropfactor.
                Ontbreekt:

                -> 25 tot 30 % grotere zoeker.
                -> Door grotere pixels (als MP gelijk is) scherper op lagere en hogere f getallen.
                -> Minder lens fouten zichtbaar in het midden van het beeld. (als MP gelijk is)
                -> Om dezelfde breedhoek te krijgen als met APS zijn minder dure lenzen nodig, waarvan de kwaliteit ook nog hoger is.
                -> Om dezelfde DOF te verkrijgen kan een hoger f getal gebruikt worden, waardoor de fotos nog scherper worden.
                -> Door een kleinere DOF en een lagere ruis krijgen f4 lenzen de eigenschappen van f2,8 lenzen.
                -> Door de kleinere DOF bij hetzelfde f getal wordt het onderwerp nog beter geisoleerd van de achtergrond.
                -> Door de combinatie van APS en FF krijgt een bestaande lenzen set meer mogelijkheden.
                -> Het aantal MP van FF in vergelijking met APS kan 2,25 keer hoger zijn bij gelijke kwaliteit.

                De lenzen worden dus niet noodzakelijk logger.
                Voor hetzelfde breedhoek resultaat als met APS zijn minder dure lenzen nodig.
                En voor dezelfde tele resultaat als met APS kunnen de f2,8 lenzen vervangen worden door minder dure f4 lenzen.

                Er zijn evenveel of zelfs meer nadelen. Maar dat is de vraag niet.

                Jan.
                Last edited by Jan_10D; 26 augustus 2007, 05:56.

                Comment


                • #9
                  Re: Full frame

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                  Ontbreekt:

                  -> 25 tot 30 % grotere zoeker.
                  -> Door grotere pixels (als MP gelijk is) scherper op lagere en hogere f getallen.
                  -> Minder lens fouten zichtbaar in het midden van het beeld. (als MP gelijk is)
                  -> Om dezelfde breedhoek te krijgen als met APS zijn minder dure lenzen nodig, waarvan de kwaliteit ook nog hoger is.
                  -> Om dezelfde DOF te verkrijgen kan een hoger f getal gebruikt worden, waardoor de fotos nog scherper worden.
                  -> Door een kleinere DOF en een lagere ruis krijgen f4 lenzen de eigenschappen van f2,8 lenzen.
                  -> Door de kleinere DOF bij hetzelfde f getal wordt het onderwerp nog beter geisoleerd van de achtergrond.
                  -> Door de combinatie van APS en FF krijgt een bestaande lenzen set meer mogelijkheden.
                  -> Het aantal MP van FF in vergelijking met APS kan 2,25 keer hoger zijn bij gelijke kwaliteit.

                  De lenzen worden dus niet noodzakelijk logger.
                  Voor hetzelfde breedhoek resultaat als met APS zijn minder dure lenzen nodig.
                  En voor dezelfde tele resultaat als met APS kunnen de f2,8 lenzen vervangen worden door minder dure f4 lenzen.

                  Er zijn evenveel of zelfs meer nadelen. Maar dat is de vraag niet.

                  Jan.

                  Ben het met een aantal hier genoemde punten niet eens:
                  - grotere zoeker heeft niets te maken met FF of APS, alleen maar met de opbouw van de camera. De zoeker van mijn huidige dslr (APS) is niet kleiner dan die van mijn analoge. Bovendien zou een 30% grotere zoeker waarschijnlijk niet eens meer goed te overzien zijn.
                  - lensfouten heeft m.i. meer met de lens dan met het oppervlak van de sensor te maken. fouten nemen toe naar de randen van het beeld.
                  - DOF is een optische eigenschap van de lens die niet afhankelijk is van de grootte van de sensor. Een 17 mm heeft bij een bepaald F getal een bepaalde DOF. Door de crop factor kun je bij gelijkblijvend brandpunt wat verder af staan. En dan neemt de DOF idd af.
                  - Lenzen speciaal voor APS hebben zoals ik al eerder stelde een kleinere weergave diameter. Als je ze op een FF zet, zul je dus maar een foto krijgen die naar de hoeken toe donkerder wordt. Een rond deel zal bruikbaar zijn. Whoami gaf aan dat Nikon camera's dat electronisch oplossen.

