Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek dilemma

    Ben aan het denken om mij een groothoek objectief aan te schaffen.
    Na wat reserche ben ik bij 3 lenzen uitgekomen die mij, denk ik, het meeste gaan liggen.

    * Tokina 11-17 F3.5-4.5
    * Sigma 10-20 F4-5.6
    * Tamron 11-18 F4.5-5.6

    Welke raden jullie aan?
    En waarom?

    Moest ik zo kiezen zou ik voor de Tokina gaan qua lichtsterkte...
    Maar wil graag weten van jullie of de Tokina ook wel goed is...of is de sigma en tamron beter...Misshien hebben jullie met een van deze 3 ervaring.

    -Bedankt-
    Canon EOS 350D EF-S 18-55mm / Canon 50mm 1.8 EF II / Sigma 55-200 / set uv-filters
    Compact camera : Kodak z740

  • #2
    Re: Groothoek dilemma

    Hey Filip


    Even zeggen dat de Tokina een 10-17 is en een fisheye-zoom is, dus op 10mm heeft deze lens een sterk fisheye-effect (veel vervorming)
    En gewone groothoek van Tokina is de 12-24mm f:4 waar ik ook mee vergelijk hier onder.

    Ikzelf ben ook al even aan het kijken naar een groothoek.
    En ga de mijne morgen halen.
    Zal de Sigma 10-20 worden.

    Waarom?

    Uit de reviews die ik heb gevonden worden zowel de Tokina als de Sigma best wel goed bevonden. Sigma doet het beter op vlak van vervorming als de Tokina en heeft veel minder last van CA, lichtsterkte is voor mij niet echt van belang aangezien ik toch vooral van statief ga werken en met grotere f-getallen. Ook vind ik de 10mm wel leuk als je toch een groothoek koopt beter ineens zo breed mogelijk, en past beter aan bij mijn Nikon 18-70mm kitlens.

    Maar ga ze wel goed testen in de winkel, want durft al wel eens een slecht model door de mazen van het net (Quality Control) glippen.

    Mvg

    Willem
    Last edited by Willem@home; 22 augustus 2007, 21:49.
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek dilemma

      En waarom niet de Tokina 12-24 f4? Deze wordt blijkbaar door velen geroemd!?

      Geeft de Sigma 10-20 niet teveel (fisheye) vervorming op 10mm?

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek dilemma

        Allemaal best leuke lenzen.
        De Tokina 10-17 ken ik niet uit eigen ervaring maar is een fisheye en de resultaten die ik ervan gezien heb doen behoorlijk onder voor de Nikon 10.5mm.
        De Tokina 12-24 is best goed, iets meer chromatische abberaties en vervorming maar iets meer randscherpte dan de
        Sigma 10-20 die natuurlijk iets meer hoek heeft en voor nikon en canon ook een HSM AF,

        de Tamron 11-17 best vanaf blijven, ik heb enkele getest en die presteren minder dan hierboven genoemde en zijn ook niet goedkoop.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek dilemma

          Bedankt voor de tips allemaal.
          Denk dat ik dan toch ma voor de sigma ga gaan.
          De Tokina lijkt mij die fisheye op 10 wel'n "leuk" speeltje ma denk dak't even vlug beu ga zijn dan dat ik 't leuk vind...
          merci...

          -grtz-
          Canon EOS 350D EF-S 18-55mm / Canon 50mm 1.8 EF II / Sigma 55-200 / set uv-filters
          Compact camera : Kodak z740

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek dilemma

            En Willem, hoe is het afgelopen maar de aankoop?

            Gr kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek dilemma

              Ben donderdag naar konijn gereden, Sigma 10-20 en en Tokina 12-24 eens vergeleken, en toch voor de Sigma gegaan, afweging gemaakt uit de reviews en ervaringen die ik heb gelezen en wat ik zelf bij het testen heb gemerkt en dan is die 2mm toch een zichtbaar verschil in beeldhoek, zeker indoor. Ook de bouw van dede sigma vond ik zeker niet slecht.

