Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

    Uit het D3 persbericht :
    The professional Nikon D 'single digit' series of digital SLR's started life back in June 1999 with the groundbreaking D1. Groundbreaking because it was the digital SLR that broke Kodak's stranglehold on the digital SLR market and fundamentally brought prices down to a level which most professionals could afford (around the US$5,500 mark). Since then we have seen a steady progression in the evolution of this line of cameras. Whilst the core values of a high quality full-size body with integrated grip have remained constant, the line split into two halves (indicated by the X and H suffixes), one targeted at high resolution photography the other high speed sports type photography (lower resolution but faster continuous shooting). It's been almost three years since Nikon introduced a completely new digital SLR with a new sensor (the D2X) and there had been much anticipation that Nikon's next move would be a full-frame chip.


    Five New NIKKOR Lenses

    Five new NIKKOR lenses are also launched today. They include a ground-breaking extreme wide-angle zoom lens, the AF-S 14-24mm f/2.8G ED and a slim line standard zoom, the AF-S 24-70mm f/2.8G ED. Nikon has also launched three all-new super telephoto lenses with VR (Vibration Reduction), the AF-S 400mm f/2.8G ED VR, AF-S 500mm f/4G ED VR and AF-S 600mm f/4G ED VR.


    meer info :
    Nikon has announced a pair of new professional AF-S lenses, first comes the AF-S 14-24 mm F2.8G ED which promises to offer a huge field of view on the new FX format D3 digital SLR. The lens is made up of fourteen elements in eleven groups, two of which are ED glass, three aspherical. There's also a "Nano Crystal Coat" which features in all the lenses announced today, it's designed to cut down internal reflection within the lens which can be a particular problem with the reflective surface of a digital SLR sensor. Next is the AF-S 24-70 mm F2.8G ED a new slimline (by F2.8 lens standards) lens which will provide wide to just beyond standard field of view on the D3. Both lenses will be available this November, no pricing yet.


    laat maar komen, zou ik zo zeggen.
    Vooral die AF-S 14-24mm f/2.8G ED zou bij mij wel een gaatje in m'n arsenaal dichten
    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

  • #2
    Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

    Op die 3 grote tele's zat ik nu eigenlijk niet te wachten...
    Ze hadden beter hun oude gamma vaste brandpunten (20 - 24 - 28 - 35 - 50 - 85) een verjongingskuur (AFS en VR) gegeven.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

      De 14-24 en 24-70 zullen misschien meer verkocht worden, maar de 400 - 600 reeks was een te verwachten aankondiging.

      Sven

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

        Yep, ik zat ook te wachten op AF-S primes (50, 85 f1.4).

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

          Inderdaad Sven, de nieuwe zooms zien er weer prachtig uit.
          Alleen valt het me op dat deze nieuwe pro-lenzen steeds maar groter en zwaarder worden. Ook de bijhorende zonnekap. Vergelijk maar eens de 70-200 VR met een 80-200/2.8 qua gewicht en grootte.
          Plezant om te dragen is het niet meer en de fototas wordt maar steeds groter.
          Vandaar dat ik stilaan begin uit te kijken naar goede primes.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

            Het gewicht van die nieuwe zooms is vergelijkbaar met de 28-70 AFS F2.8, da's toch ook een flinke knaap hoor
            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

              Wel spijtig dat ze daarentegen ook de 300mm f/4 niet met VR uitbrengen... Bij Canon is deze wel met IS, dus waarom bij Nikon dan ook niet?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                Die AF-S 24-70mm f/2.8G ED begrijp ik eerlijk gezegd niet.

                Zowat iedereen is het erover eens dat de AF-S 28-70mm f/2.8 ED top is (heb ze zelf ook). Dan vraag ik me het nut af van deze nieuwe? Speciaal voor de D3 ofwat?
                Website: http://www.d-eye.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                  Deze lenzen zijn een mooi combo.
                  De 14-24 heeft waarschijnlijk een bol front element, dus een polar filter kan je al vergeten.