                  Lenzen voor FF zullen altijd groter en zwaarder blijven dan voor APS bij vergelijkbare afbeeldingsmaatstaf.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full frame

                    Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                    - lensfouten heeft m.i. meer met de lens dan met het oppervlak van de sensor te maken. fouten nemen toe naar de randen van het beeld.
                    Ik merk héél duidelijk dat:
                    Goedkope lenzen op een 5d het beter doen dan op een cropcamera, en dit is simpelweg te verklaren, dat het oplossend vermogen niet zo zwaar aangesproken word, je hebt grotere pixels, wat dus minder eisen aan de lens stelt. Ook de lensfouten worden duidelijk minder, als ca op een cropcamera boven de pixelgrote komt, word ie zichtbaar. bij de fullframes duurt dit net wat langer, aangezien de pixels groter zijn.
                    Het enige minpunt, zijn de randen, die onzichtbaar zijn op crop, en wel te zien zijn op ff. Daar vallen de slechte lenzen eerder door de mand.
                    Neem nu een 28-135 IS, die presteerd echt matig op crop, maar véél beter op ff.
                    Dus: lensfouten zijn lensfouten, dat is nogal wiedes, maar ze nemen eigenlijk voornamelijk af met grotere pixels.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full frame

                      Lenzen voor full frame Nikon:
                      Blijkbaar is er bijna niemand die zich afvraagt waarom Nikon samen
                      met de introductie van de full frame D3 ook twee nieuwe professionele
                      zoomlenzen op de markt brengt in de range 14 - 70 mm.
                      Namelijk de 14 - 24 f/2.8 en de 24 - 70 f/2.8.
                      Volgens mij is dit geen toeval. Het ene is naar mijn mening gerelateerd
                      met het andere.
                      Volgens sommige beweringen ( o.a. in Nikonians ) stellen zowel aps sensoren
                      als full frame sensoren ( in deze range: +/- 10mm à 70mm ) specifieke
                      eisen aan de lenzen ( voor een optimale beeldkwaliteit )
                      dwz: een nieuwe full frame sensor = nieuwe lenzen in die range.
                      Alles zou te maken hebben met de lichtinval op de sensor en de structuur
                      van de sensor ( niet hetzelfde als pelicule )
                      Dus beweren dat je oude "film" lenzen volledig compatibel zijn
                      met deze nieuwe full frame camera en een optimaal beeldresultaat
                      zouden leveren is volgens deze theorie niet helemaal correct.
                      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full frame

                        Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                        Lenzen voor full frame Nikon:
                        Blijkbaar is er bijna niemand die zich afvraagt waarom Nikon samen
                        met de introductie van de full frame D3 ook twee nieuwe professionele
                        zoomlenzen op de markt brengt in de range 14 - 70 mm.
                        Namelijk de 14 - 24 f/2.8 en de 24 - 70 f/2.8.
                        Volgens mij is dit geen toeval. Het ene is naar mijn mening gerelateerd
                        met het andere.
                        Volgens sommige beweringen ( o.a. in Nikonians ) stellen zowel aps sensoren
                        als full frame sensoren ( in deze range: +/- 10mm à 70mm ) specifieke
                        eisen aan de lenzen ( voor een optimale beeldkwaliteit )
                        dwz: een nieuwe full frame sensor = nieuwe lenzen in die range.
                        Alles zou te maken hebben met de lichtinval op de sensor en de structuur
                        van de sensor ( niet hetzelfde als pelicule )
                        Dus beweren dat je oude "film" lenzen volledig compatibel zijn
                        met deze nieuwe full frame camera en een optimaal beeldresultaat
                        zouden leveren is volgens deze theorie niet helemaal correct.
                        Je hebt hier een punt, 2 lenzen van Nikon die ik niet als optische top beschouw zijn 12-24 dx en 28-70 2.8. En net deze twee zijn vernieuwd ...
                        En ja, het verhaal over de lichtinval van film ten opzichte van de sensoren hebben al meerdere merken aangehaald.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full frame