              Deze namiddag mss al eens uitproberen, maar vooral volgende week waar ik drie dagen naar Luxemburg trek. de verschillende regio's eens verkennen.

              Heb me ook ineens een cokin P-systeem aangeschaft met circ.pola. filter en neutraal grijs ND2x.

              Dus binnenkort zul je wel wat foto's te zien krijgen in Showcase.

              Mvg

              Willem
              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek dilemma

                ik heb zowel de Sigma 10-20 als de nikkor 10.5
                Beide zijn hele leuke lenzen met een verschillend doel. ik gebruik de Sigma voor 90% en de Nikkor voor 10%
                De sigma is veel inzetbaarder ( is dat wel een correct woord? ) dan de fish van nikon. . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek dilemma

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht

                  De sigma is veel inzetbaarder ( is dat wel een correct woord?
                  Die komt in het grote BD-woordenboek

                  Gr kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek dilemma

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    ik heb zowel de Sigma 10-20 als de nikkor 10.5
                    Beide zijn hele leuke lenzen met een verschillend doel. ik gebruik de Sigma voor 90% en de Nikkor voor 10%
                    De sigma is veel inzetbaarder ( is dat wel een correct woord? ) dan de fish van nikon. . . .
                    Ik heb zelf de Sigma en ben van plan de Nikkor op zeer korte termijn er bij aan te schaffen. Ik ben erg benieuwd waar de lenzen voor jou inzetbaar zijn. De fisheye lijkt me vooral voor de fun en aparte composities.
                    www.rainbow-eyes.nl
                    www.utrecht-roxx.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek dilemma

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rainbow Eyes Bekijk bericht
                      Ik heb zelf de Sigma en ben van plan de Nikkor op zeer korte termijn er bij aan te schaffen. Ik ben erg benieuwd waar de lenzen voor jou inzetbaar zijn. De fisheye lijkt me vooral voor de fun en aparte composities.
                      De Sigma gebruik is dus vooral voor urban fotografie en groepsfoto's, ook voor binnenopnames een handige lens. De 10.5 van Nikon is eigenlijk alleen van toepassing voor speciale effecten.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek dilemma

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        De Sigma gebruik is dus vooral voor urban fotografie en groepsfoto's, ook voor binnenopnames een handige lens. De 10.5 van Nikon is eigenlijk alleen van toepassing voor speciale effecten.
                        Bedankt voor het antwoord
                        www.rainbow-eyes.nl
                        www.utrecht-roxx.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek dilemma

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          .... De 10.5 van Nikon is eigenlijk alleen van toepassing voor speciale effecten.
                          De AF-FISHEYE NIKKOR 10.5mm 1:2.8 G ED is voor veel meer inzetbaar dan voor fun en speciale effecten. Door de zeer goede kwaliteit van de lens en met de juiste software kan deze lens een supergroothoek vervangen.

                          zie hier

                          en hier foto 1 en 3 is met de 10.5mm gemaakt.

                          en hier
                          Last edited by beeldmaker; 26 augustus 2007, 16:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek dilemma

                            Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                            De AF-FISHEYE NIKKOR 10.5mm 1:2.8 G ED is voor veel meer inzetbaar dan voor fun en speciale effecten. Door de zeer goede kwaliteit van de lens en met de juiste software kan deze lens een supergroothoek vervangen.

                            zie hier

                            en hier foto 1 en 3 is met de 10.5mm gemaakt.

                            en hier
                            Als men me hier nog meer van kan overtuigen wil ik overwegen de nikkor 10.5 te nemen.
                            Ik sta nog steeds voor het dillema, de sigma 10-20, de tokina 10-17 of de nikkorfish.

                            Liefst ging ik voor de nikkor, maat ik niet overtuigd dat die dezelfde fotos kan maken als de Sigma 10-20
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                            Comment

                            Working...
                            X