Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portugal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portugal

    Beste forumlezers,

    Sinds kort wonen wij in Portugal.
    Nu zijn wij een beetje aan het brainstormen om iets op te starten hier. Het gaat over een galerij tot een kleine fotostudio en alles wat daar eventueel tussen past.
    Wij hebben reeds een ruimte op het oog in de Algarve. Er is (voorlopig en zeker in de wintermaanden) weinig passage. Voor een studio niet echt een probleem, voor een galerij ??
    En dan nu mijn vraag : welke fotograaf wil er mee nadenken en eventueel mee in het avontuur stappen ?
    Het is absoluut niet de bedoeling om een financier te vinden. De aankoop van het pand doen wij, de eventuele aankoop van materiaal doen we op naam etc...

    Vragen staat vrij...laat maar komen...
    T&D
    Last edited by belg; 13 september 2007, 23:18. Reden: niet relevant

  • #2
    Re: Portugal

    Niemand ook maar een vraagje ?

    Comment


    • #3
      Re: Portugal

      Misschien nog even geduld, ik zie dat je pas om 22:16 je eerste post plaatste . . .da's al vrij laat op de avond, morgen zal er vast wel meer reactie komen . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Portugal

        Ik heb 't ook al een paar keer gelezen, maar weet niet echt wat je betrachting is. Welke input verwacht je precies?
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Portugal

          Ik weet het geduld is een schone deugd.

          Ik begrijp ook dat de betrachting misschien niet meteen duidelijk is. Waarschijnlijk omdat ik ook nog geen concreet voorstel kan doen. Net daarom wil ik graag concrete vragen beantwoorden.

          Wat willen we ?
          Ik denk vooral in de richting van portret fotografie (mens en huisdier) op een niet-klassieke manier... Op locatie of in een studio...
          Een (foto)kunstgalerij lijkt me ook interessant...

          Wie zoeken we ?
          Een goeie, ondernemende fotograaf of andere kunstenaar...

          Shoot..

          Comment


          • #6
            Re: Portugal

            Als ik in de Algarve zou zitten, dan zou ik meteen denken aan toerisme—de Algarve is tenslotte zowat de meest toeristische regio van Portugal, niet? Misschien mist die regio nog wat Georges Meis in Griekenland doet. Die maakt ontzettend mooie (landschaps)foto's met sterk verzadigde kleuren op bijzonder afgewerkte en onconventionele postkaarten. Een aantal voorbeelden vind je hier. Hij heeft zelf ook wel ergens een ietwat ouderwetse en rommelige site met meer voorbeelden. Anyway, daar ben ik wel fan van. Hoewel die postkaarten—er zijn nog andere prints ook—duurder zijn dan de concurrentie, verkopen ze als zoete broodjes.

            Ik begrijp nog niet goed wat je verwacht van een fotograaf uit België. Moet die naar ginder reizen om mee in een project te stappen? Zoeken jullie gewoon commerciële ideeën? Zoeken jullie een lange-afstandspartner? ...

            Ik heb een beetje het idee dat het ook voor jullie allemaal nog niet zo duidelijk is wat jullie zelf willen doen. Of vergis ik mij?
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: Portugal

              Klopt, we zitten nog maar in een beginstadium en laten alles een beetje bezinken om, toch liever vroeg dan laat, tot een besluit te komen.


              Aangezien Portugal vrij dun bezaaid is met goeie galerias zie ik de aankoop van een ruimte met veel vitrine wel zitten.


              Landschaps- en sfeerfoto's spreken me ook wel aan maar het mag niet te kitscherig worden.

              Ik neem ook aan dat het iets prettiger werkt als je hier komt wonen.

              Niets om over één nacht ijs te beslissen dat begrijp ik wel, maar misschien lezen er reeds in Portugal residerende fotografen ook mee ...
              Last edited by belg; 13 september 2007, 23:19.

              Comment


              • #8
                Re: Portugal

                Met alle respect, het is geen goed begin als je aan anderen moet gaan vragen wat je zoal zou kunnen doen.

