Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF 70-200 f/4L USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF 70-200 f/4L USM

    een tijdje geleden ben ik overgestapt van een compact digitaal toestel naar een spiegelreflex(een 2de hands).buiten de body(canon 350D) en de kitlens(18-55) zat er ook nog een canon zoomlens EF 90-300mm 1:4.5-5.6 bij.nu ik hier bijna elke dag wat kom bijleren op deze site heb ik een vraagje.ik lees hier heel veel goede reacties over de canon lens EF 70-200 f/4L USM. mijn vraag is nu wat het grote verschil is tussen deze 2 tele lenzen en hoe bereken je in vergelijking met een compact toestel het aantal zoom dat je hebt(heb een gedacht dat men hier niet graag spreekt over het aantal zoom).

    alvast bedankt
    www.fotojoel.be
    7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

  • #2
    Re: EF 70-200 f/4L USM

    Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
    een tijdje geleden ben ik overgestapt van een compact digitaal toestel naar een spiegelreflex(een 2de hands).buiten de body(canon 350D) en de kitlens(18-55) zat er ook nog een canon zoomlens EF 90-300mm 1:4.5-5.6 bij.nu ik hier bijna elke dag wat kom bijleren op deze site heb ik een vraagje.ik lees hier heel veel goede reacties over de canon lens EF 70-200 f/4L USM. mijn vraag is nu wat het grote verschil is tussen deze 2 tele lenzen en hoe bereken je in vergelijking met een compact toestel het aantal zoom dat je hebt(heb een gedacht dat men hier niet graag spreekt over het aantal zoom).

    alvast bedankt
    x zoom wil zeggen, grootste brandpunstafstand / kleinste 70-200 is ongeveer 3x, maar heeft verder niks te maken met bereik. Een 15-55 bijvoorbeeld heeft ongeveer dezelfde zoomrae dan een 70-200, maar een totaal verschillend beeld.
    350d heeft een cropfaktor van 1.6, de 70-200 is moet je dus maal 1.6 doen.
    en dit vergelijk je met de getallekens die op je kompakt staan (iets in de zin van 35-105 of zo)
    90-300 is consumerglas, standaard laat ons zeggen. Natuurlijk al een stap omhoog na een kompakt. De 70-200 is een L lens, de toplijn van Canon, en toevallig een van de betse uit de reeks, en dan ook nog eens de betaalbaarste.
    Als je het budget hebt, ga voor de 70-200 f4.0.

    Comment


    • #3
      Re: EF 70-200 f/4L USM

      Kwa kwaliteit is er een wereld van verschil!

      Zowel kwa kleur, scherpte en contrast.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: EF 70-200 f/4L USM

        Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
        Kwa kwaliteit is er een wereld van verschil!

        Zowel kwa kleur, scherpte en contrast.
        en vergeet niet snelheid!
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: EF 70-200 f/4L USM

          ga ik met de 70-200 dus meer of minder bereik hebben dan met mijn huidige 90-300
          www.fotojoel.be
          7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

          Comment


          • #6
            Re: EF 70-200 f/4L USM

            Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
            ga ik met de 70-200 dus meer of minder bereik hebben dan met mijn huidige 90-300
            Iets meer breedhoek (70 tov 90) en minder tele (200 tov 300).
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: EF 70-200 f/4L USM

              als ik dan iets meer tele wil en bv een extender1,4 tussen plaats is er dan iets aan deze lens dat minder goed of niet gaat,ik denk dan bv aan snelheid,autofocus,enz...
              www.fotojoel.be
              7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

              Comment


              • #8
                Re: EF 70-200 f/4L USM

                Met een 1,4x extender verlies je 1 diafragma-stop en wordt je objectief als het ware een 98-280 f/5,6.

                Je moet weten dat het focussen gebeurt met het diafragma vol-open. Hoe meer licht er dan binnenvalt, hoe makkelijker het is voor je camera om te focussen. Aangezien de extender je 1 diafragma-stop doet verliezen, zal je dus 2x minder licht binnenkrijgen en zal je camera het moeilijker krijgen om te focussen.

