Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

    Hoi,

    Ik heb een keer een vraag ivm het diafragma. Tis geen vraag over hoe het juist werk want dat snap ik al (groot getal/kleine opening = grote dof / klein getal/grote opening = kleine dof). Zo zit het toch of sla ik de bal hier compleet mis?

    Ik kan dus zonder grote problemen men achtergrond wazig krijgen en voorgrond scherp en omgekeerd.
    Wat ik nu zou willen weten is wat met de getallen ertussen, ik bedoel hoe weet je nu welk f getal je juist moet nemen.
    bv: ik wil iets fotograferen maar onderwerp moet eruit springen -> dus kleine f om achtergrond wazig te krijgen, maar wat als ik nu iets meer dan alleen onderwerp scherp wil moet je dan gewoon klein beetje grotere f nemen?

    Wat mij bv niet lukt is een (om dom voorbeeld te geven) een meeuw te fotograferen op het strand met wazige achtergrond en meeuw scherp. Ik denk dat dit is omdat ik met mijn lumix dan op full zoom zit maar kan ik dit toch bekomen via f instellingen? of is het gewoon omdat de meesten hier zulke foto's nemen met een (tele-)lens op hun spiegelreflex?

    Wie kan mij helpen en dit (beke) duidelijker maken?

    Alvast bedankt voor de hulp
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

    Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb een keer een vraag ivm het diafragma. Tis geen vraag over hoe het juist werk want dat snap ik al (groot getal/kleine opening = grote dof / klein getal/grote opening = kleine dof). Zo zit het toch of sla ik de bal hier compleet mis?

    Ik kan dus zonder grote problemen men achtergrond wazig krijgen en voorgrond scherp en omgekeerd.
    Wat ik nu zou willen weten is wat met de getallen ertussen, ik bedoel hoe weet je nu welk f getal je juist moet nemen.
    bv: ik wil iets fotograferen maar onderwerp moet eruit springen -> dus kleine f om achtergrond wazig te krijgen, maar wat als ik nu iets meer dan alleen onderwerp scherp wil moet je dan gewoon klein beetje grotere f nemen?

    Wat mij bv niet lukt is een (om dom voorbeeld te geven) een meeuw te fotograferen op het strand met wazige achtergrond en meeuw scherp. Ik denk dat dit is omdat ik met mijn lumix dan op full zoom zit maar kan ik dit toch bekomen via f instellingen? of is het gewoon omdat de meesten hier zulke foto's nemen met een (tele-)lens op hun spiegelreflex?

    Wie kan mij helpen en dit (beke) duidelijker maken?

    Alvast bedankt voor de hulp
    Basicaly denk je juist, dof zal kleiner zijn naargelang je diafragma meer open staat (lees: kleiner getal)
    Maar: een Lumix is een kompakt toetsel, met een kleine sensor. En bovenop de regel van diafragma heb je ook de sensormaat die meespeelt. Een kleine sensor geeft een veel grotere dof.
    Dus kan je stellen, met een Lumix, een meeuw isoleren van de achtergrond, kies het grootste diafragma, en that's it. Te veel dof? Dan houd het op en loop je tegen de beperking van een klein-sensor en meetsal het feit dat de telelenzen van dergelijke toestellen geen echt klein diafragma hebben op full zoom.
    Al de getallekes ertussenin maken op zich niet zoveel, een beetje meer of een beetje minder. Bepalend in jou geval blijft de kleine sensor.
    Tijd voor dslr?

    Comment


    • #3
      Re: Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

      Er zijn nog meerdere factoren die meespelen in het bepalen van de DOF.

      - Brandpuntafstand
      - Diafragma
      - Afstand tot onderwerp
      - cropfactor
      - circle of confusion

      om een duidelijker beeld te hebben moet je misschien wat met de Dof master spelen

      http://www.dofmaster.com/dofjs.html
      Last edited by zunoel; 23 augustus 2007, 11:18.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

        @zunoel: ik heb gisteren hier op BD een hele tekst uitgeprint ivm scherpte/diafragma/snelheid/... daar stond de Dof master ook tussen maar moet het nog keer uittesten.

        @rudy: een Dslr zit er nog nie direct in, wil eerst die Lumix onder de knie hebben (ook al zitter er hier en daar beperkingen op).
        Als ik je dus goed verta moet ik in het vervolg eerst en vooral zo dicht mogelijkde meeuw naderen (tot em net nie wegvliegt ) en dan inzoomen, het diafragma volledig open zetten (= kleinste mogelijk getal nemen), AF erop en klikken... (simple comme bonjour ) bedankt voor de tip we zullen het eens proberen.

        Nog bijkomend vraagske, zondag is het bloemencorso in Blankenberge (wie nie weet wat gedaan kan altijd afzakken naar hier) en met dak daar toch woon zullen we dus naar alle waarschijnlijkheid wel keer gaan zien. Hoe neem ik met mijn pana nu best foto's -> autostand?, m functie?, AF of MF?

        thanks for the help

        Greetz
        'Keep on Clicking'
        Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

        Comment


        • #5
          Re: Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

          [QUOTE=Rockey;1531727Als ik je dus goed verta moet ik in het vervolg eerst en vooral zo dicht mogelijkde meeuw naderen (tot em net nie wegvliegt ) en dan inzoomen, het diafragma volledig open zetten (= kleinste mogelijk getal nemen), AF erop en klikken... (simple comme bonjour ) bedankt voor de tip we zullen het eens proberen.[/QUOTE]

          Ja, probeer maar eens.

          Comment


          • #6
            Re: Het diafragma raadsel (+ oplossing?)

            Iemand nog tips ivm men bijkomend vraagske (zie onder). Kben lastig é

            Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht

            Nog bijkomend vraagske, zondag is het bloemencorso in Blankenberge (wie nie weet wat gedaan kan altijd afzakken naar hier) en met dak daar toch woon zullen we dus naar alle waarschijnlijkheid wel keer gaan zien. Hoe neem ik met mijn pana nu best foto's -> autostand?, m functie?, AF of MF?

            Greetz
            'Keep on Clicking'
            Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

            Comment

            Working...
            X