Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

    Ik overweeg momenteel de aankoop van een Sigma 50-500 (bigma) of een Sigma 80-400 OS. Het is de bedoeling om deze lens hoofdzakelijk voor het spotten van vliegtuigen te gebruiken. Momenteel gebruik ik hiervoor de Nikon 70-300 AF-S VR, een heel goede lens trouwens, maar soms kom ik toch wel een beetje zoom te kort.

    Voordeel van de 'Bigma' is onmiskenbaar het grotere zoombereik en de HSM, voordeel van de Sigma 80-400 is dan weer de OS die ik al gewoon ben van mijn huidige Nikon 70-300. Optisch gezien ontlopen de beide lenzen elkaar niet veel als ik de tests mag geloven. Links en rechts lees ik wel dat de Sigma 80-400 door de implementatie van de OS (VR) een vorm van shutterlag zou vertonen die vooral bij het fotograferen in burst vervelend zou zijn.

    Ik heb inmiddels het forum al behoorlijk uitgespit en ik ben blijkbaar niet de eerste die met dit dilemma worstelt. Alle info is dan ook meer dan welkom...

    Dank bij voorbaat,

    Dirk.
    The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

  • #2
    Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

    Beste Dirk,

    ik worstel met hetzelfde probleem.
    Ik denk dat ik ook de 70-300 van nikon ga kopen en dan gewoon wacht tot nikon de 80-400mm uitbrengt met af-s en vr.
    Succes nog met je keuze.

    Grtz, ivan

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

      @ Dirk,

      Zonder enige twijfel kiezen voor de 50-500. Bijzonder universele lens, ook en vooral bij vliegtuigspotten. Ik spreek uit ervaring.
      De kwaliteiten van de Bigma zijn hier en elders reeds uitvoering toegelicht.

      De 80-400 heeft weliswaar OS, wat ik persoonlijk niet als essentieel ervaar (eerder nadeel wegens shutterlag, zoals je zelf zegt), maar mist dus wél de HSM die je beslist nodig hebt in actie fotografie.

      Alternatief (in andere prijsklasse) is de Sigma 120-300 F2.8 (event. met TC's).

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

        Ik heb de Bigma tot grote tevredenheid. Ik heb ook nog gekeken naar de 80-400 maar die stelt heel traag scherp. De bigma is voor mij (en voor de meesten onder ons enkele uitzonderingen niet te na gesproken) en lens te gebruiken op statief. Ik heb de 80-400 zelf nog niet in de hand gehad dus geen commentaar ten gronde hierover. Fransciskine heeft deze lens en zal je zeker meer uitleg kunnen geven.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

          50-500 kiezen, je hebt de HSM nodig om actie vast te leggen. Verkijk je ook niet op het bijna zelfde bereik : 100mm meer of minder aan het uiteinde is een wereld van verschil. Laat je niets wijsmaken over scherpte : de lens is scherp, test je exemplaar wel als je het koopt, om uit te sluiten dat er een maandagse tussenzit.
          En wat dat betreft dat uit de hand schieten : fluitje van een cent als je de techniek onder de knie hebt en een paar weken oefent.
          Ik gebruik ze als wandellens op de D50 als ik eens licht bepakt op stap wil
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

            Met de 80-400 heb ik geen ervaring. Wat de Bigma betreft. Een regelrechte ramp voor mij. Ik heb deze een week in mijn bezit gehad.

            Van de dealer mocht ik mijn exemplaar omruilen voor een ander. Ter plaatse ( na een ritje van 150km) heb ik 3 exemplaren getest van de bigma en geen enkel die voor mij althans een goede scherpte had. Ik begon te twijfelen aan mijn canon body. Daar heb ik dan ook een andere body getest op de bigma's maar met hetzelfde resultaat.

            Op pbase had ik tal van prachtige foto's gezien. Ik kon er geen realizeren die mij aanstonden (ik spreek hier nu van scherpte).

            Kijk zelf eens naar foto's van de Bigma. Je kan ze hier fullsize bekijken. http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=902&p=2

            mvg,

            Steco
            Groetjes Steco

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

              Iedereen alvast bedankt voor de reactie. Het zal dan toch de Bigma worden vermoed ik. Een lens met zoveel 'vurige' aanhangers kan mijns inziens moeilijk slecht zijn. Veel oefenen (en misschien wat powertraining...) zal er in het begin wel bijhoren

              Mvg,

              Dirk.
              The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

                Ikzelf heb ook ooit getwijfeld... Ik heb ook reeds een 70-300 VR en wou ook iets meer eigenlijk. Dus maar eens een Bigma geprobeerd van iemand en ik moet zeggen: een beetje een teleurstelling.

                Scherpte was wel goed (minstens even goed als de 70-300), maar wat mij meest tegenstak, waren de kleuren en het gebrek aan VR (of OS). De kleuren die uit die Sigma kwamen waren allesbehalve mooi. Wit heeft me niet iets te veel gele schijn erin en de fotos lijken mij erg flets uit de camera te komen (D50) daar waar dat bij m'n 70-300 zeker niet was. Ook VR moeten inleveren vond ik de moeite niet waard, aangezien ik soms ook bij valavond/slecht weer ga spotten en het dan met een BIGMA zonder OS moeilijk wordt.

                Met de 80-400 VR heb ik geen ervaring, maar ik lees heel vaak dat deze te traag is qua focus...

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door DVDW Bekijk bericht
                  Iedereen alvast bedankt voor de reactie. Het zal dan toch de Bigma worden vermoed ik. Een lens met zoveel 'vurige' aanhangers kan mijns inziens moeilijk slecht zijn. Veel oefenen (en misschien wat powertraining...) zal er in het begin wel bijhoren

                  Mvg,

                  Dirk.
                  Ik stel voor als je om de lens gaat, dat je deze ter plaatse eens test voor aankoop. Neem een statief mee. Zo loop je minder risico op teleurstelling.
                  Groetjes Steco

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                    Ik stel voor als je om de lens gaat, dat je deze ter plaatse eens test voor aankoop. Neem een statief mee. Zo loop je minder risico op teleurstelling.
                    Ik neem waarschijnlijk een bevriend fotograaf mee die goed thuis is in het hele lenzengebeuren. Toch bedankt voor de tip.

                    Mvg,

                    Dirk.
                    The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 50-500 of 80-400 dilemma ??

                      Het is en blijft moeilijk en een compromis.
                      Ik heb al 3 bigma's gehad, en altijd dezelfde redenw eer weggedaan, maar toch denk ik soms om er weer ene te kopen.
                      Weggedaan om volgende reden:
                      -gewicht+ handling
                      -softer op 500
                      -gebrek aan IS
                      Waarom toch weer misschien kopen?
                      geen alternatief tenzij je naar primes gaat, + er zijn wel zeer goede resultaten mogelijk mits de juiste techniek en vast hand / statief.

                      Comment

                      Working...
                      X