Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

    Iedereen die het echt nodig vindt om eens te kunnen zeggen hoeveel beter Canon is dan Nikon of hoeveel beter Nikon is dan Canon kan hier terecht.

    Iedereen die het geen echt goed idee vindt om Canon en Nikon rechtstreeks te gaan vergelijken kan dit topic gewoon negeren, of in elk geval niet reageren.

    De grote verschillen tussen Canon en Nikon zijn de erg goede ergonomie van Nikon en de erg goede sensoren van Canon.

    Canon heeft recent de ergonomie verbeterd en Nikon heeft nu ook een FF sensor.
    Een vergelijking is dus zinvol.

    En hoe is de vergelijking van Canon en Nikon met Pentax, Sony en Olympus ?


    Jan.
    Last edited by Jan_10D; 27 augustus 2007, 18:27.

  • #2
    Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

    De belangrijke vernieuwing van Nikon is de D3.
    Merkwaardig genoeg krijgt deze niet de naam D3H.
    Terwijl het toch heel duidelijk is dat er vroeg of laat een D3X moet volgen.

    Recent heeft Canon de 1DII vervangen door de 1DIII.

    De eigenschappen zijn zo goed als gelijk.
    En er is toch een vrij groot prijsverschil.

    Daarom is de eerste vraag hoeveel succes Nikon zal hebben bij de sportfotografen.
    Hoeveel witte lenzen worden vervangen door zwarte ?

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

      Ik ben benieuwd hoe snel er een slotje op deze topic gaat komen door heftige reacties

      Maar goed, ik heb me in het verleden al wel eens defensief uitgelaten, maar kijk tegenwoordig door een veel helderder bril Je zal me dus zelden nog extreme termen horen gebruiken zoals weggeveegd, superieur, verslaan, ... en ook geen extreme smileys en

      Met de recentste introducties vind ik dat beide merken een zeer volledig systeem aanbieden met een lange lijst aan accessoires die het mogelijk moeten maken om zeer creatief te fotograferen. Beide merken hebben ook gaten in het gamma, maar vind die doorgaans minder onoverkomelijk dan bij de minder grote merken. Het is uiteindelijk aan de gebruiker om te kiezen of die onoverkomelijk zijn of niet. Ik zou bij Nikon bv. graag nog wat snelle primes zien verschijnen, eventueel met VR

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

        Met de laatste ontwikkelingen op gebied van apparatuur vind ik ( persoonlijk ) dat dit topic een kans moet krijgen. Het is tenslotte ook geen verdoken Canon/Nikon vergelijking met de bedoeling de beide partijen uit te dagen of op stang te jagen. ( dat hoop ik toch )
        Ik vraag maar één ding en dat is dat de geleverde commentaar gebeurt op een beleefde manier . . . zolang iedereen elkaar een beetje respecteert zie ik daar geen enkel probleem in. Posts waarin het taalgebruik uit de hand loopt ga ik direct verwijderen ( 't is maar dat de heethoofden het weten ).
        Voor de rest kan dit een héél constructief ( maar helaas ook explosief ) debat worden. Maar een verwittigd man is er twee waard . . .
        Ik hoop dat iedereen hier akkoord gaat met mijn mening over dit toch wel "spannend" debat dat we hier de komende weken gaan krijgen . . . zoniet, gelieve niet hier daarover te reageren maar per PM . . . ik heb nogal een dik vel gekregen ondertussen ik kan al tegen een stootje ( moet ook wel met mijn 106 kg )
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

          Je kan er niet onderuit om toe te geven dat Nikon goed werk heeft geleverd, en terug mee in de spits zit. Dit is uiteindelijk voor iedereen een voordeel.

          Ik ga niet beginnen aan een vergelijk tussen 40D en D300. Dit is al gebeurd en zal nog veel gebeuren. Maar ik ga zeker niet overstappen naar Nikon, en ook niet naar de 40D, of ik moet het slachtoffer worden van pech of diefstal.

          Maar Canon heeft volgens mij nog een belangrijk voordeel, en dat is iets waar blijkbaar iedereen aan voorbijgaat, nl IS !! In de zijlijn zijn er ook 2 budget-lenzen aangekondigt met IS, maar met een luttele meerprijs van ... 100 €. Canon is er blijkbaar in geslaagd een IS systeem te fabriceren van ongeveer 4 stops (wel eerste effectieve testen afwachten) dat veel eenvoudiger en goedkoper te produceren is!! Dit kan dus wel enorme voordelen geven, zeker als je de prijzen bekijkt van de nieuwe Nikonlenzen .

