Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40x en lenzen/objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40x en lenzen/objectieven

    Hallo,

    Zoals zovelen hier vermoedelijk ben ik nieuw in de reflexcamera wereld. Ik heb begin deze week een Nikon D40x gekocht met kitlens (Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED). De eerste ervaringen zijn heel positief. Ik denk dat ik nog wel een tijdje bezig ben met het ontdekken van dit toestel, doch ik stel al onmiddellijk vast dat ik op vlak van zoom wat op mijn honger ga zitten.

    Ik heb interesse in beide uitersten, namelijk macro-beelden en zoom-beelden (ik ben dan ook een allrounder ).

    Op termijn zal ik er dan ongetwijfeld een tweede lens moeten bijkopen. Heeft er iemand tips wat ik dan het best zou kopen ? Indien ik er een tweede bijkoop wil ik graag niet om de haverklap gaan zitten wisselen van lens. Wat moet ik dan doen, de huidige kitlens vervangen en gaan voor een goede lens die alles kan 'coveren' (zowel kortbij fotografie als ver af fotografie) ?

    Tweede vraag. Zijn er mogelijkheden in het domein van de 'alternatieve' lenzen zoals Tamron en Sigma ?

    Bedankt om een amateur uit de nood te helpen !
    Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

  • #2
    Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

    Een prachtige allround lens is de 18-200mm VR. Wanneer je een Canon 500D close-up filter erop zet kan je ook behoorlijke close-up foto's ermee maken. Zelf heb ik veel plezier aan deze combi.
    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

      Hey, ik heb ook een d40x pas gekocht maar met de 18-135mm lens. Ik wou niet de andere kit (2 lenzen) omdat ik niet te veel wou switchen.

      Ik ga liever later nog een goeie zoomlens bijkopen (bvb Nikor 70-300mm) en een betaalbare macrolens (bvb. Sigma 105mm of 150mm f/2,8)

      Ben supercontent met mijn toestel en ga, net zoals jij, nog heel wat moeten leren om dit toestel te beheersen

      Oorspronkelijk geplaatst door Makke Bekijk bericht
      Hallo,

      Zoals zovelen hier vermoedelijk ben ik nieuw in de reflexcamera wereld. Ik heb begin deze week een Nikon D40x gekocht met kitlens (Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED). De eerste ervaringen zijn heel positief. Ik denk dat ik nog wel een tijdje bezig ben met het ontdekken van dit toestel, doch ik stel al onmiddellijk vast dat ik op vlak van zoom wat op mijn honger ga zitten.

      Ik heb interesse in beide uitersten, namelijk macro-beelden en zoom-beelden (ik ben dan ook een allrounder ).

      Op termijn zal ik er dan ongetwijfeld een tweede lens moeten bijkopen. Heeft er iemand tips wat ik dan het best zou kopen ? Indien ik er een tweede bijkoop wil ik graag niet om de haverklap gaan zitten wisselen van lens. Wat moet ik dan doen, de huidige kitlens vervangen en gaan voor een goede lens die alles kan 'coveren' (zowel kortbij fotografie als ver af fotografie) ?

      Tweede vraag. Zijn er mogelijkheden in het domein van de 'alternatieve' lenzen zoals Tamron en Sigma ?

      Bedankt om een amateur uit de nood te helpen !
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

        Misschien toch maar voor de 70-300 gaan denk ik. Uiteindelijk vind je (vermoedelijk) toch geen goei allround lens die alles kan ? Niet ?

        Dus wisselen moet je toch altijd. Met de 18-55 en een 70-300 zal ik er wel komen denk ik. En op termijn misschien nog een betaalbare macro-lens erbij.

        Niet gemakkelijk en een dure hobby, fotograferen
        Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

          ben in het bezit van een D-40 met een meegeleverd standaard objectief
          18-50
          ben daar beginneling best tevreden over het toestel , het objectief ( de motor) heeft al na enkele weken laten afweten en is nu al een zes tal weken in reparatie
          denk van een 50-200 met vr aan te kopen
          heeft er iemand ervaring met deze lens?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

            Indien ik er een tweede bijkoop wil ik graag niet om de haverklap gaan zitten wisselen van lens.
            Wat is anders het nut van een reflex? Een goede compact is voor velen echt een goedkopere maar vooral eenvoudigere optie.

            Met een 70-300 heb je wel de benodigde tele. Best investeer je wat meer in het bereik hetwelk je meest gebruikt, en wat minder in de lens die het meerendeel van de tijd toch maar in z'n zakske zal zitte.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
              Wat is anders het nut van een reflex? .
              Sneller, in hogere iso's kunnen fotograferen, betere lens.
              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                Sneller, in hogere iso's kunnen fotograferen, betere lens.
                Met een degelijke compact, denk maar aan de Canon Powershot's, raken veel mensen al een heel eind.
                Ik bedoel maar, nu het allemaal betaalbaar wordt wil iedereen wel zo'n 'grotemensencamera', maar moet het toch allemaal zo vederlicht en eenvoudig mogelijk zijn, terwijl dat net eigenschappen zijn waarover bij een reflex niet eens sprake zou moeten zijn. Het is ook gewoon zonde om zo'n toestel de hele tijd in z'n auto te hebben staan, en dat is net wat ik meer en meer zie gebeuren.
                En wat is het probleem om nu en dan de lens te verwisselen?
                Last edited by Kult; 26 september 2007, 00:25.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                  Ik ben ook een reflex-neofiet en heb eveneens de D40 met naast de 18/55 de 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor lens.
                  Ik zou zeggen : ZEKER NIET KOPEN !!!
                  Ik kocht de lens eind april, ze is nu reeds voor de 2de keer stuk; ze is daarbij al langer binnengeweest voor reparatie dan dat ik er plezier aan heb beleefd
                  En ik ken drie mensen die hetzelfde probleem hebben/gehad hebben. (telkens wel met de 55/200)
                  Blijkbaar hetzelfde probleem als jij hebt; automatisch scherpstellen lukt niet meer.
                  De reactie van Nikon?
                  na lang wachten : "We hebben in de afgelopen periode honderden kits verkocht en niets duid op een structurele fout."
                  Klopt dus niet helemaal