                Ik trap misschien een open deur in maar :
                1) Niet dromen, realistisch blijven. Waar ben je goed in ? Doe dat.
                2) Indien nog niet het geval, vlot Portugees leren praten, liefst ook schrijven.
                3) Netwerk TER PLAATSE uitbouwen, dus andere fotografen, galerijhouders en kunstenaars leren kennen, eventueel samenwerking met HEN overwegen.
                4) Potentiële klanten identificeren : wie zijn ze ? met hoeveel zijn ze ? van waar komen ze ? wat willen ze ? hoeveel kunnen/willen ze betalen ?
                5) Business plan opstellen : waar wil je staan binnen 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar ? hoeveel moet je investeren ? kan je dat alleen of heb je investeerders nodig ? met hoeveel omzet kan je je kosten dekken EN er van leven ?

                Begrijp ik het goed dat je voorstelt dat anderen die er mee instappen naar Portugal komen wonen ?? Dan zou je toch met een concreet voorstel moeten komen vrees ik.

                Gegroet,
                Tom.

                Comment


                • #9
                  Re: Portugal

                  Oh jawel, ik vind dat wel een goed idee. Zo hoor je ook eens de mening van een ander.
                  Dat Portugees spreken en schrijven vlot al aardig maar daar zit nu net één van de knopen. We hebben na wat marktonderzoek vastgesteld dat onze klanten vooral geen Portugezen zullen zijn. Zij hebben helaas het geld niet (400€ = het minimumloon!!) Nee, ons doelpubliek zijn de 'vreemdelingen', Engelsen, Nederlanders, Duitsers, rijkere Portugezen, ...
                  Dat netwerk wordt hier ook opgebouwd wat niet wegneemt dat wij eens kunnen polsen in België en Nederland.
                  We zijn ook vastbesloten klein te beginnen, zonder te veel risico's.
                  Het is ons in het verleden (Benelux) al gelukt van iets kleins tot iets groots uit te groeien, waarom nu niet ?
                  Wie niet waagt niet wint !

                  Zonnige groetjes uit Portugal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portugal

                    geeee
                    Last edited by ellendegraaf; 30 december 2007, 10:31.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portugal

                      't lijkt mij interessant om de fotografen van portugal te leren kennen.
                      tussen 5 en 8 october is er een internationale flickr meeting in lissabon


                      ik ga d'r zelf ook naar toe... daar zijn een aantal zeer goede fotografen die zeker en vast in je gallerij geinteresseert zullen zijn.

                      daarnaast kan je workshops of trainings organizeren...
                      Portugal, bekent voor z'n mooi licht, elke landschaps fotograaf wil daar toch naar toe?

                      koen
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portugal

                        Ik lees dit topic voor het eerst door. Je geeft aan dat je het niet van de Portugezen zelf zou moeten hebben. Helemaal mee eens. Je denkt aan de toeristen zelf zoals Nederlanders, Engelsen, etc. Toch denk ik dat zelfs daar weinig inkomsten uit zullen komen. Wat verwacht je van de markt "toeristen"? Waarom zou een toerist op zoek zijn naar een professionele fotograaf? Heb je daar ideeen over?

                        Zonder er al te veel over nagedacht te hebben en zelfs nog nooit in Portugal geweest te zijn is mijn eerste ingeving om je te richten op de toeristenindustrie... niet de toeristen zelf. Dan denk ik aan de lokale hotels/motels/guest houses/etc... dan denk ik aan de reisbureaus die foto's nodig hebben voor brochures/gidsen/flyers/toeristen tours/etc...

                        Hou er rekening mee dat je als fotograaf vaak niet het eindproduct levert maar een halffabrikaat. Denk ook in die trand.

                        Een galerij opzetten lijkt me ook weinig zinvol, tenzij je dat koppelt aan het toerisme zelf. Bijvoorbeeld, een expositie met regio foto's en dat je daar terplekke de toerist een aanbieding kunt doen om een rondleiding/entree/whatever te kopen. Dan zouden toeristen je bezoekers zijn en je inkomsten haal je uit de verkoop.

                        Zomaar wat hersenspinsels... hopelijk heb je er wat aan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portugal

                          Ik bedoel met buitenlanders in de eerste plaats de residenten en in mindere mate de toeristen hoor.
                          Wel bedankt voor de tips, het idee begint stilaan ook vorm te krijgen.
                          Nog even en we kunnen van start gaan.

                          Ik probeer er in Lisboa ook even bij te zijn, wat kan ik daar concreet verwachten? Zijn dat tentoonstellingen?

                          Comment

                          Working...
                          X