          Vb. 24 - 70 L 2.8 : ongeveer 1150 € <==> ongeveer 1900 €. Dit zijn 2 lenzen die zich naar de meer (semi)-professionele gebruiker richten, en zullen op optisch vlak wel dicht bij elkaar in de buurt liggen. Zelfs als Canon hierop IS installeert (er gaan al een tijdje geruchten(!) in die richting, maar afwachten dus), dan is er nog een groot prijsverschil. Canon moet dus nu in staat zijn om met een kleine meerprijs IS-lenzen uit te brengen. Misschien dat zij eerst wat willen uittesten op budgetlenzen om er eventuele kinderziekten uit te halen, vooraleer dit systeem op grotere schaal toe te passen. Op de Canon-forums vraagt men al jaren een 400 F5.6 mét IS. Dit is nu al een lens die bij natuurfotografen al hoog staat aangeschreven, en dit voor een aanvaardbare prijs (ong. 1250 €). Als zij deze nu eindelijk eens met IS willen uitrusten, heeft Canon wel een enorm potentieel voordeel tov Nikon.

          De raad die men hier altijd geeft aan nieuwkomers is : lenzen zijn belangrijker dan de body. Dit is één van de hoofdredenen dat ik bij Canon blijf. Ten eerste omdat ik ondertussen al geïnvesteerd heb in Canon-lenzen, maar ook omdat ik het lenzenaanbod van Canon als amateur gewoon interessanter vind. Voor alle duidelijkheid : ik wil hier geen afbreuk doen aan de optische kwaliteit van de Nikonlenzen!!

          Hierbij nog een opmerking in de zijlijn, de 'anciens' geven dus inderdaad altijd de raad : lenzen zijn belangrijker dan de body. Ik vind het dan wel grappig dat als er een nieuwe body wordt aangekondigd, dus zelfs nog niet beschikbaar is, velen van deze hun body ineens niet meer goed vinden, en direct het nieuwe speeltje willen . Dit is geen verwijt hoor, maar dit viel mij de afgelopen dagen wel op. Ook als je op Dpreview op de forums kijkt, zijn er toch veel die hun xxD of D200 al weg willen.

          Maar om af te sluiten wens ik alle toekomstige 40D, D300 EN ANDERE fotografen dat zij gewoon veel plezier aan hun bakske beleven, want dat is uiteindelijk het belangrijkste.
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

          Comment


          • #6
            Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Ik ben benieuwd hoe snel er een slotje op deze topic gaat komen door heftige reacties
            Ik denk niet dat er hier iemand persoonlijk verantwoordeljk is voor wat Nikon en Canon ontwerpen en verkopen.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
              De belangrijke vernieuwing van Nikon is de D3.
              Merkwaardig genoeg krijgt deze niet de naam D3H.
              Terwijl het toch heel duidelijk is dat er vroeg of laat een D3X moet volgen.

              Recent heeft Canon de 1DII vervangen door de 1DIII.

              De eigenschappen zijn zo goed als gelijk.
              En er is toch een vrij groot prijsverschil.


              Jan.
              De eigenschappen mogen dan wel nagenoeg gelijk zijn, de d3 is een full frame en dat is een wereld van verschil.
              Het niet d3h noemen van deze camera is voor mijn gevoel zuiver een marketingzet. Als ze dat nu al hadden gedaan dan gaan weer veel mensen wachten op de uiteindelijke d3x. Omzet zal er echter nu gerealiseerd moeten worden en zo trek je toch extra klanten over de streep.
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #8
                Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Met de laatste ontwikkelingen op gebied van apparatuur vind ik ( persoonlijk ) dat dit topic een kans moet krijgen. Het is tenslotte ook geen verdoken Canon/Nikon vergelijking met de bedoeling de beide partijen uit te dagen of op stang te jagen. ( dat hoop ik toch )
                Dat is zeker niet mijn bedoeling.

                Ik hoop over 6 maand een goede beslissing te nemen of ik verder ga met alleen Canon of ik ook start met Nikon of met Sony.
                En eventueel kan dit topic helpen bij mijn beslissing.
                Anderen die ook een dergelijke keuze willen maken vinden hier zeker alle voordelen, en vooral de nadelen van meerdere merken naast elkaar.

                En off topic replies, dus niet over een vergelijking van Canon en Nikon of andere merken, kunnen verwijderd worden.

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                  Als de nikon gebruikers eerlijk zijn dan zeggen ze dat dit de specs zijn waar wij op gewacht hebben. Ook ik !

                  Het grootste gedeelte van de fotografen heeft genoeg aan 12 MP. Full frame MET dx mogelijkheid maakt de camera lekker veelzijdig en zeker het Full Frame zal voor veel mensen een verademing zijn.
                  Het punt waar de meeste mensen op dit moment naar uitkijken zijn de hoge iso voorbeelden. Dat is tot nu toe nooit echt het sterkste punt geweest.

                  Canon maakt goede camera's, zo ook Nikon.
                  Voor mijn gevoel is er weer een gelijkwaardige gezonde strijd tussen beide kampen en hebben beiden veel moois te bieden.

                  Wel ben ik nu uitermate nieuwsgierig hoeveel mensen die geswitched zijn naar Canon , diep in hun hart toch wel een beetje spijt hebben.
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                    Ik zelf kijk niet naar het top segment, want te duur voor mijn hobby.
                    Maar ik kwijl wel een beetje met zowel de 40D en de D300. Maar zal die overstap nog niet maken. Dat is meer een kwestie van budget dan van goesting. En vooral omdat de verbeteringen niet echt levensnoodzakelijk zijn.