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Je hebt hier een punt, 2 lenzen van Nikon die ik niet als optische top beschouw zijn 12-24 dx en 28-70 2.8. En net deze twee zijn vernieuwd ...
                          En ja, het verhaal over de lichtinval van film ten opzichte van de sensoren hebben al meerdere merken aangehaald.
                          Ik dacht hier meer aan de 17 - 35 f/2.8 en de 28 - 70 f/2.8
                          ( de 12 - 24 f/4 = zoals je zelf aanhaalt DX )
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full frame

                            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                            Ben het met een aantal hier genoemde punten niet eens:
                            - grotere zoeker heeft niets te maken met FF of APS, alleen maar met de opbouw van de camera. De zoeker van mijn huidige dslr (APS) is niet kleiner dan die van mijn analoge. Bovendien zou een 30% grotere zoeker waarschijnlijk niet eens meer goed te overzien zijn.
                            Ik vergelijk hier met merken die nu een digitale DSLR hebben met FF. En dan is de zoeker tot 30 % groter dan bij dezelfde DSLR met APS.
                            Maar inderdaad kan je meer algemeen zeggen dat bij FF de zoeker tot 30 % groter en/of tot 30 % lichtsterker is.

                            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                            - lensfouten heeft m.i. meer met de lens dan met het oppervlak van de sensor te maken. fouten nemen toe naar de randen van het beeld.
                            lens fouten in het midden van het beeld komen groter op de foto als de pixels kleiner zijn.

                            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                            - DOF is een optische eigenschap van de lens die niet afhankelijk is van de grootte van de sensor. Een 17 mm heeft bij een bepaald F getal een bepaalde DOF. Door de crop factor kun je bij gelijkblijvend brandpunt wat verder af staan. En dan neemt de DOF idd af.
                            DOF wordt ook door het f getal bepaald. En het grootste f getal wordt bepaald door de lens. Met een 70-200 f4 kan je (ongeveer) dezelfde DOF krijgen op FF als met een 70-200 f2,8 op APS. Maar je hebt minder tele dus moet je dichterbij kunnen staan. Lukt dat niet dat kan je een 300 mm gebruiken. Dus opnieuw een kleinere DOF.

                            Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                            - Lenzen speciaal voor APS hebben zoals ik al eerder stelde een kleinere weergave diameter. Als je ze op een FF zet, zul je dus maar een foto krijgen die naar de hoeken toe donkerder wordt. Een rond deel zal bruikbaar zijn. Whoami gaf aan dat Nikon camera's dat electronisch oplossen.

                            Lenzen voor FF zullen altijd groter en zwaarder blijven dan voor APS bij vergelijkbare afbeeldingsmaatstaf.
                            Maar niet als je bestaande lenzen voor FF gebruikt op een APS DSLR.

                            Jan.
                            Last edited by Jan_10D; 26 augustus 2007, 09:46.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full frame

                              Ik ga geen discussie aangaan met mensen die nog nooit met een full frame hebben gewerkt. Er is namelijk theorie(lezen in boekjes fora en dan voor waarheid aannemen) en praktijk(zelf fotos nemen en toestel gebruiken).

                              Wel kan ik zeggen dat mijn croptoestel véél minder uit de kast komt nu ik mijn 5D heb. Enkel wanneer de kwaliteit niet de enige doorslaggevende factor is maar ook snelheid dan gebruik ik nog eens mijn 30D. Ik zou zelf durven zeggen, voor mij in het vervolg nooit nog iets anders dan fullframe.

                              Comment

                              Working...
                              X