                  Ik ben daarom ook op zoek naar een alternatief via Sigma en Tamron;
                  volgens sommigen werken enkel Sigma HSM-lenzen met de D40, andere bronnen zeggen dan weer dat Tamron een objectief heeft uitgebracht/binnenkort uitbrengt dat werkt op de D40
                  nog anderen beweren dat geen enkel Sigma of Tamron objectief werkt op de D40 (wat betreft werking AF) maar (voorlopig ?) enkel lenzen van Nikon zelf
                  Op den duur zie je door het bos de bomen niet meer
                  Heeft er al iemand iets van Sigma en/of Tamron uitgeprobeerd in combinatie met de D40?


                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirky Bekijk bericht
                  ben in het bezit van een D-40 met een meegeleverd standaard objectief
                  18-50
                  ben daar beginneling best tevreden over het toestel , het objectief ( de motor) heeft al na enkele weken laten afweten en is nu al een zes tal weken in reparatie
                  denk van een 50-200 met vr aan te kopen
                  heeft er iemand ervaring met deze lens?
                  Canon EOS 400D - 70-300 mm 1.5m/4.9ft

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                    Met een degelijke compact, denk maar aan de Canon Powershot's, raken veel mensen al een heel eind.
                    Ik bedoel maar, nu het allemaal betaalbaar wordt wil iedereen wel zo'n 'grotemensencamera', maar moet het toch allemaal zo vederlicht en eenvoudig mogelijk zijn, terwijl dat net eigenschappen zijn waarover bij een reflex niet eens sprake zou moeten zijn. Het is ook gewoon zonde om zo'n toestel de hele tijd in z'n auto te hebben staan, en dat is net wat ik meer en meer zie gebeuren.
                    En wat is het probleem om nu en dan de lens te verwisselen?
                    Wie bepaalt dat een reflex niet vederlicht en eenvoudig mogelijk mag zijn

                    Makke heeft aangegeven dat zijn eerste ervaringen heel positief zijn. Ik heb de indruk dat hij de toestel niet de hele tijd in z'n auto heeft staan. Ik zelf ben overgestapt naar een Spiegelreflex omdat de 18-200mmVR op de markt kwam. Wanneer ik de deur uitga heb ik 1 lens in mijn tas. Ik vind het vervelend om met lenzen te moeten zeulen en wisselen, het is onhandig en het neemt veel tijd..... camera uitzetten, goede lens uit de tas halen, lens afhalen, lens opzetten, andere lens weer in de tas en camera weer aanzetten.

                    De D40 is een prachtig instap model. Onze zoon heeft er een en vind het de makkelijkste camera om mee te werken tot nu toe. Hij heeft o.a gewerkt met twee bridge camera's de Sony DSC f717, de Nikon CP 8800 VR en een Sony compact.
                    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                      Met een degelijke compact, denk maar aan de Canon Powershot's, raken veel mensen al een heel eind.
                      Ik bedoel maar, nu het allemaal betaalbaar wordt wil iedereen wel zo'n 'grotemensencamera', maar moet het toch allemaal zo vederlicht en eenvoudig mogelijk zijn, terwijl dat net eigenschappen zijn waarover bij een reflex niet eens sprake zou moeten zijn. Het is ook gewoon zonde om zo'n toestel de hele tijd in z'n auto te hebben staan, en dat is net wat ik meer en meer zie gebeuren.
                      En wat is het probleem om nu en dan de lens te verwisselen?
                      OT
                      Ja helaas wordt aan het superioriteitsgevoel van xK+ € SLR bezitters sterk geknaagd en nog wel van onderen uit, schande ! ... en weet je wat .. ik zie substancieel meer slechte fotos van SLR's dan van P&S'kes .. vreemd he .. hoe zou dat toch komen ? Schandalige vermenging van de Kasten ?
                      Wake up .. een dSLR is een gebruiksapparaat .. delicaat als construktie weliswaar maar hey als je een echt statussymbool wil koop dan een Ferrari ... een heel grote !

                      en PS .. ik blijf naast mijn dSLR'ke nog steeds een Sony H5 gebruiken en dat illustreert mij haarscherp nut en tekortkomingen van beide platforms wat mij alleszins belet om in het superioriteitsgevoel van sommige dSLR bezitters te verdwalen
                      Last edited by Guest41; 26 september 2007, 08:42.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                        Kijk eens



                        en op mijn site een overzicht van het verschil in kwaliteit. (alleen Nikkor)
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                          Bedankt Hans

                          Voor alle duidelijkheid, de AF werkt wel degelijk met een Sigma HSM objectief?

                          Ik gebruik de 55/200 vooral om rallyauto's te fotograferen; is de 55/200 Sigma HSM in dit verband een aanrader, of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          Kijk eens



                          en op mijn site een overzicht van het verschil in kwaliteit. (alleen Nikkor)
                          Canon EOS 400D - 70-300 mm 1.5m/4.9ft

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
                            Sneller, in hogere iso's kunnen fotograferen, betere lens.
                            DOF
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D40x en lenzen/objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              DOF
                              Ja die was ik vergeten
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                              Comment

                              Working...
                              X