Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek minder scherp als tele ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek minder scherp als tele ?

    Halo,

    ik kocht pas een Sigma 10-20 breedhoekzoom en was niet echt tevreden van de scherpte, vooral wat betreft veraf liggende onderwerpen.
    Iemand zei me dat een breedhoek sowieso altijd minder scherp is als een tele.

    Klopt dit, of heb ik gewoon een "slecht" exemplaar ?

    Jos

  • #2
    Re: breedhoek minder scherp als tele ?

    Een breedhoek lijkt minder scherp omdat alles in de foto veel kleiner en dus minder gedetailleerd weergegeven wordt. Als je met een breedhoek een voorwerp van dichtbij fotografeerd zal je zien dat dit veel beter meevalt qua scherpte.In de hoeken(rand) van zulke breedhoekobjectieven zal het beeld altijd wel wat zachter zijn dan in het midden ....dat is met de meeste groothoekobjectieven het geval. Maar zoals met de meeste objectieven heb je ook goeie en minder goeie exemplaren van éénzelfde objectief.
    Misschien moet je eens een stukje van een foto op 100% doorsturen om te bekijken en te beoordelen
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek minder scherp als tele ?

      Bij groothoek krijg je door de grote hoek altijd minder detail door de verkleining t.o.v. andere lenzen.
      Ook lijkt een telelens eerder scherp doordat de achtergrond ON-scherper wordt.
      In het centrum is een 10-20mm overigens ALTIJD scherp, behalve als er sprake zou zijn van front- of backfocus. Dat kun je testen door met volle opening onder een hoek van 45gr op een lineaal scherp te stellen.

      Bij een 10-20 mogen de hoeken op volle opening iets zachter zijn, maar op diagragma 8 moeten de randen vrijwel even scherp zijn als het centrum, anders heb je toch een wat minder exemplaar.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment

      Working...
      X