                Het beeld in je zoeker zal ook donkerder zijn (voor dezelfde reden).

                Je moet weten dat de autofocus op de meeste Canon camera's niet werkt wanneer de diafragma-opening kleiner is dan f/5,6. Met een 2x extender zou je dus manueel moeten focussen met dat objectief.

                Een extender bevat ook wat extra glas-componenten. Die zorgen ervoor dat de beeldkwaliteit ietwat zakt. Met de 1,4x extender valt dit nog goed mee, maar een 2x extender zorgt ervoor dat beelden softer worden.
                1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                Comment


                • #9
                  Re: EF 70-200 f/4L USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
                  een tijdje geleden ben ik overgestapt van een compact digitaal toestel naar een spiegelreflex(een 2de hands).buiten de body(canon 350D) en de kitlens(18-55) zat er ook nog een canon zoomlens EF 90-300mm 1:4.5-5.6 bij.nu ik hier bijna elke dag wat kom bijleren op deze site heb ik een vraagje.ik lees hier heel veel goede reacties over de canon lens EF 70-200 f/4L USM. mijn vraag is nu wat het grote verschil is tussen deze 2 tele lenzen en hoe bereken je in vergelijking met een compact toestel het aantal zoom dat je hebt(heb een gedacht dat men hier niet graag spreekt over het aantal zoom).

                  alvast bedankt
                  Even een persoonlijke mening,... als je nu in de category van de "low end/instaplenzen" aan het werken bent, en je wil uitkijken naar iets beter, dan zou ik je adviseren te gaan voor vb een 75-300 IS ! Dit is een zéér goede lens met een mooie zoomrange.

                  Zal een 70-200 F4 mooiere/scherpere/... foto's geven dan die 75-300 IS ? Wellicht wel ja. Maar... om eerlijk te zijn , ik heb zo'n 70-200F4 gehad, supergoeie lens in buitenomstandigheden (vb: zonnige vakantiebestemmingen enzo), maar indoor is ze heel veel minder waard. En... ik vind dat IS meer en meer een must aan het worden is.

                  75-300 IS = grotere zoomrange, IS !... maar geen L-glas = +/- 400€
                  70-200 F4 = +/- 600 €
                  70-200 F4 IS = +/- 1000 €
                  ... of nog leuker, 70-200 F2.8 IS = +/- 1800 €


                  Hangt er allemaal vanaf wat je wil doen en wat je budget is.
                  Prutsen met extenders is enkel voor de pro's die op hun dure prime lenzen eens x1,4 of x2.0 willen extenden. Op zoomlenzen is het "leuk" om eens te doen, maar het blijft toch een gepruts die dingen erop en deraf halen vind ik.
                  (tijdverlies, ... voor dan eens 1 of 3 shots die je ermee maakt als ze erop zit)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: EF 70-200 f/4L USM

                    Bedoel je niet de 70-300 IS ipv de 75-300 IS? Die laatste wordt volgens mij al enige tijd niet meer gemaakt en is ook minder scherp, maar tweede hands nog wel te krijgen natuurlijk.
                    Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                    Comment


                    • #11
                      Re: EF 70-200 f/4L USM

                      Ik heb de 70-200 F4, gebruik ze voornamelijk buiten in goed weer om spontane portretten mee te nemen. Heb alléén maar lof over die lens! En scherper kan bijna niet meer IMHO . Denk dat dat één van de beste L lenzen is prijs / kwaliteit... succes met je keuze !

                      Comment


                      • #12
                        Re: EF 70-200 f/4L USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door megarainman Bekijk bericht
                        Ik heb de 70-200 F4, gebruik ze voornamelijk buiten in goed weer om spontane portretten mee te nemen. Heb alléén maar lof over die lens! En scherper kan bijna niet meer IMHO . Denk dat dat één van de beste L lenzen is prijs / kwaliteit... succes met je keuze !
                        ben ik helemaal mee eens

                        Comment

                        Working...
                        X