                    Naar de vergelijking toe denk ik dat het steeds meer vitten wordt op details. Voor elke kleinigheid waar de Canon wat beter scoort kan je weer iets vinden waar de Nikon beter in is. De keuze tussen de 2 wordt steeds moeilijker denk ik. Het aantal topics van newbies die niet weten wat kiezen zal helaas weer groter worden. En de enige raad die we kunnen geven is dat ze allebei goed zijn.

                    Belangrijk voor alle huidige eigenaars is, dat ze kunnen blijven waar ze zitten. Als je meer beeld kwaliteit wilt dan heb bij beide merken de mogelijkheid om naar betere lenzen of een betere body te gaan. Maar het is inderdaad al zo dikwijls aangehaald, kijk eerst naar die betere lenzen.

                    Het is nu wat afwachten naar de juiste prijzen van deze toestellen en ook wat eerste testresultaten.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                      De eigenschappen mogen dan wel nagenoeg gelijk zijn, de d3 is een full frame en dat is een wereld van verschil.
                      Ik heb nu twee jaar een FF, met alle voordelen en vooral alle nadelen van FF en een 1,3x APS sensor heeft toch ook een aantal voordelen, zeker voor sport fotografie.

                      Zelf zie ik niemand overstappen van de 1DIII naar de D3 of omgekeerd. Daarvoor is er echt te weinig verschil.
                      Dat de D300 als backup van de D3 veel beter is dan de D40 als backup van de 1DIII is wel een echt voordeel.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                        Dat is zeker niet mijn bedoeling.
                        Mijn reactie was dan ook zeker niet naar jou gericht . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                          Wel ben ik nu uitermate nieuwsgierig hoeveel mensen die geswitched zijn naar Canon , diep in hun hart toch wel een beetje spijt hebben.
                          Als de camera's nu aan mekaar gewaagd zijn, wat we nog niet weten, de beelden moeten nog komen, dan zullen er toch wel een paar spijt hebben.
                          Al is een switch helemaal niet zo kostelijk als sommigen hier soms aangeven. Tenzij je alles nieuw in de winkel koopt. Maar dat is een andere discussie.
                          Ik wacht even de resultaten af, maar loop met gemengde gevoelens rond.
                          Nu gebruik ik een 5d, puur omwille van de beeldkwaliteit. Voor deze prijs is er momenteel geen andere camera beschikbaar. Maar de body is niet op niveau van een goedkopere d200. Laat de d300 dezelfde IQ dan de 5d hebben, en ik ga misschien wel overstappen.
                          Wat Nikon nog wel moet oplossen is een reeks prof lenzen met een opening van f4.0 en IS, zoals de 24-105 f4.0 IS en 70-200 f4.0 IS
                          Waar ik ook aan denk is een 1dmkII of zelfs een 1d mkIII, als Nikon zen IQ niet inlost (en dat is hun nog niet gelukt tot nu toe)
                          Eerlijk, als ik op stap ga met de vrienden die Nikon gebruiken, ik mag die bodys niet vastnemen, dat is echt een andere wereld. Maar als ik dan de beelden zie, weet ik toch weer wat Canon voorstaat op dat gebied.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                            Ik heb nu twee jaar een FF, met alle voordelen en vooral alle nadelen van FF en een 1,3x APS sensor heeft toch ook een aantal voordelen, zeker voor sport fotografie.

                            Zelf zie ik niemand overstappen van de 1DIII naar de D3 of omgekeerd. Daarvoor is er echt te weinig verschil.
                            Dat de D300 als backup van de D3 veel beter is dan de D40 als backup van de 1DIII is wel een echt voordeel.

                            Jan.

                            Jan, het eerste punt is niet om klanten terug te helen, maar hun huidige klanten te behouden. Er waren er genoeg die na het lezen van de specs van de mark III, wat een fantastische camera is, wilde switchen. Daar heeft nikon nu een antwoord op en dat was hoognodig.

                            Alex
                            Website : www.alextimmermans.com
                            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Nu gebruik ik een 5d, puur omwille van de beeldkwaliteit. Voor deze prijs is er momenteel geen andere camera beschikbaar. Maar de body is niet op niveau van een goedkopere d200. Laat de d300 dezelfde IQ dan de 5d hebben, en ik ga misschien wel overstappen.
                              Volgens Rob Galbraith zoals de 1DIII.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Wat Nikon nog wel moet oplossen is een reeks prof lenzen met een opening van f4.0 en IS, zoals de 24-105 f4.0 IS en 70-200 f4.0 IS
                              Inderdaad.
                              De 70-200 f4 IS is gewoon perfect.
                              De 70-200 VR is dat ook maar TE zwaar om op een D3 te gebruiken.

                              In dit topic vooral links van Canon gebruikers in verband met Nikon en Nikon gebruikers in verband met Canon.


                              Comment

                              Working...
                              X