                  Ik vraag me ook af wat het verschil is tussen de 24-70 en de 28-70.
                  Ze hadden er tenminste een VR kunnen van maken voor deze prijs.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                    @James Joyce - eerlijk gezegd vind ik die 4 mm in breedhoek toch nog redelijk belangrijk in het dagelijks gebruik. Als je natuurlijk al een 28-70/2.8 hebt is vervanging dan weer niet echt zinvol.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                      Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce Bekijk bericht
                      Die AF-S 24-70mm f/2.8G ED begrijp ik eerlijk gezegd niet.

                      Zowat iedereen is het erover eens dat de AF-S 28-70mm f/2.8 ED top is (heb ze zelf ook). Dan vraag ik me het nut af van deze nieuwe? Speciaal voor de D3 ofwat?
                      Juist. Goed opgemerkt.
                      Volgens mij heeft het allemaal te maken met het feit dat het nu gaat
                      om een full frame sensor; wat wil zeggen weer specifieke lenzen voor
                      dit type sensoren.
                      Zie ook hier: http://forum.belgiumdigital.com/show...9&postcount=97

                      Technische details: http://www.nikonians.org/nikon/full-frame/review.html

                      Dit wordt door Nikon in hun site niet specifiek vermeld bij deze nieuwe lenzen,
                      maar waarom zouden ze anders weer twee nieuwe types professionele
                      lenzen op de markt brengen?? ( Er bestaan toch reeds 2 oudere types )
                      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Deze lenzen zijn een mooi combo.
                        De 14-24 heeft waarschijnlijk een bol front element, dus een polar filter kan je al vergeten.

                        Ik vraag me ook af wat het verschil is tussen de 24-70 en de 28-70.
                        Ze hadden er tenminste een VR kunnen van maken voor deze prijs.
                        De nieuwe lens is een stuk 'slanker'.
                        Voor de rest hoop ik dat de 24-70 optisch even sterk is als de 28-70. Da's echt een toplens.
                        Ze hadden eigenlijk beter nog gauw VR in die 2 nieuwe lenzen gefoefelt.
                        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                          Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                          De nieuwe lens is een stuk 'slanker'.
                          Voor de rest hoop ik dat de 24-70 optisch even sterk is als de 28-70. Da's echt een toplens.
                          Ze hadden eigenlijk beter nog gauw VR in die 2 nieuwe lenzen gefoefelt.
                          De AF-S 14-24mm f/2.8G ED meet 98×131,5 mm en weegt circa 1000 g. De AF-S 24-70mm f/2.8G ED meet 83×133 mm en weegt circa 900g.
                          Om het in modetermen te zeggen: Volslank
                          En je oude professionele toplenzen van 10 tot 70mm beantwoorden in
                          in feite niet meer optimaal voor FX. ( Full frame )
                          De term FX, naar analogie van DX, wordt echter niet vermeld op de lens.
                          Wel zie je nu een "N" staan ( waarschijnlijk die coating )
                          Dus: allen naar de fotohandel!
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                            [quote=dyafani;1532233
                            En je oude professionele toplenzen van 10 tot 70mm beantwoorden in
                            in feite niet meer optimaal voor FX. ( Full frame )
                            De term FX, naar analogie van DX, wordt echter niet vermeld op de lens.
                            Wel zie je nu een "N" staan ( waarschijnlijk die coating )
                            Dus: allen naar de fotohandel![/quote]

                            Is dat niet een beetje marketing blabla.
                            Waarom zouden de 17-35 & 28-70 niet meer voldoen op deze FX als goed genoeg op de analoge FF.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe Nikon AF-S lenzen voor 2008

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              Is dat niet een beetje marketing blabla.
                              Waarom zouden de 17-35 & 28-70 niet meer voldoen op deze FX als goed genoeg op de analoge FF.
                              Mag ik de vraag eens omdraaien: Waarom brengt Nikon twee nieuwe
                              professionele lenzen op de markt in de range 14 tot 70mm.
                              Daar moet toch een duidelijke reden voor zijn!
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                              Comment

                              Working...
                              X